מהלך השקפה במחוז מרכז

מטרת מהלך השקפה במחוז מרכז היא לקדם שיח פדגוגי פורה באמצעות למידה מהפרקטיקה, כמנוף לפיתוח מקצועי של מורות ומורים ולשיפור ההוראה והלמידה בכיתות. מאז ההשקה של מהלך השקפה, העקרונות והכלים משמשים מעגלים הולכים ומתרחבים של שותפים, ומשפיעים על טיב השיח לא רק בקהילות הלמידה, אלא גם בבתי הספר ובמחוז כולו.

מחוז מרכז היה מחלוצי מהלך השקפה למורות מובילות ולמורים מובילים, והתחיל בתוכנית כבר בשנת תשע"ה.

בשנת הלימודים תשפ"ג פועלות במסגרת מהלך השקפה כ-370 מורות מובילות, והן מובילות קהילות למידה בכ-210 בתי ספר, בכלל שכבות הגיל והמגזרים השונים במחוז.

המפקחת הכוללת גילה זילברשטיין קסטיאל ומדריכת השקפה מחוזית עינת פוטרמן מובילות את מהלך השקפה במחוז מרכז. 

מהו הייחוד של תפיסת מהלך השקפה במחוז מרכז?

מהלך השקפה במחוז מרכז מבוסס על ההבנה שהוראה היא תהליך מורכב, מסובך ובלתי צפוי. בעת ההוראה נדרשת המורה להתייחס לנסיבות רבות, לצרכים ולאילוצים שונים, לפענח במהירות מידע רב ולפעול על פיו. לכן, הוראה מקצועית דורשת:

  • רגישות –המסייעת לזהות בעיה או הזדמנות שדורשות תשומת לב.
  • פרשנות – המובילה לניתוח המצב, גורמי הבעיה או ההזדמנות והשלכותיהן.
  • רפרטואר של טכניקות ושל אסטרטגיות הוראה – המאפשר בחירה גמישה מתוך מגוון רחב של אפשרויות פעולה שהמורה מכירה.
  • שיקול דעת – המסייע בהערכת היתרונות והחסרונות של כל חלופה, לבחירת המתאימה ביותר.

הדרך לפתח ולשכלל את היכולות האלה היא למידה מקצועית מתמשכת של מורות, תוך כדי שיתוף פעולה עם מורות עמיתות בקהילה מקצועית. מהלך השקפה מקדם למידה של מורות באמצעות שיח פדגוגי פורה בקהילה מקצועית.

מאפייני השיח בקהילות הלמידה 

  • ממוקד בהוראה ובלמידה בכיתה.
  • מעוגן בייצוגים עשירים של הוראה, למידה וחשיבה של תלמידים, ומשתמש בהם כדי לבסס את הדיון.
  • מתמקד בבעיות, בסוגיות ובדילמות של הוראה, ודן בגורמים, בהשלכות ובדרכי הפעולה.
  • נוקט עמדה חקרנית: שואף לתאר ולהבין טרם הערכה והצעת פתרונות.
  • כן ומאזן בין תמיכה רגשית-חברתית לבין אתגור של רעיונות.
  • ממסגר בעיות באופן המזמן פעולה.
  • כולל נקודות מבט מרובות ומתח פורה ביניהן.

מה כולל תהליך ההכשרה והליווי של המורות המובילות?

המורות המובילות במהלך השקפה משתתפות בתהליכי הנחיה וליווי על ידי מדריכות השקפה מחוזיות. אופי הלמידה במסגרת מהלך השקפה הוא סדנאי, והוא כולל ניתוח ייצוגים מהשטח, למידת תכנים חדשים, התנסות בהנחיה ורפלקציה על ההנחיה. הלמידה מתקיימת במרכזי פסג"ה ונמשכת 3 שנים, במסגרת של 30 שעות בכל שנה. בכל בית ספר נפתחת קהילה, ומורות המשתתפות בה בסדירות זכאיות אף הן לגמול של 30 שעות בכל שנה.

המורות המובילות מקבלות מעטפת הכוללת הנחיה קבוצתית וליווי בית-ספרי של מדריכות מטעם המחוז. המדריכות תומכות במורות המובילות בהטמעת עקרונות מהלך השקפה וביישומם.

התרומה למורה

היתרונות המרכזיים להנהלה ולבית הספר

מנהלת בית ספר, גם את רוצה ליצור קהילות למידה בבית הספר?

במחוז מרכז, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.

איך מצטרפים למהלך השקפה?

מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה. 

מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר. 

עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד

דילוג לתוכן