מהלך השקפה במחוז ירושלים

מורה מובילה – לומדת ומורה את הדרך

"היה כפי שהינך – חפש דרך בעצמך – הכר את עצמך, לפני שתרצה להכיר את הילדים. חשוב נא לְמָה אתה מוכשר ואחר כך תבוא לתחום תחומים לזכויותיהם וחובותיהם של הילדים"

יאנוש קורצ'אק

גם אחרי שנים רבות יכולים אנשים מבוגרים לתאר בדייקנות רבה את המורות הטובות ביותר שהיו להם, אלה שהשפיעו עליהם מאוד. הם גם יאמרו די בקלות אילו תכונות וכישורים הבחינו בין אותן מורות למורות אחרות. 

מורות מובילות הן "מורות דרך", ולכן מקומן מרכזי בבית הספר לא רק עבור תלמידיהן, אלא גם עבור מורות אחרות. העמיתות של אותן מורות רואות בהן מומחיות הוראה, והן זוכות להערכה רבה. הן משמשות מקור משמעותי ללמידה ולייעוץ, והן הדמות המיטבית להנהגה ולחניכה של המורות האחרות בבית הספר – הדמות המיטבית להובלה של תהליכי פיתוח מקצועי של חברותיהן המורות.

מהלך השקפה במחוז ירושלים מתמקד באותן מורות מעוררות השראה ומובילות דרך השואלות את עצמן "מי אני?" "איזו מורה אני כשאני במיטבי?"

מהלך השקפה במחוז ירושלים פועל כ-6 שנים, החל משנת תשע"ז, בהובלת צוות הפיקוח, הפיתוח המקצועי וצוות ההדרכה של המחוז. 

בשנת הלימודים תשפ"ג פועלות במסגרת מהלך השקפה מורות מובילות שנבחרו על ידי מנהלי בתי הספר שלהן, שהאמינו ביכולתן לחולל שינויים בחדרי המורים.

המורות המובילות לומדות בקהילות למידה בתוך בתי הספר ב-4 רשויות: מודיעין, גוש עציון, מטה בנימין ובית שמש, בשיתוף מרכזי פסג"ה. 

מפקחת המחוז עמליה לדרמן, המפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז לימור שנטמן, ומדריכת השקפה מחוזית סיגל בר מובילות את מהלך השקפה במחוז, בשיתוף עם צוותי מרכזי פסג"ה. 

מהו הייחוד של תפיסת מהלך השקפה במחוז ירושלים?

מהלך השקפה מתמקד בזיהוי ובשכלול הזהות המקצועית, האיכויות האישיותיות והכישרונות הפדגוגיים של המורים המובילים והמורות המובילות בבתי הספר של המחוז, כדי להכשיר להוביל קהילות פיתוח מקצועי לצוות המורות והמורים בבתי הספר.

הפיתוח המקצועי-פדגוגי של המורה כמורה מובילה מתבסס על 3 יסודות:

  1. תודעה: טיפוח זהות מקצועית מעוררת השראה, חיובית ומודעת לתחומי המשמעות המרכיבים את זהותה של המורה (כמחנכת, כמומחית לתוכן, כמתכננת לימודים וכמומחית לתיווך פדגוגי).
  2. הכרה בחוזקות: חיזוק המודעות של המורה המובילה לחוזקותיה ולאיכויותיה כמורה, והקניית מיומנויות שיאפשרו לה לזהות, להמשיג ולשכלל את חוזקותיה הפדגוגיות ואת אלה של עמיתותיה המורות.
  3. אוריינטציה מחקרית: הקניית מיומנויות של מחקר פעולה שמובילה המורה לצורך עיגון "חוכמת המעשה", המתבררת ומתבהרת בקהילות העמיתות, בתאוריה ובמחקר. המורה המובילה לומדת פרקטיקות פדגוגיות מיטביות שלה ושל העמיתות שלה, ומשכללת אותן לכדי זוויות חדשות של יישום; מעודדת התנסות בפרקטיקות אלו, הערכה שלהן ולמידה שלהן בקהילות העמיתות; עם המורות העמיתות שלה היא מארגנת וממשיגה את הידע המצטבר לכדי מודל פעולה; מפיצה את תוצרי מהלך השקפה לטובת קהילת המורות – ברמת המחוז וברמת מהלך השקפה מחוזי כולל. 

תובנותיהן של מורות בנוגע לחוזקותיהן ולמקורות ההצלחה שלהן כמורות משמשות מנוף ללמידת עמיתות, ובסיס להתאגדות של קהילות עמיתות לומדות בעלות עניין משותף.

המאפיינים של השיח בקהילות הלמידה

השיח בקהילות הלמידה ממוקד בפרקטיקות פדגוגיות מיטביות של המורות, ואלו משוכללות בתהליכי מחקר הכוללים צפייה בשיעורים, מחקרי פעולה, ניתוח ייצוגים, סימולציות ופיתוח ידע רלוונטי. באופן זה הולך ומתהווה בשדה מודל פסיכו-פדגוגי ייחודי ומעצים לפיתוח מקצועי של מורות.

מה כולל תהליך ההכשרה והליווי למורות המובילות?

הכשרת המורות המובילות פועלת בשני ערוצים מרכזיים: הכשרה להובלה פדגוגית בתפקידן כמורות, והכשרתן כמנהיגות וכמובילות קהילה. כדי לפעול בשני ערוצים אלה, מהלך השקפה במחוז ירושלים משלב בתוכו תחומי תוכן ופרקטיקות משדות התוכן של מנהיגות, זהות מקצועית חינוכית, הנעה, הגברת מוטיבציה והנחיית קבוצות. כל אלו כוללים סוגיות יסוד פדגוגיות ופסיכולוגיות.

המורות המובילות מקבלות ליווי אישי ממדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) מטעם המחוז, בוגרות מהלך השקפה שהוכשרו להנחיה ייחודית זו. מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) בעלות ידע וניסיון שצברו במרוצת השנים הן אלה שהובילו את הקהילות בבית הספר. 

הכשרת המורות המובילות נמשכת כ-4 שנים. כבר בשנה הראשונה הן מתחילות להוביל קהילות בית-ספריות של מורות עמיתות. קהילות אלה עוסקות בקידום פרקטיקות פדגוגיות מיטביות של המורות, בהתאם לחזון בית הספר וליעדיו. בשנים המתקדמות המורות ממשיכות לבנות ולחזק את קהילותיהן ולהעמיק את השיח הפדגוגי המתקיים בהן, תוך כדי יצירת שפה בית-ספרית התואמת את עקרונות מהלך השקפה.

מנהלות הרוצות לקדם פיתוח מקצועי משמעותי ומעמיק בבית ספרן, יזהו את המורות שהן בעלות תשוקה עמוקה ללמידה ורצון לחוות שינוי אישי ופדגוגי שיוטמע בכל חדר המורים.

התהליך כולו נעשה בשיתוף ובהמלצה של מנהלות בתי הספר ושל צוותי מורות מובילות, מתוך הבנה שלצוות שיש בו 3 מורות מובילות לפחות יש כוח להשפיע על כלל בית הספר ולהוביל בו שינוי משמעותי.

מפגשי ההנחיה מתקיימים במרכזי פסג"ה השונים, וכן במסגרת הליווי האישי או הקבוצתי בתוך בתי הספר.

מהלך השקפה משלב תכנים פדגוגיים ופסיכולוגיים הנוגעים לקידומה של זהות מקצועית, מודעת וחיובית בקרב מורות מובילות. המורות המובילות מפתחות ב"מודל מניפתי" זהות מקצועית חיובית בקרב קהילות הלמידה שהן מובילות.

קולות מהשטח: מה אומרות המורות המובילות של מחוז ירושלים?

התרומה למורה

היתרונות המרכזיים להנהלה ולבית הספר

מנהלת בית ספר, גם את רוצה ליצור קהילות למידה בבית הספר?

במחוז ירושלים, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.

איך מצטרפים למהלך השקפה?

מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה. 

מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר. 

עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד

דילוג לתוכן