בלוג

דעה ליום המורה: לא רק ניהול כיתה, בשבחי המורה-הלומד

מאת: טל כרמי

הרשתות החברתיות התמלאו בתמונות ובפוסטים מלאי הערכה למורים. ההורים התפעלו בעיקר מכך שקשה מאד לנהל שיעור רציף ועקבי מול כיתת תלמידים תוססת. אבל האם העובדה שמורה יודע "לנהל כיתה" הופכת אותו גם למורה מצטיין? ההערכה לא צריכה לנבוע מהתפעלות מיכולות השיטור של המורים, אלא מהמורים שמתמידים בלמידה ובהשתפרות למען כל תלמידה ולתלמיד בכיתתם.

יום המורה מוקדש להכרת תודה ולהערכה, והוא ממלא את השיח הציבורי בדברי שבח עבור אנשי החינוך באשר הם. במיוחד תפסה את עיני אמירה מחממת את הלב שחזרה מכמה הורים שנכנסו לשיעור או שניים בכיתה כדי להחליף את המורים, שזכו להפוגה ביום עבודתם. ההורים הביעו את הערכתם על כך שהמורים מצליחים יום אחרי יום, שעה אחרי שעה, להיכנס לכיתות הלימוד, להעביר שיעורים ואפילו לצאת בשלום. ואמנם מרשימה יכולתם של המורים להצליח בכך, לא אחת הכיתה מהווה סביבה מאיימת. אבל האם היכולת לשרוד, או אפילו לנהל שיעור, אלו הדברים המייחדים מורים מעולים?

ניהול כיתה הוא ללא ספק אתגר. זוהי עבודה המצריכה השקעת משאבים נפשיים, והיא משתכללת לכדי מיומנות גבוהה לאורך זמן רב. על כן, בעיני מי שאיננו מקצוען מיומנות זו נתפסת כמדהימה. אבל איננו יכולים להרשות לעצמנו להסתפק בה. אל לנו לקבל את אמירתו הביקורתית של ס. יזהר, המכנה את מערכת החינוך כמערכת שמירת-הטף הלאומית, כמצב מוגמר. אלא מערכת זו צריכה להצמיח תלמידים חושבים, ולשם כך דרושים לה מורים שעושים הרבה מעבר לשמירה על כיתות שקטות.

כלומר, ניהול כיתה היא מיומנות יסוד, בנוסף לה על מנת לפתח מומחיות גבוהה בהוראה נדרשים ידע ומיומנויות נוספים. מורים צרכים לשכלל לאורך השנים את ההבנה המעמיקה לגבי הידע אותו הם מלמדים, לא רק לדעת אותו כמו שהוא, אלא להבין כיצד ילדים מבינים אותו, להכיר את הקשיים בהם הם נתקלים ולדעת איך לתמוך בתהליך למידתם. מורים צרכים להוביל, לדעת כיצד לטפח את הסקרנות, את נקודת המבט הביקורתית, את חוש הצדק והמוסר בקרב ילדים. לבסוף, מורים צרכים לשמור על קשר אנושי כנה עם תלמידיהם, להכיר אותם, את עולמם, ולהבין כיצד לקשור בין שאיפותיהם, חששותיהם ותקוותיהם לבין עולמות התוכן הבית ספריים, החל מהמתמטיקה וכלה במחול.

אכן, מורה מיומן נדרש לכל כך הרבה, אלא שמה שעושה אותו לכזה בדרך כלל נשאר סמוי מן העין. אך לא רק מעיניהם של הדיוטות, לא אחת מורים בעצמם לא יודעים לאפיין את הידע והיכולות שניחנו בהם. וזה הדבר שמייחד את המורה המעולה, שאיננו רק בעל מיומנות גבוהה וידע רב לגבי הוראת תלמידים, אלא הוא בעצמו ממשיך להתבונן על עשייתו, לבחון אותה, לבקר, להעריך, לשפר ולפעמים גם לזהות בה את הצלחותיו. לכן יום המורה הוא באמת הזדמנות לומר תודה לכל אלו שעושים את המאמץ הסיזיפי הזה, שתמיד מחפשים כיצד הם יכולים לתת יותר.

0
800