מורה מובילה היא מורה מצוות בית הספר, המובילה קהילת למידה של מורות. מטרת הקהילה היא לשפר את תהליכי ההוראה והלמידה באמצעות תהליך שיטתי שנקרא חקר הפרקטיקה. המורה המובילה במהלך השקפה מקבלת מעטפת של הכשרה וליווי מתמשכים (אישיים וקבוצתיים) המסייעים לה ותומכים בה בהתמודדות עם אתגרים הקשורים בתפקידה.
ההצטרפות למהלך השקפה נעשית על ידי מנהלת בית הספר במסגרת מערכת הגפ"ן הבית-ספרית שנפתחת בכל שנה בהתאם להנחיית משרד החינוך (בדרך כלל בין חודש אפריל לחודש יוני).
באילו נושאים עוסקות קהילות הלמידה, ואיך זה עובד?
קהילות מהלך השקפה הן קבוצות למידה בנות 7 עד 12 מורות הנפגשות בבתי הספר בסדירות קבועה לאורך שנת הלימודים, בהנחיית מורות מובילות.
קהילות מהלך השקפה עוסקות במגוון רחב של נושאים הקשורים להוראה, ובהם שיפור ההוראה והלמידה בתחומי דעת שונים, וקידום פדגוגיה גנרית. בין הנושאים: שאילת שאלות, משוב מקדם למידה, הוראה דיפרנציאלית, למידה חברתית-רגשית (SEL), יישום דרכי הוראה חדשות ועוד.
תחומי העיסוק של הקהילות נקבעים במשותף על ידי המורה המובילה ומנהלת בית הספר, ולעיתים בשיתוף עם חברות הקהילה. תחומים אלה יכולים להיות מתמשכים, או להשתנות בהתאם לצורכי בית הספר והמורות בקהילה.
תהליך הלמידה בקהילה החוקרת את הפרקטיקה כולל בחירת סוגיות, איסוף נתונים ועדויות, ניתוח חקרני של פרקטיקות הוראה, ופיתוח דרכי הוראה והערכה חלופיות המותאמות לצורכי בית הספר ולצורכי התלמידות והתלמידים.
המורות בקהילה מיישמות בכיתותיהן תובנות ופרקטיקות שלמדו בקהילה, ומחזירות תובנות ורשמים מההתנסות לדיון בקהילה. בדרך זאת הן מפתחות רגישות, גמישות ומיומנויות הוראה מגוונות המשפרות את המקצועיות שלהן ואת למידת התלמידות והתלמידים.
ליווי והכשרה, אך אם המורות הן בעלות תפקיד קיימת אפשרות לקנות גם חצי יום הדרכה. הדבר תלוי בהחלטת מנהלת בית הספר, כי לרוב מדובר בבעלות תפקיד.
מה תפקידה של מנהלת בית הספר במהלך השקפה?
מנהלת בית ספר הבוחרת בתוכנית מהלך השקפה פותחת הזדמנות ליישום תפיסות של פיתוח מקצועי מיטבי של צוות בית הספר ולביסוס תרבות של ארגון לומד. כדי שהתנאים יאפשרו הצלחה של מהלך השקפה בבית הספר חשוב לבחור ולרתום מועמדות מתאימות לתפקיד ההובלה, ללוות אותן בשלבי בניית הקהילה, ליצור ולהקפיד על סדירויות (זמן ומקום קבועים) למפגשי הקהילה ולרצף הלמידה.
אחד המפתחות להובלה מוצלחת של מנהלות בתי ספר טמון באיזון בין מעורבות לבין מתן חופש פעולה למורות המובילות ולקהילות. חופש פעולה כזה יאפשר לחברות הצוות החינוכי לתת ביטוי לצרכים המקצועיים שלהן, ולבנות את האמון הנדרש לשיח מקדם ופורה.
ללמידה נוספת על תפקיד מנהלת בית הספר במהלך השקפה, ולבדיקה אם בית הספר מתאים לכניסה למהלך, לחצו כאן.
איך מצטרפים למהלך השקפה?
מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה – מורים מובילים", כחלק מסל "מנהיגות חינוכית".
מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות, ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות להציע את עצמן לתפקיד בשיחה עם מנהלת בית הספר.