משימות לתלמידים: איכות הלמידה מרחוק תלויה (יותר מתמיד) באיכות המשימות
בלמידה מרחוק אין לנו שליטה על סביבת הלמידה של התלמידים, ועל הפניות שלהם ללמידה (אל מול הסחות דעת בסביבתם). גם שמירה על הקשב של התלמידים מאתגרת בהרבה ממפגשי הוראה ולמידה פנים אל פנים. למעשה, המרכיב העיקרי שיש למורים שליטה מלאה עליו הוא המשימות הניתנות לתלמידים, ועל כן יש לתת להן משקל מיוחד בתכנון ההוראה והלמידה.
משימות הוראה טובות הן כאלו שמזמנות לתלמידים אפשרויות רבות ללמידה, דורשות מהם מאמץ אינטלקטואלי וכרוכות בביטוי מפורט ועשיר של מחשבותיהם ותשובותיהם (לא רק בכתב). בימים אלה רב הפיתוי לתכנון משימות מעניינות או יצירתיות, אך חשוב לשים לב שבנוסף יש להן ערך לתהליך הלמידה ולקידום מיומנויות התלמידים.
בנוסף, ככל שמצמצמים את מספר המקצועות הנלמדים ביום, ומרחיבים את הלמידה הא-סינכרונית, מתרחבת האפשרות למתן משימות ממושכות, רב שלביות ומשמעותיות יותר. משימות כאלה יכולות לאפשר המשכיות, העמקה ואתגור רבים יותר.
קהילות שבוחרות לעסוק בהיבט זה יכולות לשאול את עצמן:
- האם המשימה מגדירה ציפיות באופן ברור ומפורט? האם היא כוללת את כל הרכיבים וההנחיות הנדרשים לצורך ביצוע?
- האם המשימה ממוקדת במושג/רעיון מרכזי?
- האם המשימה דורשת הבניית ידע? כלומר, שימוש בידע לצורך פתרון בעיה, באמצעות פעולות כגון מיון, ארגון, הכללה ופרשנות?
- האם המשימה מאפשרת לתלמידים ביטוי עשיר באופנים שונים? ביטוי עשיר הוא ביטוי לא לאקוני, המשקף תובנות וטיעונים
- האם המשימה מאפשרת לתלמידים ליצור קשר ברור ומומשג בין הנלמד בה לבין העולם הממשי?
- האם המשימה מאפשרת לתלמידים התפתחות, בניה על שלבים קודמים וגיבוש תהליך/פתרון רחב ומקיף יותר?
מקורות רלבנטיים: