מהלך השקפה במינהל לחינוך התיישבותי משלב עקרונות פדגוגיים והיבטים פסיכולוגיים המקדמים זהות מקצועית מודעת וחיובית בקרב מורות מובילות.
המורים המובילים והמורות המובילות מובילים קהילות למידה בית-ספריות שהשיח בהן ממוקד בפרקטיקות פדגוגיות מיטביות של המורים והמורות. את הפרקטיקות האלה הם משכללים בתהליכי מחקר, התנסות ופיתוח. כך הולך ומתהווה בשדה מודל פסיכו-פדגוגי ייחודי ומעצים לפיתוח מקצועי של המורה.
מהלך השקפה במינהל לחינוך התיישבותי פועל משנת תשע"ח בהובלת צוות הפיקוח, הפיתוח המקצועי וההדרכה של המחוז.
בשנת הלימודים תשפ"ג פועלות במסגרת מהלך השקפה כ-90 מורות מובילות מ-35 בתי ספר הפרוסים לאורכה של ישראל, מהישיבה התיכונית באילת ועד לבית הספר מקיף עמק החולה שבקיבוץ כפר בלום בצפון.
מפקחת המחוז שרית דור, המפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז לידיה פרנק ומדריך השקפה במחוז יפתח קולניק מובילים את מהלך השקפה במחוז.
למחוז לחינוך התיישבותי כמה מאפיינים ייחודיים:
מאפיינים אלה מחייבים יישום של מהלך השקפה באמצעות מודלים מותאמים, המתבססים על אזורים גאוגרפיים נרחבים, ולא על רשויות.
למחוז חזון של מודל התפתחות רב-שנתי שישנה את הפדגוגיה הבית-ספרית באופן מהותי וקבוע.
במחוז מתקיימים עם המפקחות והמנהלות מפגשים סדירים המגבירים את מעורבותן. מעורבות זו יוצרת הטמעה ארוכת טווח של מהלך השקפה בבתי הספר.
בשנה א' מתקיים תהליך מעמיק של למידה עצמית וניסוח פרקטיקות פדגוגיות מיטביות ברמה האישית. לאחר כשלושה מפגשי הכשרה מחוזית, המורות המובילות מתחילות להוביל קהילות מורות בבית ספרן. עיקר עיסוקן של הקהילות בשנה זו הוא בניית קהילה, יצירת ביטחון פסיכולוגי שיאפשר פתיחות ולמידה, זיהוי הפרקטיקה הפדגוגית המיטבית של כל אחת מחברות הקהילה, ולבסוף ניסוח עיקרון פדגוגי משותף על בסיס כל הפרקטיקות המיטביות של חברי הקהילה.
בשנה ב' הקהילות ממשיכות לחקור את העיקרון הפדגוגי המשותף שהוגדר בשנה א'. באמצעות פרקטיקות של מחקר פעולה דוגמת הבאת ייצוגים מהכיתות, רפלקציות, תצפיות הדדיות, היעזרות בחומרים תאורטיים ועוד, המורות המובילות מגבשות מודל פדגוגי משותף. המורות המובילות הן המומחיות למודל הפדגוגי של קהילתן, ומפיצות אותו בקרב מורות נוספות בבית ספרן.
משנה ג' ואילך בית הספר מהווה ארגון לומד המורכב מקהילות למידה בית-ספריות, כתשתית לפיתוח המקצועי הבית-ספרי. מורות שהשתתפו בעבר בקהילות הופכות למורות מובילות, והן מובילות קהילות משלהן. המורות המובילות הוותיקות מנחות אשכול של מורות מובילות בבית ספרן, ולכן הן ממשיכות לקבל ליווי מקצועי חיצוני.
הכשרתן של המורות המובילות פועלת בשני ערוצים מרכזיים: הכשרת המורה להובלה פדגוגית בתפקידה כמורה, והכשרתה כמנהיגה וכמובילת קהילה. לשם כך, מהלך השקפה במינהל לחינוך התיישבותי משלב בתוכו תכנים ופרקטיקות משדות התוכן של פדגוגיה, מנהיגות, זהות מקצועית חינוכית, מוטיבציה והנחיית קבוצות, ואלה מהווים סוגיות יסוד פדגוגיות ופסיכולוגיות.
הכשרת המורות המובילות אורכת שנתיים. המורות המובילות מודרכות באשכולות למידה קבוצתיים, שכל אחד מהם מאגד כמה בתי ספר. המורות המובילות מקבלות ליווי גם במפגשי הנחיה אישיים ובית-ספריים (גרעיניים). כאמור, כבר מתחילת השנה הראשונה מתחילות המורות המובילות להנחות קהילות בית-ספריות של מורות עמיתות בקהילה.
בשל הייחודיות הגיאוגרפית של המחוז, 3 מפגשי אשכול מתקיימים פנים אל פנים, ושאר מפגשי ההכשרה מתקיימים בזום. גם מפגשי ההנחיה האישיים מתקיימים, לרוב, מרחוק.
מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) במחוז ההתיישבותי הן בוגרות מהלך השקפה בבתי הספר שלהן. חברות הצוות ותיקות ומנוסות, ורובן נמצאות יותר מארבע שנים בהדרכת מהלך השקפה. נוסף על להכשרת המורות המובילות, גם צוות ההדרכה נפגש אחת לחודש למפגשי פיתוח ולמידה משותפים. כמו כן, אחת לחודש מתקיימים מפגשי הנחיה וליווי אישיים עם מדריכת השקפה מחוזית.
תוכנית מהלך השקפה במחוז מבוססים על תכנים אקדמיים שכתבו מכללת לוינסקי לחינוך ומרכז מיטיב, שהיו הגופים המלווים של מהלך השקפה בשנותיו הראשונות.
במחוז מנח"י, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.
מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה – מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה.
מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר.
עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד