מחוז צפון
"כשאתה מצליח לצעוד, הדרך מופיעה", אמר המשורר ג'לאל א-דין רומי.
מהלך "השקפה" מסמן דרך! דרך שבאמצעותה אנו שואפות להצמיח מנהיגות ביניים בבתי הספר, להעצים עובדות הוראה, להתוות מסלול של שיפור מתמיד לשכלול ההוראה באמצעות קהילות מורות החוקרות את הפרקטיקות שלהן.
מחוז צפון היה מחלוצי מהלך "השקפה", שהחל לפעול בשנת הלימודים תשע"ה עם קומץ קטן אך איכותי של מורות מובילות. כיום לוקחות חלק במהלך כ-250 גננות ומורות מובילות בכל רחבי המחוז, בכ-180 גנים ובתי ספר.
מהלך "השקפה" במחוז מבקש לחולל שינוי בדרכי ההוראה בבתי הספר באמצעות תפיסת החינוך למשמעות. תפיסה זאת משביחה תהליכי למידה והבנה בקרב צוותי חינוך ותלמידים באמצעות שני מובנים של המושג "משמעות": משמעות להבנת העולם, ומשמעות כתכלית וטעם לחיים.
מאז שיצא לדרך, מהלך "השקפה" במחוז הצפון מתייחס אל בית הספר כולו כאל יחידת השינוי. כאשר בית הספר נתפס כך, מטרותיו ושאיפותיו של המהלך קשורות באופן הדוק לצורכי בית הספר, ומשום כך יש למנהלת בית הספר תפקיד מפתח במהלך. מתוך הבנה זו, מחוז צפון רואה במנהלות בתי הספר שותפות אמת בתהליך של שינוי ממשי להפיכתו של בית הספר לארגון לומד.
כאמור, מהלך "השקפה" משמש תשתית לאיתור, לצמיחה ולהתפתחות מקצועית של קהילות מורות פנים בית-ספריות "מלמטה למעלה": מורות מובילות שהנהלת בית הספר איתרה כבעלות זהות חינוכית וחברתית מגובשת, אומניות בתחום הדיסציפלינרי והפדגוגי, ובעלות כישורי הנהגה והובלה.
מנהלות בתי הספר, בשיתוף חברות הקהילה, בוחרות את הנושאים המרכזיים שהקהילות תתמקדנה בהם: גיוון דרכי הוראה, למידה והערכה, למידה דיסצפלינרית, למידה עצמאית, אקלים כיתתי, קשר מורה-תלמיד ועוד. הלמידה בקהילות נעשית באמצעות חקר פרקטיקה ומחזור הלמידה.
את מהלך "השקפה" במחוז מובילה המפקחת סיגלית גדולטר. עימה מרכזת את המהלך המדריכה המחוזית טל שביט.