מנהיגות – לא למובילים בלבד

מנהיגות – לא למובילים בלבד

זוג החוקרים והיועצים הארגוניים ונגר-טריינר מצביעים על לא פחות מ-7 תחומי אחריות שיכולים להיות מוחזקים על ידי חברים שונים. ביחד יוצרים התחומים קהילת למידה אפקטיבית ותוססת מאת טל כרמי [1] המאמר מבוסס על: Wenger-Trayner, E. & Wenger-Trayner B. (2013). Leadership groups: Distributed leadership in social learning  מנהיגות בקהילה לומדת אינה עניין פורמלי בלבד; היא נובעת גם […]
השקפה מחקרית 5 – ראי ראי: מבעד לעדשת המחקר וההערכה

השקפה מחקרית 5 – ראי ראי: מבעד לעדשת המחקר וההערכה

שותפויות מחקר-מעשה מזינות את עולם המעשה בידע תאורטי, במסגרות חשיבה, בכלים מבוססי מחקר ובממצאים ותובנות בעלי השלכה על המעשה החינוכי; לעולם המחקר הן מזמנות שאלות מן הפרקטיקה, שדה מחקר עשיר ויכולת השפעה רחבה […] אנו יכולים לחוש גאווה על המחויבות הרבה והעשייה המקצועית ועל ההשפעות הראשונות המסתמנות בקהילות עצמן, בכיתות ובחדרי המורים. בה בעת, הממצאים […]
השקפה מחקרית 4 – נושא כלים*

השקפה מחקרית 4 – נושא כלים*

מהלך השקפה – מורים מובילים צובר תאוצה. בשנת הלימודים הנוכחית (תשע"ח) הוא פועל בשמונה מחוזות של משרד החינוך וכולל כ-800 מורים מובילים וכ-5,000 מורים חברי קהילות בכ-350 בתי ספר ברחבי הארץ.  הגליון מוקדש לכלים ולפרקטיקות המשתמשים את המורים המבובילים ואת המחוזות במסגרת מהלך השקפה ומקדמים את עקרונות המהלך, ובהם מקצועיות, שיתוף ותנועה הלוך ושוב בין […]
השקפה מחקרית 3 – מובילים מהשטח: סיפורי קהילות השקפה

השקפה מחקרית 3 – מובילים מהשטח: סיפורי קהילות השקפה

בגיליון הנוכחי בחרנו להביא לקדמת הבמה את העשייה של קהילות השקפה. המאמר הפותח ממקם את ההתפתחות המקצועית של מורים בהקשר הרחב יותר של תרבות פרופסיונלית, ומתמקד בתרבות של מקצועיות משתפת (professionalism collaborative) הרווחת במערכות החינוך המובילות באיכות כוח ההוראה שלהן. תרבות זו יוצרת יחסים של הקבלה והדדיות בין התפתחות המורה כיחיד, התפתחות הקהילה המקצועית והתפתחות […]
השקפה מחקרית 2 – קהילות חוקרות הוראה: מודלים לפיתוח מקצועי בקהילות מורים

השקפה מחקרית 2 – קהילות חוקרות הוראה: מודלים לפיתוח מקצועי בקהילות מורים

הגיליון הראשון של "השקפה מחקרית" ביסס את החשיבות של הפעלנות המורית והציג את קהילות המורים כמסגרת המקדמת פעלנות שלה השפעות חיוביות על הפיתוח המקצועי, ההוראה והלמידה. במרכזו של גיליון זה עומדות השאלות: מהו טיבה של העשייה בקהילות הלמידה? מהן התפיסות המנחות אותה? אילו מיומנויות וכלים תומכים במימושה? כמובן, לשאלות אלה אין "תשובה אחת נכונה". במערכות […]
השקפה מחקרית 1 – מקבלת מרות לנקיטת פעולה: פיתוח מקצועי מיטבי

השקפה מחקרית 1 – מקבלת מרות לנקיטת פעולה: פיתוח מקצועי מיטבי

"השקפה" בכלל והמורים המובילים בפרט מבקשים אפוא לחולל תמורה באופני הלמידה וההתפתחות המקצועית, וגם בתרבות הפרופסיונלית של מורי מערכת החינוך הישראלית. מהלך עמוק זה, שאנו נמצאים בתחילתו, אינו ייחודי למערכת החינוך הישראלית. המחקר והמעשה במערכות חינוך רבות עסוקים באתגר טיובה של ההוראה והלמידה והפיכתה למשמעותית דרך שינוי דפוסים ומאפיינים של הליכי הפיתוח המקצועי של המורים. במקומות […]