מובילים מהשטח: נור קוטינה, זוכת פרס רוטשילד לחינוך

ריאיון עם זוכת פרס רוטשילד לחינוך שהיא גם מורה מובילה, נור קוטינה 

נור קוטינה היא מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים "חליל אלסכאכיני" – חטיבת ביניים לבנות בירושלים. נור היא בעלת תואר שני בהוראת המתמטיקה, והבחירה בהוראה היא אצלה עניין משפחתי: הוריה, אחותה, סבתה – כולם מורים במקצועם.

נור התחילה למלא תפקיד של מורה מובילה בשנה שעברה, וזכתה בפרס רוטשילד עבור עבודתה זו. היא הקימה קהילה המונה שבע מורות מדיסציפלינות שונות, ויחד הן עוסקות בלמידה משותפת: ניתוח שיעורים מצולמים של מורות הקהילה, למידה מחומרים תאורטיים, וניסיון לשפר את עבודתן בכיתות. מורות הקהילה עוסקות בשיפור תפקודן של הלומדות, כלומר בהעמקת יכולותיהן של התלמידות באמצעות פיתוח מיומנויות למידה. קהילת המורות שנור מובילה גם אירחה בבית הספר מורים ותלמידים מבית ספר לבנים באזור אחר בעיר. המפגשים הללו אפשרו לשני הצדדים לשמוע וללמוד על דרכי עבודה שונות, כדי לשפר את ההוראה והלמידה.

מתוך נימוקי הועדה למתן הפרס לנור

"על מנהיגות ועשייה חלוצית באיכות יוצאת דופן בתחום הפיתוח המקצועי של מורות עמיתות בבית ספרה ובבתי ספר נוספים בירושלים; על הובלה והטמעה של פרקטיקות לניתוח ההוראה והלמידה, עד לכדי שינוי תרבות הלמידה בבית הספר; על הוראה מעוררת השראה ויחס אישי לכל תלמידותיה…"

עבודת הקהילה שנור מובילה מחלחלת ומשפיעה על צוות בית הספר. לדוגמה, הקהילה הובילה מפגש שולחנות עגולים ובו הסבירו והדגימו חברות הקהילה כיצד מנתחים שיעור מצולם בשלושה שלבים: זיהוי העובדות, מתן פרשנות והסקת מסקנות. כך הפיצה הקהילה בקרב הצוות כולו את שיטת העבודה שהיא נוקטת. סוגיית תפקודי הלומד הפכה גם היא לנושא מרכזי בבית הספר, וגם מורות שאינן חברות הקהילה הציבו לעצמן בתוכנית העבודה שלהן יעדים לשיפור בנושא זה.

לדברי נור, אחד המניעים של בית הספר להצטרף לתוכנית מורים-מובילים היה התחושה שהמורות אינן מתנהלות כצוות מגובש. תחושת ההתחדשות והתמיכה שהעניקה המנהלת שורוק עטילה עודדו אותה, ואת הקהילה כולה, לעשות את עבודתן על הצד הטוב ביותר. כיום, לאחר כמעט שנתיים, מורגש שינוי גם באווירה בחדר המורות וגם בעבודת הצוות באופן כללי.

בשנה השנייה לעבודתה שמה הקהילה דגש על שיפור העבודה הפרטנית שבין מורות לתלמידות. המטרה היא שחיזוק פרטני שתלמידות מקבלות לא יתקיים כולו מחוץ לכיתה, כדי שהן לא יפסידו את השיעור שמקבלות חברותיהן. כך, במקרים מסוימים העזרה הפרטנית ניתנת בתוך הכיתה ותוך כדי השיעור הכיתתי. כאשר הדבר אינו מתאפשר, התלמידה חוזרת אל הכיתה לפני סוף השיעור, ובמקרים רבים מפעילה את התלמידות האחרות באמצעות משחק או פעילות אחרת. בדרך זו נעשה גם תהליך של חיזוק רגשי וחברתי, ולא רק קוגניטיבי.

בשנה האחרונה הצטרפה נור גם לצוות של מנחות המורים המובילים הפועל מטעם מכון כרם. נור מוצאת שעבודתה כמנחת מורים מובילים מזמנת לה את האפשרות ללמידה ולהתפחות מקצועית. בנוסף, היא מרגישה שהובלת הקהילה, מעבר לתרומתה לתלמידות ולצוות בית הספר, מקדמת גם אותה באופן אישי. בשנים הבאות היא רוצה להמשיך ולקדם את הלמידה, שלה ושל קהילתה, בנושאים נוספים שישפרו את עבודתן המקצועית.

תגובה אחת
השארת תגובה ל-מובילים מהשטח: אסתר מאיר-הורוביץ, זוכת פרס רוטשילד לחינוך | השקפה – מורים מובילים

ביטול