בלוג

קהילות השקפה בזמן חירום- ארבע הצעות למתווים

מאת: מו"פ השקפה

בתקופת משבר וטראומה, ישנה תחושה כי הצרכים הבסיסיים הם שחשובים כרגע וכל השאר נחשבים כמותרות. אנחנו מאמינות, מתוך הניסיון שלנו בתקופות משבר אחרות, כי קהילות השקפה יכולות להוות מקור לחוסן, וסביבה מחזיקה אשר תקדם הנעה לפעולה ולתמיכה בימים של אי ודאות. הקהילה יכולה לתת למשתתפיה ולסביבה תועלות כמו: חיזוק שייכות, לגיטימציה לתחושות קשות, אמפתיה, פעלנות ומשמעות המעניקות חוסן. מתוך הבנה זו, ועל מנת לאפשר לקהילות שלנו להיות מקור תומך ומקדם, יצרנו ארבעה מתווים ממוקדים לימי חירום.

ההנחות שהנחו אותנו בבניית המתווים הן:

  1. רצון שבעת הזו קהילות יפעלו ויעודדו פעולות קצרות מועד, מול קהלי יעד שונים
  2. צרכיהן של המורות בקהילה ובבית הספר מגוונים ושונים, על כן, כל ביה"ס צריך להגדיר את הבעיות הייחודיות לו ולייצר את הפתרונות המתאימים לו
  3. הכוחות של מרביתנו לכתיבה, תכנון ויוזמות מועטים, לכן יש לאפשר לקהילות מענים שידחפו לפעולה.
  4. מרבית המורות מלמדות. הן עושות זאת באופנים שונים (בזום, פנים אל פנים, במרחב הקולי) אשר דורשים התבוננות ותהליכי שיפור, אומנם על אלה להיות קצרים ומותאמים.
  5. מלבד תכנון פדגוגי ועיסוק בשיפור הפדגוגיה, יש לתמוך בצוותים שחפצים בכך, בקיום שיח המעודד חוסן, תמיכה והתמקדות בחוזקות.

 

אלו מהלכים תמצאו כאן?

  1. תועלת מיידית : מהלך לתמיכה בשיח על חוסן וחוזקות בקהילה
  2. תועלת פוטנציאלית: מהלך לבירור חששות ושבילי פעולה שיפוגגו אותן
  3. תועלת יישומית-חלופות: מהלך ליצירת פעולות פדגוגיות מול קהלי יעד שונים
  4. תועלת ישומית-תכנון: מהלך לתכנון ספציפי של פעולות באמצעות בינה מלכותית להקלת העומס

את המפגשים המוצעים תוכלו, כמדריכות, להעביר למורות המובילות. בתחילת המפגש יש לציין כי מבנה המפגש הוא מודל שהן- המורות המובילות, יכולות לאמץ והעביר במפגשי הקהילה שלהן, כל אחת על פי הסוגיות המתאימות לקהילה ולבית הספר שלה.

מקוות כי ההצעות המצורפות כאן יסייעו לכן ולמובילות להפעיל את הקהילות, לצאת לדרך ולראות יבשה באופק, (בעת לחיצה על הכפתור "כאן" קובץ ה word יורד למחשב שלכן, קובץ זה ניתן לעריכה. ישנו קובץ pdf סגור בכפתורים בהמשך).

** למעבר לקובץ שמתורגם לערבית לחצו כאן (בעת לחיצה על הכפתור "כאן" קובץ ה word יורד למחשב שלכן, קובץ זה ניתן לעריכה).

** לצפייה בשיח הפתיחה של פרופ' מיכל ראזר דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת אורנים לחצו כאן: https://www.youtube.com/watch?v=l0FE_ICCq8I

0
1871