מאת: מיכל בן זקן
כולנו נולדנו לתוך קבוצה. ההשתייכות לקבוצה היא נקודת המוצא הבסיסית של כל אדם. אנו נולדים לתוך משפחה והיא קבוצת ההשתייכות הראשונה שלנו. במהלך חיינו אנו הופכים חלק מקבוצות שונות ומגוונות, הן מבחירה והן מתוך כורח.
אלפרד אדלר, מייסד הפסיכולוגיה האינדיבידואלית, האמין שהאדם הוא קודם כל יצור השייך לחברה כשם שהחברה שייכת לו. האדם (הבריא) לפי אדלר חותר לבסס את תחושת השייכות שלו כל העת [1]. חווית היותנו פרט בתוך קבוצה אנושית, חוויה שהיא לכאורה טבעית וראשונית, מביאה אתה אינספור תחושות, חלקן נעימות ומיטיבות וחלקן מורכבות, קשות ועצובות.
אנו במהלך השקפה, כחלק מתפיסת העולם החינוכית העומדת בבסיסו רואים בבניית קהילות לומדות ומצמיחות, הלא הן קבוצות-, את המפתח להצלחת המהלך ולהשגת מטרות פדגוגיות בטווח הקצר והארוך.
כדי שנצליח לבנות קהילות לומדות מיומנות, מקצועיות ומצמיחות, עלינו להעניק למנחי המורים המובילים במהלך כלים אפקטיביים ללמידה חקרנית ומעמיקה, ובד בבד להקנות להם מיומנויות הנחייה שיסייעו להם להתמודד עם האתגרים השונים שמציבה קבוצת המורים המובילים.
בסוגיה חשובה זו ביקשנו לעסוק יחד עם מנחות מורים מובילים של המהלך בעקבות צרכים שעלו מהשטח ולאחר חשיבה משמעותית שלנו כצוות מו"פ. ביום חורפי במיוחד פתחנו הכשרה ייחודית ובה חמישה מפגשים בהנחיית הגב' לילך ינאי, מנחת קבוצות מנוסה ומקצועית. הכשרה זו נועדה לשפר את מיומנויות ההנחיה שלנו, מנחות המורים, ולהגדיל את ארגז הכלים העומד לרשותנו.
אנו נלווה את הסדנה בסדרת טורים, שמטרתם לשתף בתהליך את כלל המנחים והמורים המובילים במהלך.
את המפגש הראשון פתחה המנחה בתרגיל היכרות. כל משתתפת התבקשה לשתף בחוויה משמעותית שלה בקבוצה שהיא הייתה או עודנה חלק ממנה ולספר מהן תחושותיה. בעת השיתוף נשאלה המשתתפת מה בקבוצה הזאת גרם למה שהיא תיארה, אילו דברים עוררו בה תחושות טובות ומעצימות ולחילופין מה היה בקבוצה שעורר בה תחושות קשות של צער, חוסר שייכות או אי נעימות.
לאחר שכמה משתתפות דיברו עם ניצוץ בעיניים על קבוצות מופלאות שהן היו חלק מהן, עצרה לרגע המנחה, פנתה אל הקבוצה וחידדה נקודה שבהמשך תתברר כמהותית לתהליך הקבוצתי: "אתן לא חייבות להביא רק חוויות חיוביות, אתן מוזמנות לספר גם על קבוצות שהיה לכן קשה בהן, שצמצמו אתכן, שלא נחוו אצלכן כחיוביות." מכאן שינה הסבב כיוון ויותר ויותר חוויות מורכבות נכנסו לחדר.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהתרגיל הזה ומאופן ההנחיה שלו?
[1] "מודל האדם לפי אדלר". מתוך אתר המרכז הארצי לוידאו תרפיה.
[2] שפירא, בת חן ואורית שרת-פורטר (2008) "טבעה של קבוצה: מושגי יסוד בהנחיית קבוצות" (עמ' 2).