הצטרפות למהלך

הצטרפות למהלך "השקפה"

אנו מעודדים בתי ספר להוביל תהליכים של פיתוח מקצועי ושיפור דרכי ההוראה-למידה באמצעות פיתוח קהילות של מורות מובילות ומורים מובילים החוקרים את פרקטיקות ההוראה.

מנהלות בתי ספר ומנהלי בתי ספר המעוניינים להמשיך במהלך השקפה או להצטרף לתוכנית מוזמנים לבחור במערכת הגפ"ן במהלך השקפה – מורות מובילות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות למדריכת השקפה במחוז – ליצירת קשר עם מדריכת השקפה, כנסי לעמוד המחוזי הרלוונטי כאן.

מדוע כדאי להצטרף למהלך?

מהלך השקפה מפתח את צוותי ההוראה בבתי הספר ומקדם:

  • שיפור רמת ההוראה והלמידה לטווח ארוך

מחקרים מעידים שפיתוח מקצועי של מורות במסגרת קהילות בית-ספריות משפר את איכות ההוראה והלמידה לאורך זמן, באופן האפקטיבי ביותר. 87% מהמורות שהשתתפו בתוכנית העידו בשאלונים שהלמידה במסגרת הקהילה תרמה לצמיחתן האישית והמקצועית, וכן שיפרה את איכות ההוראה שלהן.

  • פיתוח וקידום מנהיגות ביניים בבית הספר

המורות המובילות במהלך השקפה מקבלות הכשרה וליווי בנושאים דוגמת חקר הפרקטיקה, מיומנויות הנחיה ובניית קהילה. הידע שהן רוכשות עוזר להן להוביל תהליכים של פיתוח מקצועי בקהילה הבית-ספרית, וכן להרחיב ולשפר את יכולותיהן המקצועיות.

  • התפתחות של ידע ומיומנויות הנשארים בתוך בית הספר

המורות המובילות והקהילות פועלות לקידום המטרות הרלוונטיות לבית הספר, בהתאם לצרכים הספציפיים שלו. יחד הן יוצרות ידע ומיומנויות הנטועים בהקשר הבית-ספרי, והופכים לחלק מהתרבות ומהשגרות היום-יומיות שלו.

  • העלאת המוטיבציה ותחושת השייכות של המורות

ההשתתפות בקהילות בית-ספריות מחזקת בקרב המורות את תחושת ההשתייכות ואת ההרגשה שיש להן מקום לשתף ולהשפיע. המעורבות בקהילה מחזקת את הזיקה והמחויבות שלהן לבית הספר.

  • הפיכת בית הספר לארגון לומד המקדם שיפור מתמיד

הקמת קהילות חוקרות בתוך בית הספר מאפשרת השפעה מערכתית על תרבות הלמידה בו, והופכת את בית הספר לארגון לומד השואף לשיפור מתמשך.

מה כולל תהליך ההכשרה למורות המובילות ולמורות המשתתפות בקהילות?

תהליך ההכשרה והליווי במהלך השקפה כולל מעטפת רחבה ומשמעותית, ברמה האישית והקבוצתית.
המורות המובילות והמורות המשתתפות בקהילות מקבלות מסגרת של הכשרה מקיפה ומתמשכת מגורמים מקצועיים שונים:

  • הכשרת המורות המובילות בהובלת הקהילה על ידי צוות ההנחיה וההדרכה של מהלך השקפה. 

מי שהוגדרו כמורות המובילות מקבלות הכשרה בתחום ההנחיה וההובלה של מפגשי קהילת המורות, ליצירה ולגיבוש של קהילות למידה חוקרות פרקטיקה בבית הספר.

  • השתתפות המורות המובילות בהכשרה מחוזית בהיקף של 30/60 שעות ובפגישה חודשית.

המורות המובילות משתתפות בהכשרה במחוז, ונוסף על כך נפגשות פעם בחודש עם מדריכת השקפה בית-ספרית (מנחה). במהלך ההכשרה והליווי המורות המובילות מקבלות כלים וידע בחקר פרקטיקות הוראה, במיומנויות הנחיה ובבניית קהילת עמיתים לומדת.

  • פיתוח מקצועי למורות המשתתפות בקהילות באופן קבוע, בגמול השתלמות של 30 שעות.

המורות המשתתפות בקהילות מקבלות גם פיתוח מקצועי בהובלת מורה מצוות בית הספר, רכזת מקצוע או בעלת תפקיד אחר. המורות המשתתפות בקהילה מקבלות בתמורה להשתתפותן גמול השתלמות של 30 שעות.

כל תהליכי הלמידה מתקיימים באופן סדור, קבוע ומתמשך, כדי להבטיח את ההטמעה וההשרשה של תרומת הפיתוח המקצועי לבית הספר.

מה מקבלות המורות עבור השתתפותן במהלך השקפה? 

הגמול לכל מורה משתנה בהתאם להגדרת התפקיד שלה:

מורות מובילות

  • חצי יום הדרכה
  • הכשרה מחוזית נושאת גמול בהיקף של 30/60 (שנתי) שעות.

מורות החברות בקהילות

  • גמול השתלמות בהיקף של 30 שעות (שנתי), על השתתפות בקהילה לומדת.

מדריכות השקפה בית-ספריות

  • ימי הדרכה מהמחוז, עבור ליווי בית-ספרי ואישי של המורות המובילות.

בעלות תפקידים (כמו רכזות מקצוע)

  • גמול ריכוז מקצוע והכשרה מחוזית

מכילים את המכילים

  • ליווי והכשרה, אך אם המורות בעלות תפקיד קיימת אפשרות לקנות גם חצי יום הדרכה. הדבר תלוי בהחלטת מנהלת בית הספר, כי לרוב מדובר בבעלות תפקיד.

מה תפקידה של מנהלת בית הספר במהלך השקפה?

בחירה במהלך השקפה היא הזדמנות להוביל את הפיתוח המקצועי של צוות בית הספר ולבסס בו תרבות של ארגון לומד. כדי שמהלך השקפה יצליח בבית הספר חשוב לבחור ולרתום מורות ומורים מתאימים לתפקיד ההובלה, ללוות אותם בשלבי בניית הקהילה, ליצור ולהקפיד על סדירויות (קביעות בזמן ובמקום) למפגשי הקהילה ולרצף למידה.

אחד המפתחות להובלה מוצלחת של מנהלות בתי ספר נמצא באיזון בין מעורבות לבין מתן חופש פעולה למורות המובילות ולקהילות. חופש פעולה כזה יאפשר לחברות הצוות החינוכי לתת ביטוי לצורכיהן המקצועיים, ולבנות את האמון הנדרש לשיח מקדם ופורה העוסק בסוגיות המטרידות את המורה ועולות מהשטח.

ללמידה נוספת על תפקידה של מנהלת בית ספר במהלך השקפה, ולבדיקה אם בית הספר מתאים לכניסה לתוכנית מהלך השקפה, לחצו כאן

איך מצטרפים למהלך השקפה- מורות מובילות?

מנהלות בתי ספר המעוניינות להצטרף למהלך או לצרף אליו מורות מובילות נוספות (במקרה שמהלך השקפה כבר פועל בבית הספר) מוזמנות לבחור במערכת הגפ"ן במהלך "השקפה  מורות מובילות", כחלק מסל ה"מנהיגות", המערכת תהיה פתוחה להרשמה החל מה- 15.5.24.

לפרטים נוספים ניתן לפנות למדריכת השקפה במחוז – ליצירת קשר עם מדריכת השקפה, כנסי לעמוד המחוזי הרלוונטי כאן.