מחוז חיפהמחוז חיפה

מחוז חיפה

מהלך "השקפה" פועל במחוז חיפה משנת תשע"ה והוא בגדר מהפכה בתפיסת הפיתוח המקצועי של מורים ומורות. בשנת הלימודים תשפ"ד פועלות במסגרת המהלך כ-150 קהילות למידה בית-ספריות ב-100 בתי ספר. הקהילות מתמקדות בסוגיות שונות ומגוונות, בהתאם לצורכי בית הספר: קהילות דיסציפלינריות במקצועות הליב"ה, חדשנות פדגוגית, מדידה והערכה, דרכי הוראה מגוונות ועוד. המורות המובילות מקבלות ממדריכות "השקפה" הכשרה וליווי אישי בית-ספרי, לצורך פיתוח מקצועי מיטבי וליצירת השפעה בבית הספר.

את מהלך "השקפה" במחוז מובילות גב' זיוה רון, המפקחת על הפיתוח המקצועי וההדרכות במחוז, גב' נגה דיקשטיין, מדריכה מחוזית "השקפה" ומדריכות בוגרות המהלך.

תפיסת מהלך השקפה במחוז חיפה

מורות צוברות במהלך שנות עבודתם ניסיון רב ותובנות מרתקות בנוגע להוראה וללמידה. המימוש והמינוף של ניסיון זה דורשים פיתוח מנהיגות ביניים של מורות, המתבססת על מומחיות בחוכמת מעשה ההוראה, מתן אוטונומיה למורים, יצירת תנאים הולמים לפיתוח תרבות של למידה משותפת, שימוש בשפה פדגוגית אחידה ומקצועית, למידה חקרנית ויישום תובנות ומסקנות לאור סוגיות העולות מתוך השטח.

מטרת המהלך היא פיתוח מקצועי באמצעות חקר הפרקטיקה ועבודה עם ייצוגים, במסגרת קהילה מקצועית לומדת. המורה המובילה היא מומחית בהובלת קהילה ובחקר הפרקטיקה, ומקדמת תהליכי למידה וחקר שמטרתם שינוי פדגוגי בית-ספרי והשבחת דרכי ההוראה והלמידה בכיתה.

קהילות "השקפה" במחוז מובילות מגוון רחב של תהליכי שינוי פדגוגי בדרכי הוראה והערכה. תהליכי הלמידה כוללים משוב עמיתים, צפייה בשיעורים, דיון בתוצרי תלמידים, עבודה עם ייצוגים, פרוטוקול היוועצות בקהילות ועוד. הקהילות מקדמות שינוי/תוצר פדגוגי, ובכך משפיעות על מעשה ההוראה והלמידה בבית הספר בכלל, ובכיתה בפרט.

המורות המובילות במהלך השקפה ממשיכות כל העת ללמוד ולהתפתח.

בשנת תשפ"ד הושם דגש על חמישה מוקדים:

  1. למידה מהפרקטיקה והטמעת דרך עבודה זו בקהילות הבית-ספריות, מתוך הבנה כי למידה מייצוגים, חקירה והתנסות יקדמו את תהליכי ההוראה-למידה בכיתות.
  2. מיומנויות ההנחיה וההובלה של המורות המובילות: במסגרת התמקצעות ולמידה מתמשכת מתקיים תהליך של התבוננות על ההנחיה, מתוך כוונה שכל מורה תזהה את המיומנויות החזקות שלה, את אלה שעליה לחזק, ואת הדרכים שבהן תוכל לעשות זאת.
  3. קהילות דיסציפלינאריות: שיתוף פעולה עם מדריכות המניפ"ה בתחומי הליב"ה לדיוק המענים ההוליסטים להשבחת צוותי החינוך.
  4. מודל עבודה מחוזי: בשנת תשפ"ד המורה המובילה, יחד עם מדריכת "השקפה", פועלים לאורך כל השנה באמצעות מודל עבודה שנבנה במחוז חיפה. המודל כולל הצבת יעדים ומטרות, לוח גאנט לפגישות הקהילה ולפגישות מנהל, מדדי הצלחה ועוד. למודל עבודה המחוזי שלנו, לחצו כאן.
  5. מודל השפעה בית-ספרי: מודל מחוזי שמטרתו לקדם השפעה של פיתוח מקצועי מבוסס קהילות למידה בארבעת מרחבי בית הספר: מרחב הקהילה, מרחב הכיתה, מרחב חדר המורים ומרחב ההנהלה. המודל הוא כלי שמטרתו להרחיב את תרבות ההשפעה, לקדם שפה פדגוגית אחידה בבית הספר, ולהביא להשבחת דרכי ההוראה והלמידה בקרב כלל המורים והתלמידים.

מצ"ב הקישור למודל ההשפעה: מודל ההשפעה

חמשת המוקדים מקדמים את מימוש היעד של מהלך "השקפה" במחוז – תרבות של פיתוח מקצועי המבוסס על עבודה עם ייצוגים וחקר הפרקטיקה.

במסגרת מפגשים של צוות ההדרכה, המדריכות מעמיקות את למידתן, מתנסות בדרכי הדרכה מגוונות ומשלבות את עקרונות הלמידה השונים בהכשרת המורים המובילים ובליווי האישי בבתי הספר.

מאפייני הלמידה בקהילות הבית-ספריות: 

  • המורים משתתפים בקהילה מתוך בחירה.
  • המורים המובילים אינם בהכרח מומחים בתחום הידע שהקהילה מתמקדת בו, אלא בהובלת קהילה ובחקר הפרקטיקה.
  • מטרת הקהילה היא לחולל שינוי בתרבות הלמידה וההוראה בבית הספר, ולהשפיע על כלל חדר המורים באמצעות חקר הפרקטיקה, עבודה עם ייצוגים ומתווים. הלמידה בקהילה היא תהליך דינמי, דיאלוגי ומתמשך.
  • הקהילה חוקרת ומפתחת רעיון/שינוי פדגוגי שנותן מענה לצורכי בית הספר.
  • הקהילה היא חלק בלתי נפרד מהפיתוח המקצועי הבית-ספרי והיא מקיימת מפגשים סדירים במהלך כל השנה.

מרחב וירטואלי "השקפה" מחוז חיפה קול: 

צוות השקפה במחוז הכין מרחב וירטואלי אשר מלווה את תהליך עבודת הקהילות בבתי הספר. מוזמנים לערוך שימוש במרחב הוירטואלי ולהתעדכן בנעשה במערך ההדרכה של "השקפה" במחוז.

הכשרה וליווי מורים מובילים

המורים המובילים משתתפים במהלך השנה במפגשי הכשרה ובמפגשי ליווי והדרכה בית ספריים:

  1. מפגשי הכשרה מתקיימים אחת לחודש, במרכזי הפסג"ה במחוז ומשמשים מודלינג להנחיית קהילות הלמידה הבית ספריות.
  2. מפגשי הליווי האישי וההדרכה בבתי הספר מתקיימים גם הם אחת לחודש, ומטרתם להמשיך את תהליך ההתפתחות המקצועית של המורה ולקדם את התהליכים המתקיימים בקהילה.
  3. מפגשים עם מנהלי ומנהלות בתי הספר מתקיימים שלוש פעמים בשנה. מטרתם להתאים את עבודת הקהילה לצורכי בית הספר וליעדי המחוז.

שלוש המסגרות משלימות זו את זו ומקנות למורים המובילים את הידע, הכלים והמיומנויות הנדרשים להנחיה מיטבית ולהובלת הקהילה הבית-ספרית.

ההכשרה והליווי מתמקדים בנושאים שלהלן:

  • ביסוס הזהות המקצועית של המורה המוביל ושל התרומה הייחודית שלו כמוביל קהילה וכמדריך פנים בית-ספרי.
  • מאפייניה של קהילת לומדת.
  • זיקוק הרעיון הפדגוגי, מיפוי צורכי בית הספר ומיקוד נושא הקהילה כך שיתכתב עם מטרות בית הספר ועם יעדי המחוז.
  • מיומנויות הנחיה: הקשבה אמפטית, הובלת דיון, משוב מקדם למידה, חסמי שיח, התמודדות עם התנגדויות ועוד.
  • עבודה מבוססת ייצוגים וחקר הפרקטיקה.
  • פדגוגיה רב-ממדית, הוראה לשם הבנה, תאוריות ופרקטיקות בפיתוח פדגוגיה.
  • שיתוף בנעשה בקהילות, דילמות וסוגיות מחיי היום-יום, התייעצות, פרוטוקול מייעץ, פרקטיקות בלמידת עמיתים, כלי חשיבה להובלה ולהנחיה, אימון קוגניטיבי ועוד.
  • עקרונות פעולה להשפעה בארבעת המרחבים השונים בבית הספר: מרחב הקהילה, מרחב הכיתה, מרחב חדר המורים ומרחב ההנהלה.

הצטרפות למהלך "השקפה"

מנהל/ת יקרה,

ההצטרפות למהלך "השקפה" היא דרך מערכת הגפ"ן. להיוועצות נוספת מוזמנים ליצור קשר עם נגה דיקשטיין, המדריכה המחוזית במייל– noga.dikstein@edu-haifa.org.il