מהלך השקפה במחוז צפון

מהלך השקפה מסמן דרך! דרך שבאמצעותה אנו שואפות להצמיח מנהיגות ביניים בבתי הספר, להעצים עובדות ועובדי הוראה, להתוות מסלול של שיפור מתמיד לשכלול ההוראה באמצעות קהילות מורות החוקרות את הפרקטיקות שלהן.

מחוז צפון היה מחלוצי מהלך השקפה, והחל לפעול כבר בשנת הלימודים תשע"ה עם קומץ קטן, אך איכותי, של מורות מובילות ומורים מובילים. כיום לוקחות חלק במהלך השקפה כ-250 גננות ומורות מובילות בכל רחבי המחוז, בכ-180 גנים ובתי ספר.

המפקחת סיגלית גדולטר ומדריכות השקפה מחוזיות טל שביט, נעה הירש, ראניה ח'ליל מובילות את מהלך השקפה במחוז צפון.

מהו הייחוד של תפיסת מהלך השקפה במחוז צפון?

מהלך השקפה במחוז מבקש לחולל שינוי בדרכי ההוראה בבתי הספר באמצעות תפיסת החינוך למשמעות. תפיסה זאת משביחה את תהליכי הלמידה וההבנה של צוותי החינוך והתלמידים בשני מובנים של המושג "משמעות": משמעות להבנת העולם, ומשמעות כתכלית וטעם לחיים.

מהלך השקפה במחוז הצפון מתייחס אל בית הספר כולו כאל יחידת השינוי. תפיסה זו יוצרת קשר הדוק בין המטרות והשאיפות של מהלך השקפה לבין צורכי בית הספר, ולכן למנהלות בית הספר יש תפקיד מפתח במהלך השקפה. מחוז צפון רואה במנהלות בתי הספר שותפות אמת בתהליך של שינוי ממשי להפיכתו של בית הספר לארגון לומד.

מהלך השקפה משמש תשתית לאיתור, לצמיחה ולהתפתחות מקצועית של קהילות מורות בתוך בתי הספר. המורות צומחות "מלמטה למעלה". המורות המובילות הן אלה שמנהלת בית הספר איתרה כבעלות זהות חינוכית וחברתית מגובשת, אומניות בתחום הדיסציפלינרי והפדגוגי ובעלות כישורי הנהגה והובלה.

מנהלות בתי הספר, בשיתוף חברות הקהילה, בוחרות את הנושאים המרכזיים שהקהילות תתמקדנה בהם: גיוון דרכי הוראה, למידה והערכה, למידה דיסציפלינרית, למידה עצמאית, אקלים כיתתי, קשר מורה-תלמיד ועוד. הלמידה בקהילות נעשית באמצעות חקר פרקטיקה ומחזור הלמידה.

מה כולל תהליך ההכשרה והליווי למורות המובילות?

הפיתוח המקצועי הפנים בית-ספרי במהלך השקפה שם דגש על 3 מטרות מרכזיות:

    1. התמקצעות של מורות מובילות בהובלת מחזורי למידה ברוח החינוך למשמעות, המבוסס על עדויות מהפרקטיקה, לשיפור מתמיד של תהליכי ההוראה והלמידה.
    2. רכישת מיומנויות הנחיה, להובלת פיתוח מקצועי של צוותי מורות-עמיתות המובילות קהילה חוקרת.
  • גיבוש תפיסה מקצועית של מורה מובילה

מסגרת ההכשרה של המורות המובילות מורכבת ממפגשי הכשרה קבוצתיים בהיקף של 30 שעות, ומ-10 מפגשים של ליווי אישי.

הכשרה קבוצתית

מפגשי ההכשרה הקבוצתיים עוסקים בהקמת קהילת מורות החוקרות את הפרקטיקות שלהן, באמצעות מחזור הלמידה ברוח תפיסת החינוך למשמעות. מדובר במודל ייחודי של מחוז צפון, שנבנה בשיתוף פעולה עם מכללת בית ברל על פי אותם העקרונות של מחזור הלמידה של מהלך השקפה. המודל עוסק באופן ספירלי ברכיבים אלה:

  1. שיח תכליות: לשם מה? מה הכי חשוב שנבין? מה הכי חשוב לעשות בעקבות זאת?
  2. ניסוח סוגיה: זיהוי הפער בין התכלית הרצויה לבין המצוי.
  3. למידת האתגר/הסוגיה לאור חקר הפרקטיקה והתאוריה: ניסוח הגורמים לפער, וניסוח תובנות ומהלכים פדגוגיים המשתמעים מהם.
  4. התנסות במהלך הפדגוגי: בחירה וניתוח של ייצוגים עשירים.

משוב מחולל הבנה ותובנות רפלקסיביות – תכנון מחדש.

ליווי אישי

מפגשי הליווי האישיים מקנים מעטפת הוליסטית ייחודית אישית למורה המובילה בהקשר הבית-ספרי. מפגשים אלו תורמים להתפתחותה האישית והמקצועית בהובלת קבוצות, בהיבטים דוגמת תפיסת תפקיד המובילה, ובמיומנויות הנחיה דוגמת שאילת שאלות, התמודדות עם חסמי שיח והתנגדויות בקבוצה.

צוות ההדרכה במחוז

מחוז צפון מחויב להצלחת מהלך השקפה, ולכן מעמיד מערך הדרכה מקצועי ומיומן להכשרה ולהנחיה אישית של כל מורה מובילה. לאחר תהליך מיון ארוך וקפדני נבחרות מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) מסורות ומקצועיות, רובן בוגרות מהלך השקפה. מדריכות השקפה בית-ספריות גם לומדות ומתפתחות לאורך כל השנה כקהילת מדריכות חוקרות. הלמידה מתבצעת באמצעות עבודה אישית אימונית על פי תפיסת החינוך למשמעות, כלים בחקר פרקטיקה דוגמת סימולציות ועבודה עם ייצוגים. 

עם התקדמות מהלך השקפה במחוז מתגלה השפעתו על רובדי עשייה נוספים במחוז: סגניות המנהלות ב-19 מרכזי פסג"ה הפועלים בו הן שותפות מרכזיות ביצירת המסגרת הארגונית הפדגוגית להובלת המהלך. ההחלטה לשתף את מרכזי פסג"ה מבוססת על גישה לוקאלית, המבטיחה קשר הדוק עם הרשויות והרחבה של השותפויות עם המנהיגות החינוכית היישובית.

במהלך הזמן התחולל שינוי תרבותי בתפיסת הלמידה במחוז כולו. מהלך השקפה הצמיח מנהיגות ביניים בבתי הספר, ובמקביל מצמיח מנהיגות המובילה את תוכנית מהלך השקפה עצמה.


זו השנה הרביעית ששדרת הפיקוח של המחוז לומדת בקהילות. 22 מפקחות ובעלות תפקידים במחוז מובילות ב-CO קהילות המקדמות מטרות ויעדים מחוזיים. בתהליך מקביל, כל אחת ממובילות הקהילות משתתפת בתהליך למידה ומתנסה בהובלת קהילה. לצד המטרות המחוזיות שמקדמות הקהילות, הובלת הקהילות הפכה למטרה בפני עצמה.

קולות מהשטח: מה אומרות המורות המובילות של מחוז צפון?

מדי שנה בתום התהליך נשאלות המשתתפות אם ימליצו למחוזות אחרים ללמוד כך. התשובה לכך היא תמיד חיובית.

התרומה למורה

היתרונות המרכזיים להנהלה ולבית הספר

מנהלת בית ספר, גם את רוצה ליצור קהילות למידה בבית הספר?

במחוז צפון, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.

איך מצטרפים למהלך השקפה?

מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה. 

מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר. 

עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד

דילוג לתוכן