מהלך השקפה במחוז העיר ירושלים (מנח"י)

מהלך השקפה הוא בגדר מהפכה – מתפיסה של פיתוח מקצועי הנשען על מומחיות חיצונית, לתפיסה של פיתוח מקצועי המבוסס על כוחות פנים בית-ספריים, בתוך ההקשר הבית-ספרי, וטיפוח בית הספר כארגון לומד. נוסף על כך, מהלך השקפה בעיר ירושלים הוא בשׂוֹרה של למידה משותפת של מזרח ומערב העיר.

מהלך השקפה פועל במחוז העיר ירושלים (מנח"י) משנת תשע"ז.

בשנת הלימודים תשפ"ג פועלות במסגרת מהלך השקפה 162 מורות מובילות ומורים מובילים, המובילים קהילות למידה בית-ספריות ב-98 בתי ספר במזרח העיר ובמערבה. 

המורות המובילות זוכות למעטפת הכשרה איכותית מצוות מדריכות השקפה בית-ספרי (מנחות), שרובן הגדול היו ועדיין מורות מובילות, ומביאות לתפקיד את ניסיונן האישי. ההכשרה היא דו-לאומית – לומדות בה יחד מורות מובילות ערביות ויהודיות – והיא כוללת מפגשי השתלמות במרכז פסג"ה, הנחיה אישית והנחיה אישית-קבוצתית.

המפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז לימור שנטמן ומדריכת השקפה במחוז סיגל בר מובילות את מהלך השקפה במחוז. זאת בתמיכת מפקחת מחוז העיר ירושלים רונית חן, והמחמ"ד של המחוז גיל ברדוגו. שותפים מרכזיים הם מרכזי פסג"ה של מערב ומזרח העיר, המקדמים יחד את מהלך השקפה בעיר, וכן מינהל החינוך של עיריית ירושלים.

מה הייחוד של תפיסת מהלך השקפה במחוז העיר ירושלים?

בעיר ירושלים מהלך השקפה הוא דו-לאומי, לכן בצוות ההנחיה חברות מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) יהודיות וערביות. רובן, כאמור, היו או שעודן מורות מובילות בבתי הספר. הצוות המגובש נפגש בקביעות למפגשי למידה ופיתוח חומרים.

במחוז מתקיימות מסגרות הכשרה דו-לאומיות הן של מורים מובילים חדשים (שנה א') והן של מורים מובילים ותיקים (בשנים ב'-ה'). בשנת תשפ"ג, בשל ביקוש גבוה במיוחד במזרח העיר, נפתחו לראשונה הכשרות נפרדות למורות ממזרח העיר.

ייחודיות נוספת היא הדגשים בהכשרה. בהכשרות לשנים המתקדמות אנחנו שמים דגש על הוראה משמעותית לשם הבנה, וחוקרים פרקטיקות הוראה ולמידה גם בעזרת המסגרת הפדגוגיתAIW . נוסף על כך, בהכשרות יש התייחסות להיבטים חברתיים ורגשיים (SEL) בהוראה ובלמידה, כמו תהליכי "חקרנות אמפתית", שהמשתלמים מתנסים בהם ולומדים לבצע בעצמם.

במחוז פועלות 162 קהילות. כל בית ספר יכול לבחור באופן עצמאי את הנושא שהקהילות הפועלות בו יעסקו בו, בהתאם לצרכיו. קיימות קהילות המתמקדות בנושאים הבאים: למידה חוץ-כיתתית, שילוב טכנולוגי בלמידה, פיתוח לומד עצמאי, שילוב טכנולוגיה לקידום לומדות עצמאיות, עבודה פרטנית מיטבית בכיתות ג'-ד', מורים חדשים – פרקטיקות הוראה ולמידה, הוראת שפה במרחב, הוראה וניהול כיתה בכיתות מב"ר, דיאלוג עם הורים, פיתוח תפיסת תפקיד המחנכת, שימוש בהערכה חלופית להעלאת הישגי התלמידים, הוראת מצטיינים, קהילת סייעים, פיתוח דרכי הערכה חלופיות ועוד.

מה כולל תהליך ההכשרה והליווי למורות מובילות?

הכשרה קבוצתית

המהלך בעיר הוא משותף למורות מובילות ממערב וממזרח העיר, לכן ההכשרה מלווה בתרגום סימולטני. ריבוי הקולות תורם לחשיבה המשותפת על איכות ההוראה והלמידה בעיר, ועל השיפור המתמיד שלהן.

כל מורה משתלמת 30 שעות במרכז פסג"ה במסגרת קבוצתית.

ההשתלמות מבוססת על עבודה סדנאית, השתתפות פעילה ומעורבות גדולה של המשתלמות במפגשים, המתקיימים פנים אל פנים.

ליווי אישי

כל מורה מובילה זוכה למפגשי ליווי הנותנים מענה לצרכים הספציפיים והאישיים שלה ושל הקהילה שהיא מובילה. יחד, מדריכת השקפה בית-ספרית (המנחה האישית) והמורה המובילה מקיימות שיח וחשיבה לטובת קידום הקהילה.

צוות ההדרכה במחוז

כל מדריכות השקפה הבית-ספריות (מנחות) הן מורות ותיקות במערכת החינוך, והיו בעצמן מורות מובילות (חלקן עדיין מובילות קהילות). רובן חברות בצוותי ניהול של בתי ספר, וממלאות תפקידי ריכוז או סגנות. כיוון שמהלך השקפה הוא דו-לאומי, גם צוות מדריכות השקפה הבית-ספרי (מנחות) הוא ייחודי. הצוות כולל מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) יהודיות וערביות, המנחות כל הכשרה דו-לאומית יחדיו, במודל ייחודי של הנחיה ב-CO. צוותי מדריכות השקפה הבית-ספריות (מנחות) נפגשים בקביעות במהלך השנה, למפגשי למידה. הצוותים מפתחים חומרי לימוד מעודכנים, בהתאם לצרכים העולים מהשטח – בבתי הספר ובהכשרות. 

איך מהלך השקפה תורם, ואילו כלים פותחו במחוז?

מהלך השקפה בבתי הספר תורם בכמה ערוצים: שימור מורים; העצמת כוחות פנים; מענה הוליסטי לצרכים מגוונים של בתי הספר (פדגוגיים, אקלים חדר המורים, צוותי רכזים, אקלים בכיתות); ושינוי לתרבות ארגונית המקדמת את בית הספר כארגון לומד.

הניסיון, הכלים וחומרי הלמידה שפותחו במחוז מאפשרים לתת לבתי הספר מענים מגוונים:

  • ביסוס מקצועיות ושימור הון אנושי.
  • קידום הוראה להבנה, גם באוכלוסיות חזקות וגם באוכלוסיות חלשות (צמצום פערים).
  • ביסוס ופיתוח ההתייחסות להיבטים רגשיים, למערכות יחסים, להיבטים של תוכן-קשר, SEL.

קולות מהשטח: מה אומרות המורות והמנהלות של המחוז?

מנהלות ומנהלי בתי הספר

  • "הצוותים אומרים לי, אנחנו רוצים קהילות בשנה הבאה, לא מומחה מבחוץ".
  • "המורה המובילה הפכה לדמות להתייעצות עבור מורות אחרות בצוות, הפכה להיות מעין 'מאיץ', מעבר לקהילה שלה".
  • "אני מבין שהשקעתי טוב, הקהילות שיפרו את האקלים בחדר המורים, 'שבר קירות' בין המורים והוביל ללמידת עמיתים".
  • "אני רואה שינוי לטובה בגיוון דרכי ההוראה, ביחסים בין המורים ובקשר בין המורים לתלמידים. מבחינה פדגוגית עוזר לצמצם פערים".

מורות בקהילות

"לעומת השתלמויות אחרות, בקהילה יש עבודה מתוך השדה, אנחנו עוברות יחד חוויה שיתופית אמיתית בעצמנו".

"הקהילה מחברת את הצוות, יוצרת עוגן ושייכות. אני מברכת על הקהילה שעזרה לי להתגבר על הפחד לשנות".

"אני שמחה על הפרקטיקה, אנחנו בונות משהו שעובד!"

התרומה למורה

היתרונות המרכזיים להנהלה ולבית הספר

מנהלת בית ספר, גם את רוצה ליצור קהילות למידה בבית הספר?

במחוז מנח"י, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.

איך מצטרפים למהלך השקפה?

מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה. 

מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר. 

עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד

דילוג לתוכן