מהלך השקפה במחוז דרום

המחוז רואה במהלך השקפה הזדמנות לשיפור הלמידה בכיתות באמצעות חקר הפרקטיקה, ולשיפור מתמשך ושיטתי של ההוראה.

מהלך השקפה במחוז דרום פועל החל משנת הלימודים תשע"ז. בתשפ"ג פועלות 390  קהילות למידה ב-218 בתי ספר. 

הקהילות פועלות בכל המרחב הדרומי בפריסה גיאוגרפית רחבה – מאילת ועד לאשדוד – ובהובלה משותפת של11  מרכזי פסג"ה. מרכזי פסג"ה מקדמים את מהלך השקפה בזירה המקומית באמצעות הנחיה וליווי בשטח, ארגון והנחיה של מפגשי מנהלות, ביקורים משותפים בבתי הספר ובקהילות ועוד.

המורות המובילות והמורים המובילים זוכים להנחיה קבוצתית ולליווי אישי של מדריכות השקפה מחוזיות. המדריכות המחוזיות מתמחות בעבודה מקצועית בקהילות לומדות, באמצעות כלים שפותחו על בסיס מחקרים רבים שערכה המעבדה לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ועל בסיס ההתנסויות בשטח במחוז.

המפקחת על הפיתוח המקצועי בת עמי לגמן, ומדריכות השקפה מחוזיות ג'אדה דבאח ואיריס אלבז, מובילות את מהלך השקפה במחוז.

מהו הייחוד של תפיסת מהלך השקפה במחוז צפון?

המחוז רואה במהלך השקפה הזדמנות לשיפור הלמידה בכיתות באמצעות חקר הפרקטיקה, ולשיפור מתמשך ושיטתי של ההוראה. הקהילה הלומדת מתבססת על ערכי האמון, השיתופיות והלמידה, וכן על שיח פדגוגי פורה בקבוצת עמיתות. בקבוצות המורות חוקרות יחד את פרקטיקות ההוראה שלהן, ומיישמות פרקטיקות איכותיות המובילות לשיפור ולשינוי הדרושים.

מורות המשתתפות בקהילות מְאמצות עמדה חקרנית כלפי הפרקטיקה שלהן, מפעילות חשיבה הגיונית על טענות, מחפשות ראיות, שוקלות חלופות ומובילות מחזורי למידה. המורות מספקות זו לזו סביבה חברתית תומכת וביקורתית כאחד, שבה מותר ורצוי להסתכן ולטעות כדי ללמוד.

השיח הפדגוגי הפורה במהלך השקפה מתבסס על ההבנה שהוראה היא תהליך מורכב, מסובך ובלתי צפוי. במהלך ההוראה נדרשת המורה להתייחס לריבוי של נסיבות, לצרכים ולאילוצים, לפענח במהירות מידע רב ולפעול על פיו. הדרך לפתח ולשכלל את היכולות הנדרשות היא למידה מקצועית מתמשכת של מורות באמצעות שיח פדגוגי פורה בקהילה מקצועית, ואלה מאפייניו:

  • ממוקד בהוראה ובלמידה בכיתה.
  • מעוגן בייצוגים עשירים של הוראה, למידה וחשיבה של תלמידים, ומשתמש בהם כדי לבסס את הדיון.
  • מתמקד בבעיות, בסוגיות ובדילמות של הוראה, ודן באופן ביקורתי בגורמים, בהשלכות ובדרכי הפעולה.
  • נוקט עמדה חקרנית, שואף לתאר ולהבין טרם הערכה והצעת פתרונות.
  • מאזן בין תמיכה רגשית-חברתית לבין אתגור של רעיונות באופן כן.
  • ממסגר בעיות באופן המזמן פעולה.
  • כולל נקודות מבט מרובות שיש ביניהן מתח פורה.

מה כולל תהליך ההכשרה והליווי למורות המובילות?

הכשרה קבוצתית

המורות המובילות במהלך השקפה של מחוז דרום לומדות בקהילות מחוזיות ממוקדות-נושא. חלקן דיסציפלינריות – מתמטיקה ושפה, וחלקן גנריות: SEL – למידה רגשית-חברתית, גיוון דרכי הוראה, הוראה מותאמת, הערכה ועוד.

אופי ההכשרה מהווה מודלינג לעבודת הקהילה, והוא כולל ניתוח ייצוגים מהשטח, למידת תכנים חדשים, התנסות בהנחיה ורפלקציה על ההנחיה – כל אלו בהתייחס לעולם התוכן של הקהילה.

מורות מובילות משתתפות בפיתוח מקצועי של 30 שעות בשנה. המפגשים היברידיים ומשלבים בין למידה משותפת באשכולות (עם מדריכות השקפה בית-ספריות, המנחות האישיות), לבין למידה מחוזית (תחום התוכן).

ליווי אישי

המורות המובילות מקבלות ליווי אישי בבתי הספר על ידי מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות). הן מסייעות למורות המובילות בהטמעת עקרונות מהלך השקפה, וביישומם בהקשר המקומי של הקהילה שהן מובילות ושל בית הספר. 

התרומה למורה

היתרונות המרכזיים להנהלה ולבית הספר

מנהלת בית ספר, גם את רוצה ליצור קהילות למידה בבית הספר?

במחוז דרום, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.

איך מצטרפים למהלך השקפה?

מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה. 

מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר. 

עכשיו ההזדמנות להוביל מהלך של התפתחות מקצועית, השתייכות ושיפור מתמיד

דילוג לתוכן