הוראה: מורכבת מבפנים, פשוטה מבחוץ

הוראה: מורכבת מבפנים, פשוטה מבחוץ

מאמר זה מבאר כיצד השימוש בייצוג מתועד מקדם למידת חקר בקהילה, וממחיש את יתרונותיו באמצעות השוואה לשימוש בנרטיב אישי ובהתבסס על השיח בשתי קהילות מורים לחצו כאן לגרסת הדפסה של המאמר (PDF) עיבוד מאת טל כרמי מקור   מושל ס' ומרגולין, א' (בדפוס). "השקפה: דוח מחקר תשע"ח". תל-אביב: מכון מופ"ת. תקציר שימוש בייצוגים מתועדים מאפשר לקהילות […]
שיפור הפרקטיקה באמצעות יישום מתמשך של מחזורי למידה

שיפור הפרקטיקה באמצעות יישום מתמשך של מחזורי למידה

מחזור הלמידה מציע פיתוח מקצועי אחר, שבו אנשי המקצוע הם המאתגרים זה-את-זה. במאמר תלמדו כיצד הוא יכול לסייע בהצמחת קהילת מורים חזקה לחצו כאן לגרסת הדפסה של תרשים מחזור הלמידה (PDF) עיבוד מאת גל חירות וטל כרמי המאמר הנוכחי מתבסס על מאמרה של ג'ין מקניף (לאתר הבית של החוקרת):  McNiff, J. (2002). Action research for […]
ייצוג הולם: על תפקידם של ייצוגים בלמידה מהפרקטיקה

ייצוג הולם: על תפקידם של ייצוגים בלמידה מהפרקטיקה

מאמר זה מבאר כיצד השימוש בייצוג מתועד מקדם למידת חקר בקהילה, וממחיש את יתרונותיו באמצעות השוואה לשימוש בנרטיב אישי ובהתבסס על השיח בשתי קהילות מורים לחצו כאן לגרסת הדפסה של המאמר (PDF) עיבוד מאת טל כרמי מקור   מושל ס' ומרגולין, א' (בדפוס). "השקפה: דוח מחקר תשע"ח". תל-אביב: מכון מופ"ת. תקציר שימוש בייצוגים מתועדים מאפשר לקהילות […]
מגשרים בין תאוריה ופרקטיקה: מורים חוקרים בכיתותיהם

מגשרים בין תאוריה ופרקטיקה: מורים חוקרים בכיתותיהם

מאמר זה מבהיר את הערך שבעריכת מחקרי מורים באמצעות שלוש דוגמאות למחקרים כאלו. נוסף על כך, המאמר מזמין אותך לפעול באופן חקרני כדי לשפר את הוראת עיבוד מאת טל כרמי מקור    תמצות ועיבוד של המחקר: Admiraal, W., Buijs, M., Claessens, W., Honing, T., & Karkdijk, J. (2017). Linking theory and practice: Teacher research in […]
להוביל, להיתמך ומה שביניהם

להוביל, להיתמך ומה שביניהם

מאמר זה מסייע בהבנת קשר החניכה שבין מנחת המורים המובילים לבין המורה המובילה עיבוד מאת טל כרמי מקור    תמצות ועיבוד של המחקר: Lefstein, A., Vedder-Weiss, D., Tabak, I., & Segal, A. (2018). Learner agency in scaffolding: The case of coaching teacher leadership. International Journal of Educational Research, 90, 209-222.‏ לחץ כאן להורדת גרסה להדפסה (קובץ PDF) […]
ממבחנים סטנדרטיים לשיפור ההוראה

ממבחנים סטנדרטיים לשיפור ההוראה

מאמר זה מציע דרך בת שלושה שלבים שבעזרתה אפשר להשתמש בנתונים העולים ממבחני תלמידים, לפענח את הקשיים הלימודיים שהם חווים ולהתאים את שיטות ההוראה לצורכיהם עיבוד מאת טל כרמי מקור    תמצות ועיבוד של המחקר: [1] Garner, B., & Horn, I. (2018). Using standardized-test data as a starting point for inquiry: A case of thoughtful […]
לקראת פרדיגמת למידה חדשה: מפת דרכים של קהילת מורים

לקראת פרדיגמת למידה חדשה: מפת דרכים של קהילת מורים

לגרסת הדפסה של המאמר למידת חקר בקהילה: במאמר זה אנו מציגים כיצד מורה מובילה אחת וקהילה אחת צעדו בדרך זו, מתוך כוונה שקהילות נוספות יוכלו ללמוד מניסיונן. מאת רחלי כהן-ברנדיס וטל כרמי תודות ברצוננו, כותבי המאמר, להודות למורות הקהילה בבית הספר ניב. רחלי: "ברצוני להודות לחברותיי היקרות, שותפותיי בקהילה, על נכונותכן להצטרף למסע של התבוננות, […]
מנהיגות – לא למובילים בלבד

מנהיגות – לא למובילים בלבד

לגרסת הדפסה של המאמר לחצו כאן זוג החוקרים והיועצים הארגוניים ונגר-טריינר מצביעים על לא פחות מ-7 תחומי אחריות שיכולים להיות מוחזקים על ידי חברים שונים. ביחד יוצרים התחומים קהילת למידה אפקטיבית ותוססת עיבוד מאת טל כרמי מקור תמצות ועיבוד של המחקר: [1]  Wenger-Trayner, E. & Wenger-Trayner B. (2013). Leadership groups: Distributed leadership in social learning  […]
השקפה מחקרית 5 – ראי ראי: מבעד לעדשת המחקר וההערכה

השקפה מחקרית 5 – ראי ראי: מבעד לעדשת המחקר וההערכה

שותפויות מחקר-מעשה מזינות את עולם המעשה בידע תאורטי, במסגרות חשיבה, בכלים מבוססי מחקר ובממצאים ותובנות בעלי השלכה על המעשה החינוכי; לעולם המחקר הן מזמנות שאלות מן הפרקטיקה, שדה מחקר עשיר ויכולת השפעה רחבה […] אנו יכולים לחוש גאווה על המחויבות הרבה והעשייה המקצועית ועל ההשפעות הראשונות המסתמנות בקהילות עצמן, בכיתות ובחדרי המורים. בה בעת, הממצאים […]
השקפה מחקרית 4 – נושא כלים*

השקפה מחקרית 4 – נושא כלים*

מהלך השקפה – מורים מובילים צובר תאוצה. בשנת הלימודים הנוכחית (תשע"ח) הוא פועל בשמונה מחוזות של משרד החינוך וכולל כ-800 מורים מובילים וכ-5,000 מורים חברי קהילות בכ-350 בתי ספר ברחבי הארץ.  הגליון מוקדש לכלים ולפרקטיקות המשתמשים את המורים המבובילים ואת המחוזות במסגרת מהלך השקפה ומקדמים את עקרונות המהלך, ובהם מקצועיות, שיתוף ותנועה הלוך ושוב בין […]
השקפה מחקרית 3 – מובילים מהשטח: סיפורי קהילות השקפה

השקפה מחקרית 3 – מובילים מהשטח: סיפורי קהילות השקפה

בגיליון הנוכחי בחרנו להביא לקדמת הבמה את העשייה של קהילות השקפה. המאמר הפותח ממקם את ההתפתחות המקצועית של מורים בהקשר הרחב יותר של תרבות פרופסיונלית, ומתמקד בתרבות של מקצועיות משתפת (professionalism collaborative) הרווחת במערכות החינוך המובילות באיכות כוח ההוראה שלהן. תרבות זו יוצרת יחסים של הקבלה והדדיות בין התפתחות המורה כיחיד, התפתחות הקהילה המקצועית והתפתחות […]
השקפה מחקרית 2 – קהילות חוקרות הוראה: מודלים לפיתוח מקצועי בקהילות מורים

השקפה מחקרית 2 – קהילות חוקרות הוראה: מודלים לפיתוח מקצועי בקהילות מורים

הגיליון הראשון של "השקפה מחקרית" ביסס את החשיבות של הפעלנות המורית והציג את קהילות המורים כמסגרת המקדמת פעלנות שלה השפעות חיוביות על הפיתוח המקצועי, ההוראה והלמידה. במרכזו של גיליון זה עומדות השאלות: מהו טיבה של העשייה בקהילות הלמידה? מהן התפיסות המנחות אותה? אילו מיומנויות וכלים תומכים במימושה? כמובן, לשאלות אלה אין "תשובה אחת נכונה". במערכות […]
השקפה מחקרית 1 – מקבלת מרות לנקיטת פעולה: פיתוח מקצועי מיטבי

השקפה מחקרית 1 – מקבלת מרות לנקיטת פעולה: פיתוח מקצועי מיטבי

"השקפה" בכלל והמורים המובילים בפרט מבקשים אפוא לחולל תמורה באופני הלמידה וההתפתחות המקצועית, וגם בתרבות הפרופסיונלית של מורי מערכת החינוך הישראלית. מהלך עמוק זה, שאנו נמצאים בתחילתו, אינו ייחודי למערכת החינוך הישראלית. המחקר והמעשה במערכות חינוך רבות עסוקים באתגר טיובה של ההוראה והלמידה והפיכתה למשמעותית דרך שינוי דפוסים ומאפיינים של הליכי הפיתוח המקצועי של המורים. במקומות […]