שלב שני – הבועה הוורודה מתפוצצת
כשהגענו לדבר על השלב השני שיתפה אותנו אחת המשתתפות בחוויה אישית הצרובה בה כמנחה: "אני זוכרת שהנחיתי קבוצה באוניברסיטה במהלך התואר השני שלי. לא היו לי שום מיומנויות הנחיה, אבל בכל זאת החלטתי לקחת על עצמי את האתגר הזה. בהתחלה היה נהדר, הרגשתי על גג העולם, הייתי באופוריה. פתאום בשלב מסוים הכול קרס. סיימתי אותו בבכי ובדמעות, לא הבנתי מה קרה שם. הרגשתי שאנשים מאבדים את זה, כל אחד רק רצה להביא את עצמו והיו מריבות וויכוחים. היה אפשר לחתוך את המתח בסכין. היום, בדיעבד, אני מבינה מה קרה שם, אך אז זו הייתה חוויה נוראה".
מבלי לדעת, המשתתפת תיארה את השלב השני בתאוריה ההתפתחותית, שלב שאכן עשוי להיות מאוד מאתגר וקשה עבור הקבוצה ועבור המנחה. אם בשלב הקודם המשתתפים חיפשו אחר נקודות דמיון ומכנה משותף בינם לבין המשתתפים האחרים, השלב השני דווקא מחדד את ההבדלים ומדגיש את הייחוד של כל משתתף.
הגבול – בשלב הזה הגבול עובר סביב כל משתתף. המשתתפים מתחילים לחפש את עצמם בתוך המרחב ועסוקים בשאלות של בידול וייחודיות. הם רוצים להיפרד מה"עדר" ולחשוף את קולם האישי, את הסובייקט שבהם.
האקלים – פעמים רבות השלב הזה הוא שלב קונפליקטואלי המתאפיין באווירה קשה ולא נעימה. זו יכולה לבוא לידי ביטוי בכעס, התנגדויות, מחלוקות וראייה דיכוטומית של המציאות. לא פעם באים בו לידי ביטוי חוסר סדר, אי שביעות רצון, חרדה ותחושה שפג הקסם. הרצון של כל משתתף להבליט את ייחודו פוגע ביכולת של הקבוצה להכיל מורכבות ולראות כל פרט בה כמכלול, כשלם. ההתנגדות והווכחנות הן דרכים יעילות להדגשת ההבדלים וליצירת שיח לעומתי.
המטלה הקבוצתית – בשלב הזה המשימה היא להכיר בהבדלים בין המשתתפים ולקדם את המודעות לקיומן של נקודות השקפה שונות. משימה זו מאתגרת את הנחות הדמיון של השלב הראשון. הפרט בשלב זה עסוק בסוגיה של עד כמה הוא יכול להתקיים כאינדיבידואל, עד כמה הקבוצה יכולה להכיל אותו.
אחת הדרכים שהקבוצה מוצאת לעיתים כדי להתמודד עם השלב הזה הוא הפיכת המנחה ל"אויב משותף". כשהתחושה של הקבוצה היא שחבריה לא יעמדו בקשיי הקונפליקט ובמתח ושהדבר עלול לאיים על קיומם המשותף, עשויה הקבוצה להפנות את הקושי והתסכול כלפי המנחה, שלדידה חזקה דייה להכיל את העוצמות הללו. זו גם בחינת גבולות: אם המנחה לא יכולה להכיל את הקונפליקט, קל וחומר שהקבוצה החדשה לא תוכל. פתרון זה מאגד ומחבר את הקבוצה ויוצר עבורה מוקד משותף.
תפקיד המנחה בשלב השני
- לשמש מודל להתמודדות עם קונפליקט על ידי יצירת מרחב שיש בו מקום לקושי ולמורכבות, ומתן אפשרות למחלוקות להתקיים. להיות קשובה וערה לעומק הקונפליקט, ולסייע לו להתקיים במרחב מוגן הניתן להכלה;
- לזמן קולות אותנטיים ומגוונים ולחדד את ההבחנה בין קול לקול. בפעולה זו יכולה המנחה לסייע למשתתפים לחוש שמבינים את הייחוד שלהם, למשל: "מה ששלומית אמרה זה לא בדיוק מה שחנה אמרה"; "במה את מרגישה שמה שאת אומרת כעת דומה למה שהיא אמרה?"; "את מוסיפה רובד לדיון ומעלה נקודה חדשה ש…";
- ליצור תמונה מאוזנת של קולות. אם יש קולות התקפה חזקים, לאזן אותם על ידי קולות של מגננה.
פינת המומחית – שאלה ששאלנו
מה קורה אם הקבוצה אומנם עברה לשלב השני, אך אנחנו מרגישות שהיא עדיין לא בשלה למעבר הזה? שהיא עדיין לא חזקה דייה על מנת להתמודד עם מורכבות?
קבוצה היא אורגניזם חי. כמנחות אנחנו לא יכולות לעכב תהליכים. זה כמו תינוק שלומד ללכת, אנחנו לא יכולות לעצור אותו ולומר לו שזה מוקדם מדי. הוא יבחר מתי להתחיל ואנחנו נלך איתו ונתווך לו את המעבר הזה. מה שאנחנו יכולות לעשות זה לסייע לקבוצה מתודולוגית לבנות אמון, להביא תרגילים והתנסויות למרחב שיחזקו אותה ולהיות ערות למתרחש. אנחנו גם יכולות ללמוד בדיעבד לבנות את השלב הראשון בצורה מעמיקה יותר, אך אין ביכולתנו לעצור את ההתקדמות הטבעית.