"גדול מסך חלקיו"- ניתוח שרשראות ייצוגים
מאת: מו"פ השקפה
במתווה זה אנו מציעים מהלך קצת שונה של למידה מהפרקטיקה המתמקד במספר ייצוגים (בניגוד לייצוג בודד). מהלך זה שם במרכז רצף של שניים, שלושה ואפילו ארבעה רכיבים מתוך שרשת ייצוגים משלימים (משימה, תוצר ומשוב).
מתווה זה מהווה הזמנה להתנסות בניתוח שרשרת ייצוגים כחלק מעבודת הקהילה ואנו מזמינים אתכם להשתמש במשאבים העומדים לרשותכם בדף זה. כחלק מהמשאבים תמצאו מתווה ומצגת מלווה, ניתן להשתמש בהם כפי שהם או כהכוונה שתעזור לכם בשימוש בשאר העזרים. כמו כן, תמצאו כאן כלי עזר התומך בניתוח שרשרת ייצוגים ודפי עזר לניתוח הייצוגים השונים.מתווה זה יעזור להבין את הכלים השונים המוצעים כאן וניתן להשתמש בו כפי שהוא או בחלקים ממנו.
כלים
בחלק זה תמצאו כלים לשימושכן: מצגת מלווה לסדנה הפתוחה לשימוש, כלי ניתוח שרשראות (ניתן לקבל מודפס דרך מו"פ השקפה), ושני דפים להדפסה וכתיבה עבור ניתוח משימה ועבור ניתוח משוב
מתווה הסדנא
אחד השינויים המשמעותיים בלימוד בתקופת הקורונה הוא המרכזיות של עבודה ללא מורה שלרוב מתבטאת במשימה-תוצר-משוב. מורים רבים מבינים היום יותר את החשיבות של העבודה העצמאית של התלמידים לקידום מטרותשונות, מנגד מרגישים פחות מתורגלים בה.
רצף השרשרת הזה של משימה-תוצר-משוב מייצרת ייצוגים זמינים לשימוש, וכאן קהילות השקפה נכנסות לתמונה. אנחנו מציעים מהלך של למידה מהפרקטיקה המתמקדת ברצף של שנים, שלושה ואפילו ארבע רכיבים מתוך השרשת.
בסדנה זו נתנסה יחד בניתוח שרשרת כזו של ייצוגים, נחשוב על פרקטיקה זו כחלק מעבודת הקהילה וכיצד אנחנו כמנחות יכולות לעודד שימוש בה. כמו כן, נציג כלי עזר התומך בניתוח משימה–תוצר–משוב ונפנה ונציג כלים ספציפיים מפורטים לניתוח כל סוג ייצוג בנפרד.
מטרות
- חיזוק הקשר בין הוראה ללמידה
- התבוננות על התפתחות ההוראה והלמידה לאורך זמן
חלק ראשון– ניתוח משימה + תוצר
מהלך הסדנא
להזכיר בהתחלה שמנתחים ייצוג של שפה
סבב היכרות
התמקמות על ציר בהתייחס למשפטים (20ד')
- איפה אני גרה (צפון–דרום)
- בקהילות שאני מנחה עובדים עם תוצרי תלמיד (הרבה–מעט)
- כתבתי משוב כתוב לתלמידים השנה (הרבה–מעט)
- בקהילות שאני מנחה עסקו בניתוח משובים לתלמידים (הרבה–מעט)
- מה אני יותר? (מורה–מנחה)
- כמה פדיחות זום היו לי השנה (הרבה–מעט)
מסגור של מה שנעשה היום ולמה (מה שכתוב למעלה וגם לוז סדנה) (20ד')
הצגת הכלי, התמקדות תחילה ברעיון הכללי, הסבר על הסוגיה של המורהובניתוח משימת מורה(20ד')
כל אחת פותרת את המשימה כלומדת (15ד')
ניתוח משימת המורה–באמצעות הכלי (30ד')
- מה המשימה דורשת מהתלמיד בהתייחס לכל אחת מהקטגוריות האלה (שלשות ולתת להם דף כתיבה מחולק לשלוש)?
- ידע– מה התלמיד צריך לדעת כדי להצליח לענות עליה?
- מיומנות– מה התלמיד צריך לדעת לעשות כדי להצליח לענות עליה?
- רגשי ערכי– מה התלמיד אמור לבטא כדי להצליח לענות עליה?
הלוח מחולק ל 3תוך כדי עבודה כל קבוצה קמה וכותבת לפחות דבר אחד על הלוח (ורואה שאחרים לא כתבו)
במליאה- מסמנים מתוך מה שכתוב את מה יכול לאתגר את התלמידים במשימה, מה המוקשים?
שאלות המשך דיון במידה ונקודות אלו לא עלו:
- מה מידת המורכבות של המשימה, החלקים השונים שהיא בנויה ממנה, האם ובאיזה אופן החלקים השונים בנויים זה על זה?
- האם המשימהכוללת הנחיות ברורות ומפורטות (איפה נתקעתן כשניסיתן לענות על השאלה)?
בודקים את התוצר לאור המשימה שניתחנו ובאמצעות הכלי (לדבר על זה שלרוב נסתכל על יותר מתוצר אחד)
- כל אחת כותבת לעצמה(10ד):
- מה אנחנו משערות שהתלמידה הבינה ומה הצליחה לעשות?
- מהאנחנו משערות שהתלמידה לא הבינה ומה לא הצליחה לעשות?
- דיון מליאה– לאסוף באופן כתובמה הצליחה ומה לא הצליחה ואחר כך:
- מה יכולות להיות הסיבות לכך?
- במידה ולא עולה- כיצד התלמידה התמודדה עם המשימה, ומה ההיגיון שהנחה אותה?
- למי יש שאלה על התהליך שעשינו עד עכשיו?
- לכל אחת כותבת משוב לתלמידה
חלק שני – משוב
מהלך הסדנא
- פתיחה–מתחלקות לשלוש קבוצות,פעילות מספרים 1-30 (צריכים כמה שיותר מהר להצביע על המספרים לפי הסדר בשלושה סבבי שיפור) 2-3 רושמות תוך כדי ובסוף נותנת משוב על מה שעשו.
- רקע על משוב–הקרנת סרטון והמשגה של חמשת הקריטריונים.
- בזוגות כל אחת קוראת אתהמשוב של השנייה לפי חמשת הקטגוריות ומנתחת, אחר כך הן עושות שיחה. באמצעות הכלי (3-4 משתתפות והן כותבות בדף).
- מטרות: לאילו מטרות מתייחס המשוב (ידע מיומנות ערכים)?
- בהיר: האם הוא כתוב באופן ברור, מה אנחנו חושבים שהתלמיד יבין מהמשוב?
- מוחשי: אילו דוגמאות והמחשות המשוב מכיל?
- מעשי: האם המשוב מעשי? אילו הצעות מקדמות הוא מציע לתלמיד?
- אישי: האם ובאיזה אופן המשוב מבטא התייחסות אישית והקשבה לתלמיד?
- דיון
- מה גיליתי על איך שאני כותבת משוב ומה מאתגר אותי מה הבנתי בעקבות ההתנסות הזאת על כתיבת משוב?
- ניתוח המשוב של המורה– חשיבה יחד של מה היינו משנות לאחר ההתנסות עיבוד ורפלקסיה על משוב– לנו יש שאלה עם עצמנו, מה הערך של ניתוח משוב בקהילה מול לבד?
- למה שרשרת–האם ניתן לנתח משובללא ניתוח קודם של המשימה והביצוע, האם צריך את כל השלבים, מה חסר?
- בקהילה: מה הערך של ניתוח כזה?מה האתגרים בניתוח כזה?
עזרים
חלק שלישי – עיבוד ורפלקציה על כל התהליך
מהלך הסדנא
- הצגת הרצף שעשינו כרצף ואז להתחיל ברפלקסיה אישית:
- איזה חלק מהתהליך היה לי משמעותי?
- אם אתן מעבירות את זה מחר למורות מובילות (ואין לכן יום שלם) מה תעשו, בעצם מה בעינכן קריטי ומה לא מתאים הייתן משנות?
- סיום באמירה על השלב הבא, פריסת האפשרויות להמשך התהליך בכיתה/מול תלמידה/בהוראה/בכתיבת משימה או במשוב.