מהלך "השקפה – מורים מובילים" הפועל במחוז מנח"י משנת תשע"ז הוא בגדר מהפכה בתפיסת הפיתוח המקצועי של מורים, ובשׂוֹרה של למידה משותפת בין מזרח ומערב העיר.
בשנת הלימודים תשפ"ב פועלים במסגרת המהלך כ 100 מורים מובילים, המובילים קהילות למידה בית ספריות ב-61 בתי ספר במזרח העיר ובמערבה. המורים המובילים זוכים למעטפת הכשרה איכותית מצוות מנחים ומנחות, שברובם הגדול היו בעצמם מורים מובילים, ובכך מביאים מניסיונם האישי. ההכשרה הינה דו לאומית, לומדים בה במשותף מורים מובילים ערבים ויהודים והיא כוללת מפגשי השתלמות המתקיימת במרכז הפסג"ה וכן הנחיה אישית והנחיה אישית-קבוצתית.
את מהלך השקפה במחוז מובילות לימור שנטמן, המפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז ומרב פאול מתכללת המהלך, בתמיכת יפה מור ישר – מפקחת מחוז העיר ירושלים. שותפים מרכזיים הם מרכזי הפסג"ה של מערב ומזרח העיר המקדמים יחד את המהלך בעיר, וכמו כן מנהל החינוך של עיריית ירושלים.
המהלך משתלב במטרות שהציב מחוז מנח"י למערכת החינוך בירושלים, ובהן: קידום למידת עמיתים כרשת של קהילות מורים מקצועיות; קידום חדשנות פדגוגית; וביסוס תפיסה קהילתית שבה כל קהילה מחפשת ומפתחת את הייחוד שלה בתחומים שיש לה עניין להתמקד בהם.
המהלך נועד להקמה ולהפעלה של קהילות למידה מקצועיות של מורות ומורים עמיתים שמטרתן היא טיוב מעשה ההוראה. קהילות המורים לומדות יחד סוגיות מעשיות בהוראה ולמידה המעסיקות אותן, באמצעות ניתוח העשייה החינוכית בכיתות: משימות הוראה, תוצרי למידה, סביבות למידה, שיעורים וכיו"ב.
למורה המובילה יש שתי משימות מרכזיות: האחת – בניית הקהילה כמקום בטוח לשיתוף פעולה ולצמיחה אישית ומשותפת; האחרת – הובלת דיון בסוגיה שניתן ללמוד מהפרקטיקה וע"י כך לשפרה.
למהלך מתקבלים מורים מצוינים בעלי תפיסה חינוכית מגובשת ועניין בהוראה ובפדגוגיה, המעוניינים ללמוד ולהתמחות בהובלת תהליכי למידת עמיתים והרואים במהלך הזדמנות להתפתחות אישית-מקצועית. מורים אלה מייצגים את כלל המגזרים של מערכת החינוך בירושלים ומהווים רשת מקצועית מובילה ומשפיעה בבתי הספר ובמחוז, רשת של שיתוף בידע שיוצרת אדוות מתרחבות של השפעה.
עקרונות המהלך
הקהילות יכולות לעסוק בנושאים מגוונים ולאו דווקא דיסציפלינריים.
התוכנית מיועדת להכשיר מורים להוביל תהליכי פיתוח מקצועי של קהילת עמיתים, ואלו מטרותיה:
עקרונות מנחים להכשרה:
מבנה ומתכונת ההכשרה:
קורס ההכשרה נבנה כך שייתן מענה לשני אתגרים: האחד, הכשרה תוך כדי תפקיד לתפקיד שדורש מיומנויות הנחיית עמיתים והמבוסס על תפיסה חדשה של פיתוח מקצועי; האחר, הנחיה של קבוצה דו-לשונית ורב-תרבותית.
נוסף על הקורס, לכל מורה מובילה יש מנחה אישית (דוברת השפה), שמלווה אותה ביישום המהלך בקהילה שלה.
היקף ההכשרה הוא 60 שעות, במתכונת הבאה:
ההכשרה דורשת מעורבות פעילה.
מוזמנים להגיש מועמדות למהלך השקפה מורים ומורות מצוינים בעלי תפיסה חינוכית מגובשת ועניין בהוראה ובפדגוגיה, שמעוניינים להתמחות בהובלת תהליכי למידת עמיתים ורואים בתוכנית הזדמנות להתפתחות אישית-מקצועית.
תהליך האיתור והמיון
בוועדות המיון ישנה נציגות ממרכזי הפסג"ה, מהפיקוח, ממנח"י וממכון כרם.
מחויבות מנהלת בית הספר
הקהילה
מונה חמישה עד שמונה מורות ומורים מבית הספר.
30 שעות השתלמות מוכרות לגמול, במפגשים סדירים של שעתיים-שלוש.
מאפייני המורה המובילה
תגמול למורה המובילה