בין הקבוע לאילתור
פעמים רבות יצירה אמנותית מבוססת על הנחיות כתובות מראש: מחזה שנכתב על ידי המחזאי וכולל הוראות בימוי וטקסט שעל השחקנים להגות, כוריאוגרפיה שהוגדרה על ידי 'יוצר המחול' שקבע כיצד יש לרקוד את היצירה, פרטיטורה שנכתבה על ידי המלחין ומציגה לאמן כיצד לנגן את היצירה. לצדם ישנם תחומי אמנות חופשיים יותר – כגון נגינת ג'אז, או תאטרון אילתור (פלייבק), שבמהלכו האמנים מאלתרים לפי הלך הרוח, הרגש שעובר בהם, והקהל שמולם. בכל המקרים, בין אם היצירה כתובה ומונחית, ובין אם היא מאפשרת דרגות חופש ואילתור גבוהות, האמן משתמש בזירת החזרה כדי לגלות משהו נוסף. במילים אחרות, האמן משתמש בתהליך החזרה כדי לקיים דיאלוג בין ההוראות המוכתבות לו לבין תכנים העולים ונחשפים מתוכו.
כך לדוגמה, בתאטרון – ינסה השחקן לא רק לשנן את הטקסט של הדמות אותה הוא משחק, אלא לגלות מי היא הדמות אותה הוא משחק? מה המניעים הרלוונטיים ומדוע היא אומרת ומבצעת על הבמה את הפעולות שמתרחשות במחזה? בתהליך הגילוי הזה האמן יפנה גם לצדדים מנסיון החיים האישי שלו, ומהמוטיבציות הפנימיות שלו.
בין האישי לקבוצתי
במקביל לתהליך החקירה האישי של כל אמן, מתרחש בחזרה גם רובד של התאמה ושיח בין כלל חברי ההרכב המבצע. רקדן יבחן את התנועות שלו לאור התנועות של חבריו ללהקה, נגן יאזין לא רק לצלילים שהוא מבצע אלא לאופן בו משתלב הצליל עם חבריו להרכב. מרכיב נוסף בהתחברות לקבוצת היצירה הוא האופן בו הלהקה כולה מתקשרת עם הקהל המאזין או צופה בביצוע היצירה. יתכן שההשוואה המתאימה לחינוך בהקשר זה תהיה האופן שבו מורה המשתתף בקהילת למידה משנה את התנהלותו בכיתה, בעבודה עם התלמידים, בעקבות התהליך שעבר בקהילה.
הזמינו את עצמכם ואת המורים המובילים לקחת חלק בחוויה
הצגת סרטונים קצרים בהם אמנים יוצרים מדברים על תהליך החזרה, או צפייה בסרטונים המתעדים חזרה, יכולים לשמש אתכם בתהליך ההנחיה, ולעודד את המורה המוביל לחשוב על מקומו בקהילת הלמידה אותה הוא מנחה, מזווית אחרת. בפוסט הבא תוכלו לראות סרטונים רלוונטיים שיסייעו להניע שיח בקהילה.