התבוננות בקהילות השקפה – לשם מה, איך ומה? (פריט מס 1)

התבוננות בקהילות השקפה – לשם מה, איך ומה? (פריט מס 1)

מאת: מו"פ השקפה

מהו כלי ההתבוננות וכיצד משתמשים בו?

כלי ההתבוננות נועד לתת קוים מנחים להתבוננות בקהילות השקפה, והוא מתמקד במרכיבי הליבה של עשייתן:

  1. מכוננים תרבות למידה משותפת מתייחס לממד היחסים בקהילה, וכולל שני מרכיבים: מחויבות למטרה משותפת וקיום שיח פורה.
  2. חוקרים ומשפרים את ההוראה מתייחס לממד העשייה בקהילה, וכולל שני מרכיבים: מיקוד בתהליכי הוראה/למידה ופעולה מתוך עמדה חקרנית.

לשם מה להתבונן בקהילה?

במהלך השקפה הצבנו לעצמנו את האתגר של הובלת שינוי מהותי בפיתוח המקצועי של מורים. בבסיס המהלך נמצאת התובנה שפתיחת דלת הכיתה והתבוננות בהוראה נחוצות לשם שיפור ההוראה. בדומה, אנו מאמינים שהתבוננות בקהילה נחוצה לצורך צמיחה והתפתחות שלה. מטרת ההתבוננות היא לזהות מופעים, דפוסים ונקודות ענין כבסיס לדיון וחשיבה רפלקטיבית של הקהילה, על הקהילה ובאופן רחב יותר על קהילות השקפה ועל המהלך כולו.

השקפה נוספת

ניתוח תוצרי תלמידים

תוצרי תלמידים יכולים לשמש ייצוג פורה לשיפור ההוראה. בשונה מייצוגים אחרים,
תוצרי תלמידים ממקדים את תשומת הלב בלמידה ולא בהוראה. ואף על פי שמורים
בוחנים תוצרי תלמידים באופן תדיר, לרוב הם משמשים לצורך הערכת הישגי התלמידים
בלבד. כאן אנו מציעים תהליך ובו שלושה שלבים, שבעזרתו יכולים מורים לא רק להעריך
את הישגי התלמידים, אלא גם להעלות השערות לגבי הידע וההבנה שלהם ולפתח דרכים
שיסייעו בקידומם.

קרא עוד »
דילוג לתוכן