מהלך השקפה במחוז חיפה

מהלך השקפה פועל במחוז חיפה משנת תשע"ה, והוא בגדר מהפכה בתפיסת הפיתוח המקצועי של המורות.

בשנת הלימודים תשפ"ג פועלות במסגרת מהלך השקפה כ-190 מורות מובילות, המובילות קהילות למידה בית-ספריות בכ-130 בתי ספר. הקהילות מתמקדות בסוגיות שונות ומגוונות, בהתאם לצורכי בית הספר: קהילות דיסציפלינריות, מדידה והערכה, דרכי הוראה מגוונות ועוד. המורות המובילות מקבלות הנחיה, הכשרה וליווי בית-ספרי ואישי ממדריכת השקפה בית-ספרית (מנחה). המעטפת שהן מקבלות תורמת כולה להתפתחותן ולהתפתחות הקהילה.

המפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז זיוה רון ומדריכת השקפה במחוז נגה דיקשטיין מובילות את מהלך השקפה במחוז. 

מה הייחוד של תפיסת מהלך השקפה במחוז חיפה?

מורות צוברות במהלך שנות עבודתן ניסיון רב ותובנות מרתקות בנוגע להוראה וללמידה. המימוש והמינוף של ניסיון זה דורשים פיתוח מנהיגות ביניים של מורות, המתבססת על מומחיות בחוכמת מעשה ההוראה, מתן אוטונומיה למורות, יצירת תנאים הולמים לפיתוח תרבות של למידה משותפת, שימוש בשפה פדגוגית אחידה ומקצועית, למידה חקרנית ויישום תובנות ומסקנות לאור סוגיות העולות מתוך השטח.

מטרת המהלך היא פיתוח מקצועי באמצעות חקר הפרקטיקה ועבודה עם ייצוגים, במסגרת קהילה מקצועית לומדת. מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) ממשיכות כל הזמן ללמוד ולהתפתח.

המורה המובילה היא מומחית בהובלת קהילה ובחקר הפרקטיקה, ומקדמת תהליכי למידה וחקר שמטרתם שינוי פדגוגי בית-ספרי והשבחת דרכי ההוראה והלמידה בכיתה.

קהילות מהלך השקפה במחוז מובילות מגוון רחב של תהליכי שינוי פדגוגי בדרכי ההוראה וההערכה. תהליכי הלמידה כוללים משוב עמיתים, צפייה בשיעורים, דיון בתוצרי תלמידים, עבודה עם ייצוגים, בניית מרחבי למידה, פרוטוקול היוועצות בקהילות ועוד. הקהילות מקדמות שינויים ותוצרים פדגוגיים, ובכך משפיעות על מעשה ההוראה והלמידה בבית הספר בכלל, ובכיתה בפרט. 

4 המוקדים שהודגשו בשנת תשפ"ג:

  1. למידה מהפרקטיקה והטמעת דרך עבודה זו בקהילות הבית-ספריות, מתוך הבנה כי למידה מייצוגים, חקירה והתנסות יקדמו את תהליכי ההוראה-למידה בכיתות.
  2. מיומנויות ההנחיה של מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות): במסגרת התמקצעות ולמידה מתמשכות מתקיים תהליך של התבוננות על ההנחיה, מתוך כוונה שכל מדריכת השקפה בית-ספרית (מנחה) תזהה את המיומנויות החזקות שלה, את אלה שעליה לחזק, ואת הדרכים שבהן תוכל לעשות זאת.
  3. מודל עבודה מחוזי: בשנת תשפ"ג המורה המובילה ומדריכת השקפה בית-ספרית פעלו יחדיו לאורך כל השנה באמצעות מודל עבודה שנבנה במחוז חיפה. המודל כולל הצבת יעדים ומטרות, לוח גאנט לפגישות עם הקהילה ועם מנהלת בית הספר, מדדי הצלחה ועוד. 

למודל העבודה המחוזי, לחצו כאן.

  1. מודל השפעה בית-ספרי: מודל שמטרתו לקדם השפעה של פיתוח מקצועי מבוסס קהילות למידה ב-4 מרחבים שונים בבית הספר: מרחב ההנהלה, מרחב הכיתה, מרחב הקהילה ומרחב חדר המורים. מודל ההשפעה הוא כלי שמטרתו להרחיב את תרבות ההשפעה, לקדם שפה פדגוגית אחידה בבית הספר, ולהביא להשבחת דרכי ההוראה והלמידה בקרב כלל המורות והתלמידים.

ארבעת המוקדים מקדמים את מימוש היעד של מהלך השקפה במחוז – תרבות של פיתוח מקצועי המבוסס על עבודה עם ייצוגים וחקר הפרקטיקה. במסגרת המפגשים של צוות ההנחיה, מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) מעמיקות את למידתן ומתנסות בכיוונים השונים. הן גם מוסיפות ומשלבות את עקרונות הלמידה השונים בהכשרת המורות המובילות, ובליווי האישי שהן מעניקות למורות המובילות. 

מאפייני הלמידה בקהילות הבית-ספריות: 

  • המורות משתתפות בקהילה מתוך בחירה.
  • המורות המובילות אינן בהכרח מומחיות בתחום הידע שהקהילה מתמקדת בו, אלא בהובלת קהילה ובחקר הפרקטיקה.
  • מטרת הקהילה היא לחולל שינוי בתרבות הלמידה וההוראה בבית הספר, ולהשפיע על כלל חדר המורים באמצעות חקר הפרקטיקה, עבודה עם ייצוגים ומתווים. הלמידה בקהילה היא תהליך דינמי, דיאלוגי ומתמשך.
  • הקהילה חוקרת ומפתחת רעיון ושינוי פדגוגי שנותן מענה לצורכי בית הספר.

הקהילה היא חלק בלתי נפרד מהפיתוח המקצועי הבית-ספרי, והיא מקיימת מפגשים בתדירות קבועה במהלך כל השנה.

מה כולל תהליך ההכשרה והליווי למורות מובילות?

המורות המובילות משתתפות במהלך השנה במפגשי הכשרה קבוצתית במחוז ובמפגשי ליווי אישיים:

מפגשי הכשרה מתקיימים אחת לחודש במרכזי פסג"ה בחיפה, בחדרה, בקריית ביאליק, בעוספיה ובבאקה אל-גרבייה, ומשמשים מודלינג להנחיית קהילות הלמידה הבית-ספריות.

מפגשי הליווי האישי מתקיימים אחת לחודש, ומטרתם להמשיך את תהליך ההתפתחות המקצועית של המורה ולקדם את התהליכים המתקיימים בקהילה.

המפגשים עם מנהלות בתי הספר מתקיימים 3 פעמים בשנה. מטרתם להעניק ליווי, לזקק את הרעיון ולהתאימו לצורכי בית הספר וליעדי המחוז. 

3 המסגרות משלימות זו את זו ומקנות למורות המובילות את הידע, הכלים והמיומנויות הנדרשים להנחיה מיטבית ולהובלת הקהילה הבית-ספרית.

ההכשרה והליווי מתמקדים בנושאים הבאים:

  • ביסוס הזהות המקצועית של המורה המובילה ושל התרומה הייחודית שלה כמובילת קהילה בית-ספרית.
  • מאפייני הקהילות של מורות לומדות.
  • זיקוק הרעיון, מיפוי צורכי בית הספר ומיקוד נושא הקהילה כך שיתכתב עם מטרות בית הספר ועם יעדי המחוז.
  • מיומנויות הנחיה: כשלי הקשבה, משוב מקדם למידה, משוב מיטבי, חסמי שיח, עבודה עם מתווים, התמודדות עם התנגדויות ועוד.
  • משוב דיאלוגי מקדם שיח ולמידה בעקבות ביקור בקהילה.
  • מחוון צפייה: במה צופים? איך צופים? מודלים להערכה ולמשוב למורות.
  • פדגוגיה רב-ממדית, הוראה לשם הבנה, תאוריות ופרקטיקות בפיתוח פדגוגיה.
  • שיתוף בנעשה בקהילות, דילמות וסוגיות מחיי היום-יום, התייעצות, פרוטוקול מייעץ, פרקטיקות בלמידת עמיתים, כלי חשיבה להובלה ולהנחיה, אימון קוגניטיבי ועוד.
  • עקרונות פעולה להשפעה בארבעת המרחבים השונים בבית הספר: מרחב ההנהלה, חדר המורים, הקהילה והכיתה.

קולות מהשטח: מה אומרות המורות המובילות של המחוז?

אנו מזמינות אתכן להקשיב לעדויות מגוונות בנושא הובלת קהילה בבתי ספר במחוז חיפה כאן:

התרומה למורה

היתרונות המרכזיים להנהלה ולבית הספר

מנהלת בית ספר, גם את רוצה ליצור קהילות למידה בבית הספר?

במחוז חיפה, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.

איך מצטרפים למהלך השקפה?

מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה. 

מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר. 

עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד

דילוג לתוכן