מובילים מהשטח: אסתר מאיר-הורוביץ, זוכת פרס רוטשילד לחינוך

ריאיון עם זוכת פרס רוטשילד לחינוך שהיא גם מורה מובילה, אסתר מאיר-הורוביץ

"אני רוצה לדבר על הדרך להפוך את בית הספר למקום רלוונטי ולמקום שבו התלמיד והמורה ירגישו שייכות – קהילות מורים לומדות […] מורים מובילים, באמצעות מהלך השקפה, בחרו לקחת את הנכס החשוב ביותר בבית הספר – המורה – ולהאמין בו […] קהילות המורים יוצרות שפה אחרת בחדר המורים, שפה שיש בה משוב מקדם למידה עבור המורה והתלמיד".

את הדברים האלה נשאה אסתר מאיר הורביץ בטקס הענקת פרס רוטשילד למורים מובילים. אסתר, מורה לתנ"ך מאורט בנימינה, מובילה זה כשלוש שנים קהילת מורים בבית הספר במסגרת מהלך "השקפה". הובלת הקהילה היא אחת הסיבות לזכייתה בפרס, ועבורנו זו הזדמנות טובה להתוודע אל מורה מובילה אחת ואל קהילת מורים אחת במהלך.

מתוך נימוקי הועדה למתן הפרס לאסתר:

" על יזמות ומקצועיות בתהליכי הנחיה והדרכה ייחודיים לטיוב ההוראה בקרב מורים ולהגברת תחושת המסוגלות בקרב מורים ותלמידים. על פיתוח ידע מעשי והנגשתו לבתי ספר ולמורים המלמדים תלמידים החווים קשיים בלמידה".

בנאום שנשאת דיברת על אמונה במורים. תוכלי להסביר?

הקהילה שלנו עוסקת בנושא שחברי הקהילה בחרו – צפיית עמיתים. אם בשנה הראשונה עסקנו בדילמות ובלמידה משותפת, הרי בשנה שעברה פיתחנו יחד פרוטוקול לצפייה בשיעורים, ואותו אנו מיישמים בשנה הזאת. זו הייתה לחלוטין עבודה שלנו: גם בחירת הנושא, גם כתיבת הפרוטוקול, וכמובן – הצפייה של חברי הקהילה זה בזה והמשוב שנתנו בעקבותיה. האמונה במורים היא בדיוק זו: להעביר את האחריות לפיתוח המקצועי של המורים למורים עצמם.

נשמע תהליך מורכב

לא היה קל לגרום למורים להיכנס זה לשיעורים של זה, אך הפרוטוקול בהחלט מאפשר מרחב בטוח. בשנה שעברה כל אחד הספיק לצפות במישהו ושמישהו יצפה בו, גם אם לא הספקנו לחזור עם כל הצפיות אל הקהילה. השנה זה כבר פשוט יותר: בכל פעם מישהו מציג סוגיה, תובנה או דילמה ומביא לה עדויות – תמלול או וידאו. כמורה מובילה אני מקפידה לשבת עם המורה המציגה ולהכין איתה יחד את המפגש.

איזו השפעה יש לקהילה על ההוראה של המורים?

אני יכולה להעיד על עצמי שההוראה שלי השתפרה. אני מורה טובה יותר בזכות הקהילה הלומדת. המשוב שקיבלתי בעקבות הצפייה בי קידם מאוד את הלמידה שלי. העובדה שאת שואלת את עצמך שאלות וחוקרת את ההוראה שלך, ולצידה העובדה שיש לך את מי לשתף בכך, הן כלי חשוב כדי להמשיך ולהשתפר כל הזמן.

כשהוקמה הקהילה לפני שלוש שנים המורים לא מצאו זמן להיפגש. כיוון שכך הם החליטו לנסות ולהיפגש בערב, בבית של אחד החברים. מה שהתחיל כאילוץ הפך עד מהרה לאחד המאפיינים המרכזיים של הקהילה – מפגשים ארוכים בערבים, הכוללים פיתוח מקצועי לצד ארוחת ערב. אסתר מספרת שגם כשאפשר היה למצוא זמן אחר המורים התעקשו לקיים את המפגש במתכונת זו.

נשמע שההיבט החברי הוא משמעותי לא פחות מההיבט המקצועי

הסטינג כשלעצמו משפיע על ההוראה. אפילו אם הייתה רק ארוחת ערב. הקהילה היא קהילה גם מעבר למפגשים עצמם: קבוצת הוואטסאפ שלנו עמוסה כל הזמן בשאלות, בדילמות ובעצות. המורים מרגישים בנוח לשתף ולהתייעץ. לזה התכוונתי כשדיברתי על תחושת שייכות. חלק מהמורות בקהילה הן מורות לאומנות שאין להן ישיבות צוות, והקהילה היא סוג של ישיבת הצוות שלהן.

 

איך מגיבים לכך שאר המורים בחדר המורים?

אני לא יודעת כמה מהמורים שאינם בקהילה יודעים מה אנחנו עושים. בית הספר הוא גדול, ויש בו יותר ממאה מורים. נוסף לקהילה שלנו פועלות בית הספר עוד ארבע קהילות, אך כל קהילה עומדת בפני עצמה. אני לא יודעת אם המורים חברי הקהילה שלנו משתפים אחרים במה שאנחנו עושים בישיבות המקצוע שלהם (הקהילה מורכבת ממורים משלל מקצועות רבי מלל), אבל אני רושמת לעצמי לברר את זה.

איך הגיבו המורים בקהילה על המועמדות שלך לפרס?

האמת היא שלא סיפרתי להם. כשהתכוננתי למפגש עם הוועדה ביקשתי מהם לכתוב לי מה משמעותי עבורם בקהילה, בלי לומר להם למה. כולם, ללא יוצא מהכלל, ציינו שני דברים: תחושת השייכות, והרלוונטיות של הפיתוח המקצועי. רק כשקיבלתי את ההודעה שזכיתי כתבתי להם. כולם פרגנו לי על הזכייה. אני מרגישה בת מזל שחברי הקהילה שלי הם כאלה. בלעדיהם זה לא היה קורה.

נשמע באמת שאתם מאוד משמעותיים זה לזה

כולנו היינו שמחים להמשיך בקהילה גם בשנה הבאה. הקהילה כבר הפכה לסוג של משפחה.

יש לך טיפים למורים מובילים?

אומנם באתי עם רעיון משלי, אבל אני חושבת שהכוח של קהילות מורים לומדות הוא לתת לכל מורה את המקום שלו ואת הביטוי שלו. כל מפגש מתחיל בזה שמישהו מוביל, שיש דילמה שחשובה לאותו מורה, כך שהמפגשים מותאמים למורים ולמה שהם צריכים. ויותר מזה, פשוט להתחיל ולא לחכות. זה כל כך משמעותי לפיתוח המקצועי ולתחושת השייכות של המורים שחבל על הזמן.

מה הלאה מבחינתך?

החלום שלי הוא להשתמש בכלים שפיתחנו בקהילה בישיבות הרכזים, כך שכל רכז ייקח את הכלים ויביא אותם אל הצוות שלו.

אני מבין שהמנהל מפרגן, ראיתי שהוא העלה את הדברים שנשאת ליוטיוב

בהחלט, אשר מוצני (המנהל) תומך בקהילות בבית הספר, מתעניין בנעשה ומוקיר את התרומה של קהילות המורים לפיתוח המקצועי של המורים. הוא גאה בעשייה ובתוצרים שלנו.

ת.ז של הקהילה

מורה מובילה: אסתר מאיר הורביץ

מספר המורים: 12

כמה זמן היא פועלת: 3 שנים. תחלופה מעטה מאוד של מורים בתוך הקהילה.

במה עוסקים: שיפור ההוראה באמצעות צפיות הדדיות.

משהו מיוחד על הקהילה: מפגשי הקהילה מתקיימים בכל פעם בבית אחר של אחד מחברי הקהילה.

תגובה אחת
  1. מובילים מהשטח: נור קוטינה, זוכת פרס רוטשילד לחינוך | השקפה – מורים מובילים הגב

    […] לריאיון עם אסתר מאיר-הורוביץ, זוכת פרס נוספת ומורה מוב… […]

השארת תגובה