שלוש נקודות מבט על הובלת קהילה – ממורות מובילות וותיקות

שלוש נקודות מבט על הובלת קהילה – ממורות מובילות וותיקות

מאת אסף שטיין שלום למורים המובילים המצטרפים למהלך השקפה. גם השנה יצטרפו למהלך מאות מורות ומורים מובילים חדשים. הם יזמינו את חבריהם לחדר המורים להצטרף למסע למידה על אודות סוגיות הוראה שמעסיקות אותם בעבודתם היומיומית.  לקראת חידוש הלמידה בקהילה שאלנו שלוש מורות מובילות וותיקות ממקומות שונים (רמת גן, שהם וכרכור) על ההתחלה שלהן במהלך, על […]
מחזור למידה – לקהילות, למנחים ולכל מי שרוצה להתפתח

מחזור למידה – לקהילות, למנחים ולכל מי שרוצה להתפתח

מאת טל כרמי סדנאות הלמידה מהפרקטיקה הונחו על ידי שותפותינו למהלך השקפה. ברצוננו לנצל הזדמנות זו בכדי לומר להן תודה: טלי אדרת-גרמן, חנה אורבך, עדי הרשקוביץ, מירית ישראלי, שירלי עופר, יעל פולברמכר. עברו רק שבועיים מאז ימי הלמידה למנחי מהלך השקפה. ובכל זאת, הכל נראה רחוק, כמו משהו שקרה אי אז בעבר. בעצם זו אינה […]
התנגדות בהנחיית קבוצות: הזדמנות לצמיחה

התנגדות בהנחיית קבוצות: הזדמנות לצמיחה

"אני מזמינה אתכם לחשוב על זמן או על רגע בחיים שבהם הייתם בעמדת התנגדות למישהו או למשהו שהתרחש. ספרו על הסיטואציה: בני כמה אתם? היכן אתם נמצאים? מה עורר את ההתנגדות? למה אתם מתנגדים? איזה רגש עוררה בכם ההתנגדות? מה אתם חשים גופנית?". זהו סבב פתיחה לסדנה שהעבירה לילך ינאי בימי הלמידה למנחי מורים מובילים […]
מחשבות לסוף שנה – מכתב ממו"פ השקפה

מחשבות לסוף שנה – מכתב ממו"פ השקפה

מאת גל חירות ימי ראשית הקיץ הם תקופה טובה לסיכום. העומס קצת פוחת (חבל שלא עומס החום…), החופש בפתח, אבל יש עוד קצת זמן לחשיבה ולעבודה. אז מה היה לנו השנה במהלך השקפה? תנופת למידה ב-1,450 קהילות בית ספריות, בהשתתפות של כ-9,000 מורים פיתוח של ידע ופרקטיקות ללמידה בקהילות ולשיפור ההוראה הנחיה של מנחי מורים […]
כיצד מיושמת מסגרת ה-AIW בקהילות מורים ותורמת לשיפור הפרקטיקה?

כיצד מיושמת מסגרת ה-AIW בקהילות מורים ותורמת לשיפור הפרקטיקה?

מאת שחר בן נתן המסגרת הפדגוגית של AIW מגדירה הוראה טובה כ"הבניה של ידע באמצעות חקר מעמיק, במטרה ליצור שיח, תוצרים או התנהגות שיש להם ערך מעבר לבית הספר". ההגדרה כוללת שלוש אמות מידה להוראה – הבניית ידע, חקר מעמיק וערך מעבר לבית הספר – וכן תבחינים המפרטים כל אחת מהן לרמות שונות. בקהילות הלומדות […]
מפתחות להשקפה: שיחה עם מוטי רוזנר, ממייסדי המהלך

מפתחות להשקפה: שיחה עם מוטי רוזנר, ממייסדי המהלך

ריאיון עם מוטי רוזנר, ממייסדי מהלך השקפה – מורים מובילים מאת אסף שטיין כל מי שמבקר באתר השקפה לא יכול להתעלם מסרטון ובו דמות שנסונייר מנגן באקרודיון בלב יער ירושלמי. בסרטון מוליך הנגן את הצופים לטיול בקהילות הלמידה ברחבי הארץ בהמחישו את עקרונות המהלך בעזרת דימויים מעולם האמנות והמוזיקה. מי שמכיר את הנגן שמאחורי האקורדיון,  […]
نور قطينة- الحائزة على جائزة روتشيلد للتربية

نور قطينة- الحائزة على جائزة روتشيلد للتربية

نور قطينة- الحائزة على جائزة روتشيلد للتربية  מאת חן טננבאום-דומנוביץ نور قطينة هي معلّمة للرياضيّات في مدرسة "خليل السكاكيني" الإعداديّة للبنات في القدس. تحمل نور درجة الماجستير في تدريس الرياضيّات، ويعدّ اختيار تدريس الرياضيّات لديها شأنًا عائليًّا: أهلها، جدّتها، والدتها، والدها، أختها وعمّتها- جميعهم يعملون كمعلّمين. بدأت نور القيام بدور المعلّمة الرائدة في العام الماضي، […]
מובילים מהשטח: נור קוטינה, זוכת פרס רוטשילד לחינוך

מובילים מהשטח: נור קוטינה, זוכת פרס רוטשילד לחינוך

ריאיון עם זוכת פרס רוטשילד לחינוך שהיא גם מורה מובילה, נור קוטינה  מאת חן טננבאום-דומנוביץ נור קוטינה היא מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים "חליל אלסכאכיני" – חטיבת ביניים לבנות בירושלים. נור היא בעלת תואר שני בהוראת המתמטיקה, והבחירה בהוראה היא אצלה עניין משפחתי: הוריה, אחותה, סבתה – כולם מורים במקצועם. נור התחילה למלא תפקיד של מורה […]
מובילים מהשטח: אסתר מאיר-הורוביץ, זוכת פרס רוטשילד לחינוך

מובילים מהשטח: אסתר מאיר-הורוביץ, זוכת פרס רוטשילד לחינוך

ריאיון עם זוכת פרס רוטשילד לחינוך שהיא גם מורה מובילה, אסתר מאיר-הורוביץ מאת שחר בן נתן "אני רוצה לדבר על הדרך להפוך את בית הספר למקום רלוונטי ולמקום שבו התלמיד והמורה ירגישו שייכות – קהילות מורים לומדות […] מורים מובילים, באמצעות מהלך השקפה, בחרו לקחת את הנכס החשוב ביותר בבית הספר – המורה – ולהאמין […]
מובילים מהשטח: ביקור בבית ספר חומת שמואל בירושלים

מובילים מהשטח: ביקור בבית ספר חומת שמואל בירושלים

מה קורה בבית ספר שכבר שלוש שנים משתתף במהלך השקפה? מה חושבות על המהלך המנהלת והמורות המובילות? ומה עוד יכול לקרות בו? מאת גל חירות ביקרנו במהלך חודש פברואר בבית הספר היסודי הממלכתי-דתי חומת שמואל בירושלים. בית הספר משתתף במהלך השקפה זו השנה השלישית, ופועלות בו כיום שתי קהילות מורים וסגנית שהיא בוגרת המהלך (אנחנו […]
ההזדמנות שבמרחבי שיקול הדעת: גישתה של דברה בול לחיזוק השפעת ההוראה ביום-יום

ההזדמנות שבמרחבי שיקול הדעת: גישתה של דברה בול לחיזוק השפעת ההוראה ביום-יום

מאת אסף שטיין בקצרה חוקרת החינוך מאוניברסיטת מישיגן בארצות הברית, דברה בול, עד לאחרונה נשיאת האגודה האמריקאית למחקר בחינוך (AERA), טוענת שלמרות אילוצי מערכת והנחיות מ"למעלה", למורים יש מרחב השפעה רב מאוד על ההתלמידים שבכיתתם. בול מציעה להסתכל על שיעור כעל רצף של התרחשויות קטנות הדורשות את תשומת ליבו של המורה. כל התרחשות כזאת, שבה […]
חגיגה של תוצרים פדגוגיים: כנס השקפה במחוז חיפה תשע"ט

חגיגה של תוצרים פדגוגיים: כנס השקפה במחוז חיפה תשע"ט

בכנס השקפה של מחוז חיפה הוצגו 15 תוצרים בתחומים פדגוגיים מגוונים שפותחו במחוז. אז מה היה שם? יצאנו לראות!  מאת חן טננבאום-דמנוביץ [1] על קהילות פיתוח ניתן לקרוא בקישור זה.   בחודש ינואר התקיים הכנס השנתי של מהלך השקפה במחוז חיפה, בסימן "מפתחים ומתפתחים". בכנס הוצגו תוצרים של תהליכי פיתוח פדגוגיים של קהילות השקפה שונות ברחבי […]
שני המאפיינים של שיח קהילה פורה: מהם ומדוע קשה לממשם? רשמים מסדנה עם פרופ' אילנה הורן

שני המאפיינים של שיח קהילה פורה: מהם ומדוע קשה לממשם? רשמים מסדנה עם פרופ' אילנה הורן

לא כל קהילות הלמידה נולדו שוות! אם כך, איך אפשר לקבוע איזו קהילת למידה מוצלחת או עשירה יותר מחברתה? בסדנה המבוססת על מחקרה של פרופ' אילנה הורן ושותפיה הוצגה הצעה למיון קהילות לפי מידת ההזדמנות ללמידה מקצועית שהן מציעות מאת אסף שטיין הדיון בסדנה הסתמך על ממצאים מהמאמר: Seidel-Horn Ilana, Garner Brette, Delinger Kane and […]
איך מובילים קהילה דיסיפלינרית? מחשבות מהשתתפות בסדנה בנושא

איך מובילים קהילה דיסיפלינרית? מחשבות מהשתתפות בסדנה בנושא

מאת חן טננבאום-דומנוביץ מורים מובילים בקהילות דיסיפלינריות במסגרת קורס הכשרת מנחות מורות מובילות של מהלך השקפה שאורגן על ידי המעבדה לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן גוריון השתתפתי ביום לימוד שעסק בחקר שיח פדגוגי ממוקד דיסיפלינה. את היום הובילה אילנית שוורץ, רכזת השקפה במחוז דרום, והשתתפו בהנחייתו איריס סבג וקרן מלכה (מנחות מורות מובילות). במסגרת המהלך קיימות, לצד הקהילות […]
דעה ליום המורה: לא רק ניהול כיתה, בשבחי המורה-הלומד

דעה ליום המורה: לא רק ניהול כיתה, בשבחי המורה-הלומד

הרשתות החברתיות התמלאו בתמונות ובפוסטים מלאי הערכה למורים. ההורים התפעלו בעיקר מכך שקשה מאד לנהל שיעור רציף ועקבי מול כיתת תלמידים תוססת. אבל האם העובדה שמורה יודע "לנהל כיתה" הופכת אותו גם למורה מצטיין? ההערכה לא צריכה לנבוע מהתפעלות מיכולות השיטור של המורים, אלא מהמורים שמתמידים בלמידה ובהשתפרות למען כל תלמידה ולתלמיד בכיתתם  מאת טל […]
פרס רוטשילד לחינוך ע"ש מקס רואו ז"ל לשנת תשע"ט

פרס רוטשילד לחינוך ע"ש מקס רואו ז"ל לשנת תשע"ט

להורדת גרסת PDF לקול קורא יד הנדיב מעניקה מדי שנתיים את פרס רוטשילד לחינוך על-שם מקס רואו ז"ל על מנת לעודד מצוינות בהוראה ולקדם את מעמדם של המורים בישראל. הפרס מוענק למורים העוסקים בפועל בעבודת החינוך וההוראה ותורמים באופן בולט לתחום החינוך במדינת ישראל. סכום הפרס הכולל הינו 160,000 ש"ח ויחולק בין מספר זוכים אודות מקס […]
שיעור בהשתפרות מקצועית: רשמים מסדנת AIW

שיעור בהשתפרות מקצועית: רשמים מסדנת AIW

מאת אסף שטיין ד"ר ברוס קינג וד"ר לורה לאנג הגיעו ביום ראשון (14 לאוקטובר 2018) למכון מופ"ת, והעבירו במהלך השבוע מספר סדנאות לחברי מהלך השקפה – מורים מובילים ושותפים למהלך, במטרה להציג את מסגרת ההוראה שהם מפתחים במכון לעבודת דעת אותנטית (Authentic Intellectual Work – AIW  ) באניברסיטת וויסקונסין, מדיסון מזה כ-20 שנה. מסגרת ההוראה […]
ראיון עם שחקנית תאטרון פלייבק – מה בין אילתור להוראה (שיעור אחר)

ראיון עם שחקנית תאטרון פלייבק – מה בין אילתור להוראה (שיעור אחר)

"הדיאלוג בין אלתור לדיוק גרם לי לכבד את המורכבות שאיתה מתמודדדים המורים". השחקנית נעמי טובי הציגה תהליך של חזרה עם חבריה לקבוצת תאטרון הפלייבק שקוף בכנס 'מעשה מרכבה' שערכנו,  (נושא הכנס היה תהליך החזרה של אמנים והדמיון שלו להוראה) היא שיתפה את רווית שרף, מ'שיעור חופשי' בחוויתה ותובנותיה מהצד של המציג בכנס. הכתבה מצביעה בין […]
חקר פרקטיקה מוכוון מסגרת פדגוגית – מה זה ומי צריך את זה בכלל?

חקר פרקטיקה מוכוון מסגרת פדגוגית – מה זה ומי צריך את זה בכלל?

מאת גל חירות למה צריך מסגרת פדגוגית ?  עד לפני שש שנים עבדתי עם ארגונים רבים במגזר העסקי. שם, לכאורה, הדברים פשוטים: הגורם העסקי, למשל חטיבת מכירות או מחלקת פיתוח מוצרים, מגדיר מהם תפקידי העובדים שלו וכיצד הם נדרשים לבצע אותם, ויחידת משאבי אנוש, האמונה על הכשרה ופיתוח מקצועי, מתכננת את ההכשרות באופן שיתמוך בידע […]
במעגל משתפרים: רשמים מהתנסות בסדנת מחזורי למידה

במעגל משתפרים: רשמים מהתנסות בסדנת מחזורי למידה

מאת חן טננבאום-דומנוביץ שיפור למידה באופן מחזורי בקהילות השקפה אנחנו מתמקדים בשני נושאים מרכזיים – כינון של תרבות למידה משותפת וחקר ושיפור ההוראה. אחד התהליכים המאפשרים חקר ושיפור הפרקטיקה הוא מחזור למידה. במסגרת קורס הכשרת מנחות מורות מובילות של מהלך השקפה שאורגן על ידי המעבדה לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן גוריון, התקיימה סדנה שהתמקדה כולה בתהליך […]
כל העולם במה – רשמים מצפייה בחזרה להצגה "אל נקמות" בתאטרון הקאמרי

כל העולם במה – רשמים מצפייה בחזרה להצגה "אל נקמות" בתאטרון הקאמרי

מאת אסף שטיין צפייה בחזרה  – כניסה של זרים למרחב אינטימי "אני רוצה שתשבו כמו צלמים של הנשיונל ג'יאוגרפיק:  תשאפו לצלם את הציפור ממרחק קצר, אבל שהיא לא תרגיש שהיתם שם". ביקש איתי טיראן ממוטי רוזנר בשיחת טלפון מקדימה לתצפית בחזרות קבוצת התאטרון של הקאמרי. טיראן מביים בימים אלו העלאה מחודשת של "אל נקמות", מחזה […]
עוד חוזר הסיפור – רשמים מצפייה בחזרה של תאטרון פלייבק "שקוף"

עוד חוזר הסיפור – רשמים מצפייה בחזרה של תאטרון פלייבק "שקוף"

מאת הלה זעירא-ויינשטיין ללמוד לאלתר – הסוד הוא בלהגיד "כן" לטעויות  כל מורה חייב לאלתר ולהגיב למאות התרחשויות ושינויים במהלך שיעור אחד. כשצפינו באנסמבל שקוף-תיאטרון פלייבק ירושלמי בחזרה במסגרת הכנס הראשון למנחי מורים מובילים ראינו, וחווינו כיצד השחקנים לומדים, חוקרים ומשפרים מיומנויות מגוונות במטרה דומה – לשלוט באומנות האילתור החי – בפני קהל. למדנו שבאימפרוביזציה […]
קשת של צלילים – רשמים מצפייה בחזרה של רביעיית כרמל

קשת של צלילים – רשמים מצפייה בחזרה של רביעיית כרמל

מאת גל חירות מה בין חזרה של רביעיית כלי מיתר ללמידה מקצועית של מורים?  מי שיקדיש לשאלה שבכותרת קצת מחשבה, יעלה מן הסתם כמה רעיונות. אבל התובנה המחויכת של אחת המשתתפות כי 'מתווה ההיוועצות שלנו[1] ממש נכתב לחזרה של רביעיית מיתרים!' דורשת כבר התבוננות יותר מעמיקה בחזרה שכזו. וזה בדיוק מה שעשינו בכנס מעשה מרכבה […]
שאלה של איזון – רשמים מצפייה בחזרה של קרקס החנונים ואבנר הוכפלד – אמני אקרובאלנס

שאלה של איזון – רשמים מצפייה בחזרה של קרקס החנונים ואבנר הוכפלד – אמני אקרובאלנס

מאת אסף שטיין הריחוף באוויר – מתחיל בעבודה מדוייקת בחזרה  הצפייה באימון אקרובאלנס היא מרתקת. בתנועה ובריחוף שנראה קליל, ורק הידיעה שזה לא כך באמת – שהתרגילים שאנחנו רואים הם תוצאה של אימון רב שנים, הופכת את הצפייה למפעימה עוד יותר. במסגרת כנס "מעשה מרכבה" צפינו באולם ספורט במרכז הארץ, בו עירית חרובי ויריב סולמון עורכים […]
לרקוד כאילו אף אחד לא מסתכל – רשמים מצפייה בחזרה של להקת מחול  ענבל פינטו ואבשלום פולק

לרקוד כאילו אף אחד לא מסתכל – רשמים מצפייה בחזרה של להקת מחול ענבל פינטו ואבשלום פולק

מאת טל כרמי סוד הוירטואוזיות (אצל רקדנים ואצל מורים) וירטואוזיות היא מושג שלא די בו כדי לתאר את המיומנויות המדהימות שהדגימו רקדני להקת המחול של ענבל פינטו בעת החזרה אליה הגענו, משתתפי הכנס "מעשה מרכבה". הדבר בא לידי ביטוי החל בדיוקן של התנועות העדינות ביותר וכלה בהתפתלויות המחייבות גמישות שנדמית כגוברת על המגבלות הפיזיות של […]
קישורים לצפיה בחזרות של אמנים

קישורים לצפיה בחזרות של אמנים

מאת אסף שטיין קישורים לצפייה בחזרות של אמנים בפוסט על קהילות למידה ותהליך החזרה של אמנים מבצעים, העלינו נקודות למחשבה כיצד תהליך החזרה דומה לתהליך הנחיית קהילת למידה של מורים.  תוכלו ליישם חלק מהתובנות הללו בתהליך ההנחייה של המורים המובילים בעזרת צפייה בסרטוני יו-טיוב של חזרות, או דיבור על חזרות. כדי לסייע לכם אספנו כמה […]
קהילות למידה ותהליך החזרה של אמנים מבצעים

קהילות למידה ותהליך החזרה של אמנים מבצעים

מאת אסף שטיין בכנס "מעשה מרכבה" – הכנס הראשון במהלך השקפה למנחי מורים מובילים,  הצענו למנחים הזדמנות להתבונן בקבוצת אמנים בשלב העבודה על היצירה. ראינו שתהליך החזרות דומה לתהליך שמתרחש בקהילת הלמידה. בבסיסה החזרה היא התהליך שבו האדם מטמיע ומגבש  את זהות היצירה שתוצג בפני הקהל.  אבל מעבר לתהליך הרפטטיבי  – שטמון במילה 'חזרה' (במובן […]