בלוג

צעדים פרקטיים בדרך לקהילת מורים משגשגת

מאת: מרב רוטרי-סבן וסולי פוזילוב

לקראת השנה החדשה בה יצטרפו למהלך מאות מורות ומורים מובילים חדשים, אנחנו משתפים ברשימה של עשר תובנות וצעדים פרקטיים בדרך לקהילת מורים משגשגת כבר בשנת ההובלה הראשונה. את התובנות כתבו סולי פוזילוב ומרב רוטרי-סבן מורות מובילות (וחברות טובות) מבית הספר ניר בקריית אונו  במסגרת פעילות של פסג"ה רמת-גן.   קריאה מהנה ושנת תשפ"ב מאתגרת ומעניינת!

מי אנחנו?
אנו סולי ומרב, מורות וחברות טובות המלמדות בבית הספר ניר בקריית אונו (יסודי-ממלכתי). אנו מלמדות מדעים וחקר (שתינו), טכנולוגיה (סולי) ואומנות (מרב). כל אחת מאיתנו מסיימת שנה ראשונה של הובלת קהילת השקפה בבית הספר, כחלק מההכשרה שלנו למהלך בפסג"ה רמת גן. בקהילות בהובלתנו חברות מחנכות ומורות מקצועיות (מתמטיקה, שפה, תנ"ך, מדעים, אומנות ואנגלית), חדשות וותיקות כאחד. רוצים לדעת איך לשרוד את השנה הראשונה (האמת, גם אנחנו לא מאמינות שכבר עברה שנה)? הכנו רשימה של עשר התנסויות חשובות שתרמו לנו מאוד במהלך השנה החולפת.

1. בירור צרכים וציפיות
את המפגשים הראשונים הובלנו בלמידה מרחוק (זום). החלטנו לנצל את היתרונות שהפלטפורמה התקשובית מציעה ולעבוד עם לוחות שיתופיים. המורות התבקשו לכתוב אילו ציפיות יש להן מהמפגשים. בירור הצרכים היה לנו חשוב ביותר, כדי לדייק את נושא החקר בקהילה ולתכנן נכון את תוכני מפגשי הלמידה העתידיים תוך גילוי רגישות והקשבה לצורכי הקהילה. בשתי הקהילות עלה הצורך בלמידת כלים טכנולוגיים פרקטיים. לכן שילבנו בכל מפגש כלי טכנולוגי חדש, וכמובן חקרנו יחד איך אפשר לשלב אותו בכיתה או בלמידה מרחוק. אנחנו מרגישות שבזכות זיהוי הצרכים שביצענו לפני בניית המפגשים זכינו להשתתפות פעילה מצד חברי.ות הקהילה, והצלחנו לעסוק בנושאים שהם בעלי חשיבות לכולם.ן.

2. היכרות אישית
קהילות השקפה עוסקות בחקר הפרקטיקה. הדבר מצריך מחבריהן חשיפה וביקורת מקצועית הדדית. חשיפה ופתיחות יכולות להתקיים רק על בסיס קשר אישי שנבנה על יחסי אמון. לכן ביצענו תרגילי היכרות מסוגים שונים: ביקשנו מהמורות לכתוב כיצד הן נתפסות כמורות בעיני עצמן ובעיני הסובבים אותן. פתחנו לוחות שיתופיים ובהם שאלנו: מה בשיעורים שלכן מעורר עניין בקרב התלמידים? אילו מתודות הדרכה הופכות את השיעור שלכן למיוחד, ותרצו לשתף בהן ולחלוק אותן? האם יש מידע אישי שתרצו לחלוק? כל אלו אפשרו שיח מקרב ואישי, ותרמו לביסוס היכרות מקצועית מעמיקה.

3. השקיעו גם בדברים הקטנים, והקשיבו באמת לכל מורה
אנחנו מאמינות שקרבה, אינטימיות וחמימות מאפשרות לקיים שיח של הקשבה ודיאלוג. לכן היה לנו חשוב מאוד לייצר מרחב פיזי חם שניתן לחלוק בו דברים אישיים. במהלך המפגשים (אלו שלא התקיימו בזום) לכל אורך השנה דאגנו לפינוקים קטנים: מתנות מתוקות, משפטי העצמה ועוד… בכל מפגש היו פינת קפה ובכיבוד. בתחילת השנה הכנו לכל מורה שי אישי – מחברת ועט עם ברכה אישית – והבאנו אותו לביתן. ההשקעה בייצור מקום מפגש נעים היא חלק בלתי נפרד מהרצון שלנו להתעניין באמת בכל מורה. לתפיסתנו, התעניינות בנעשה בחיים הפרטיים של כל אחת מהמשתתפות היא חשובה, ומקדמת גם את עבודת הקהילה.

להרחבה על שלוש הנקודות הללו, העוסקות בבניית הסטינג ובהקמת הקהילה, ראו מיכל בן זקן:
"יומן סדנה: מפגש ראשון, או "למה אי אפשר לאכול כאן סנדוויץ?'"
https://hashkafa.macam.ac.il/facilitating_course1/

4. אל תיפגשו בזום (אם לא חייבים)!
ברוב המקרים, אם תשאלו את בנות הקהילה היכן הן מעדיפות להיפגש, התשובה תהיה גורפת: בזום. אנו ממליצות לקבוע מבעוד מועד אילו מפגשים יתקיימו באופן מקוון, אילו בבית הספר, ואילו בלמידה א-סינכרונית. השיקול שהנחה אותנו בקביעת מסגרת המפגש היה התרומה של מקום המפגש ללמידה. לדוגמה, קריאת מאמר וניתוחו יכולים בהחלט להיעשות בלמידה א-סינכרונית. לעומת זאת, את המפגשים הראשונים, שנועדו ליצירת האינטימיות בקהילה, רצוי לקיים באופן פיזי. לדעתנו חשוב שקביעת סוגי המפגשים תיעשה ככל הניתן בתיאום עם חברות הקהילה.

לצפייה במפגש בנושא "מה קורה לשיחה כשהיא עוברת לזום" (פרופ' אדם לפסטיין)
https://hashkafa.macam.ac.il/leadingfromhome1/
לצפייה במפגש בנושא "תהליכים קבוצתיים מרחוק" (לילך ינאי)
https://hashkafa.macam.ac.il/leadingfromhome2/

5. למדו לשחרר
תנו לקהילה להוביל. כמובילי קהילה, יש לנו נטייה לקחת אחריות, שליטה, ולעיתים לא לשחרר. תנו לקהילה להוביל. אל תפחדו לשנות כיוון גם אם תיכננתן.ם את המפגש אחרת. למדו לתת במה לשיח שיתופי בקהילה, שחלק ממנו הוא גם שינויים בדרך. פעמים רבות תכננו בקפידה מפגשים מסוימים, ובפועל נוצר שיח רגשי או מקצועי שהוביל את המפגש למקום אחר לגמרי. זה בסדר ומבורך. ההקשבה לקהילה היא מאוד חשובה. גלו רגישות לדברים ולנושאים שצפים במהלך המפגשים. אין לנו ספק שברגע שתשחררו את הניסיון לשלוט באופן מלא בתוכן – המפגשים יהיו מאוד מפרים, מעניינים ורלוונטיים. כך, באחד המפגשים, בעת ניתוח ייצוג הוראה, מורה מהקהילה הציגה סרטון שבו היא תיעדה את עצמה. מורה אחרת הסבה את תשומת ליבה לכך שהיא משתמשת בשפת סלנג, והועלתה השאלה כיצד נכון להתבטא בכיתה, ואם משרד החינוך דואג גם להתעדכן בשינויי הזמן והדור. אף שזה לא היה חלק מתכנון המפגש, אפשרנו את המשך הדיון, דבר שהוביל בסופו של דבר לפיתוח סוגיה אשר תנותח במפגשי ההמשך.

6. אל תחששו "לחשב מסלול מחדש" אם הנושא או הסוגיה שבחרתם אינם "ממריאים"
במהלך המפגשים תחושו את הקהילה. יכול להיות שייווצר פער בין מה שתכננתם לבין מה שקורה בפועל. אל תפחדו משינויים. להפך! נסו לדייק ככל האפשר את הצרכים העכשוויים והרלוונטיים עבור הקהילה. היו גמישים, גם אם זה דורש מכם בירור צרכים מחודש או מענה לצורך שהתעורר באופן פתאומי. זוכרים את הקורונה?! כולנו מצאנו את עצמנו ממציאות כלים פדגוגיים שיסייעו לנו בהוראה מרחוק, גם אם נושא הקהילה שלנו קודם לכן היה עבודה בקבוצות.

7. מחלוקות הן בלתי נמנעות
לעיתים עלולה להתגלות בקרב חברות הקהילה אי התאמה בסיסית, עלולים להתעורר חילוקי דעות, סכסוכים חברתיים ועוד. אתן יכולות לנסות לגשר ביניהן, אבל אל תשכחו שחלק בלתי נפרד מה"לשחרר" הוא להפסיק להאמין שרק אתן יכולות לפתור את העימות. אנו ממליצות לחשוב טרם בניית הקהילות על התמהיל החברתי, אולי להתייעץ עם המנהלת או מישהי אחרת שמכירה את כל סגל המורים בבית הספר, כדי ליצור תמהיל נכון עבור הקהילה.

להרחבה בנושא מומלץ לקרוא את מיכל בן-זקן:
"התשמע קולי: או איך יוצרים בקבוצה מרחב לריבוי קולות"
https://hashkafa.macam.ac.il/hearmyvoice/

8. התנגדות היא חלק בלתי נפרד מהקהילה: עבדו איתה
לעיתים קיימות התנגדויות מצד חברי הקהילה, למהלכים כאלו ואחרים. אל תחששו מהתנגדות או מהסתייגות. אחרי סיום המפגש בררו עם המורה שהתנגד.ה את סיבת ההתנגדות. שיחות אישיות מפחיתות התנגדות ומגייסות את המורים למהלך. ראו בהתנגדות הזדמנות ללמידה עבור כלל חברות הקהילה. הכי חשוב – המשיכו ללכת בדרך שלכם.ן, שאתם.ן מאמינים.ות בה, והיא שגרמה לכם.ן להשתתף ב"מהלך השקפה – מורים מובילים". האמינו בעצמכם.ן! כשעליכם.ן להעביר ביקורת בצעו אותה על פי כללי האתיקה, ללא שיפוטיות וללא משוא פנים. שדרו כל הזמן אופטימיות, מנהיגות, אסרטיביות ורצון לעזור בכל דבר!

להרחבה על התמודדות עם התנגדויות בקבוצה:
הלה זעירא-ויישטיין: "התנגדות בהנחיית קבוצות: הזדמנות לצמיחה"
https://hashkafa.macam.ac.il/group_resistance/
ובתוכו הפניות לכלים ומאמרים נוספים, ובהם מתווה להתמודדות עם התנגדות
https://hashkafa.macam.ac.il/wp-content/uploads/2020/04/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9D-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%93%D7%95%D7%AA.pdf


9. שתפו את המנהלת בנעשה בקהילה

לפעמים קשה לזכור זאת, אבל חלק מהאחריות של מנהלת בית הספר הוא הפיתוח המקצועי של צוות המורים שלה. הפכו אותה לשותפה מעודכנת במה שקורה בקהילה. צרו מבעוד מועד סדירויות הנוגעות לתוכן הפדגוגי, לעדכון שוטף, להיוועצות ולשיתוף. אנחנו הזמנו את מנהלת בית הספר למפגש הראשון של כל קהילה, ובו היא נתנה את ברכת הדרך למהלך והצהירה בכך על אמונה בלמידה באמצעות הקהילות. עוד הקפדנו להזמינה למפגשים בנקודות זמן משמעותיות מבחינת הקהילה, כגון אירוע פומבי, ימי שיא ואירועים שונים.

10. לומדים, מסכמים ו… קופצים למים
אתם.ן יודעים.ות הכי טוב מה מתאים לתלמידים בכיתתכן.ם. אבל הנחת יסוד נוספת שמלווה את עבודת הקהילות שלנו היא שאם לא תתנסו בעצמכם.ן בזווית של התלמידים.ות, לא תדעו כיצד ומה לשפר בעבודתכן.ם. גם לנו לא היה פשוט ליישם את התובנה הזאת במעבר בין הכובע של המובילות והמנחות לבין הכובע של חברות קהילה מן המניין: כך לדוגמה, המהלך השנתי שבנינו התחיל בכך שלימדנו את המורות באופן תאורטי מהי למידת חקר, ולאחר מכן בנינו יחד מהלך שלם של למידת חקר. בקהילות המורות התבקשו לקרוא מאמרים בנושא "מהי למידת חקר", ולסכם אותם. כאשר התייעצתי (מרב רוטרי-סבן) עם המנחה שלי כיצד לבנות את המפגשים המסכמים של הלמידה התאורטית, הצעתי לקיים מפגש לימודי שבו נאסוף את החומר, ננתח אותו וניצור ביחד מסמך אקדמי משותף מסכם. המנחה שלי האזינה ברוב קשב, ובסוף אמרה: "מרב, את חייבת לקפוץ למים. הן כבר קראו על למידת חקר, עכשיו הזמן שלהן להתחיל להתנסות. תני להן לבנות לבדן פתיחה של שיעור חקר (הן יכולות להתייעץ איתך), להעביר אותה בשיעור בכיתה, לתעד את עצמן ולבוא עם זה למפגש הבא. וכך היה.
בלמידת הקהילה, המעברים מלמידה תאורטית להתנסות ולהתבוננות בה הם שלבים בהשגת תועלת חדשה עבור הלומדים. בהקשר זה: כלי מסלול ההשפעה של קהילות השקפה יכול לסייע במיפוי האתגרים הבאים וביסוס הלמידה שכבר הושגה. לכניסה לכלי לחצו כאן: https://view.genial.ly/60d090fc0a57d3100c622cc0

בהצלחה רבה בבנייה ובליווי של הקהילה!
שלכם.ן, סולי ומרב

סולי פוזילוב

מירב רוטרי-סבן

0
2158