מהלך השקפה מבטא שינוי הפרדיגמה בפיתוח המקצועי של המורות והמורים, ומהווה מנוף משמעותי לשיפור ההוראה.
מורות מובילות ומורים מובילים פועלים בתוכנית מהלך השקפה במחוז תל-אביב משנת תשע"ו.
בשנת תשפ"ג פעלו במחוז 178 מורות מובילות, בכ-150 בתי ספר. המורות קיבלו הכשרה קבוצתית וליווי אישי ממדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) מטעם המחוז. רוב המורות המובילות במחוז התפתחו והתקדמו להיות מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות).
מפקחת הפיתוח המקצועי ד"ר שירלי עצמון ומדריכת השקפה מחוזית סיגל רז מובילות את מהלך השקפה במחוז תל-אביב. איתן יחד מובילות גם מנהלות מרכזי פסג"ה, רפרנטיות ומדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות).
מהלך השקפה במחוז תל-אביב מקדם פיתוח מקצועי של מורות באמצעות קהילות למידה בית-ספריות העוסקות בחקר הפרקטיקה במגוון מתודולוגיות. המורות שנבחרו מתוך בית הספר הן המורות המובילות המנחות את קהילות הלמידה של מהלך השקפה.
תפיסת מהלך השקפה דומה למשולש בעל 3 צלעות: סטרוקטורות; "האני המוביל"; ושפה פדגוגית-חינוכית.
את מהלך השקפה במחוז מובילים 7 מרכזי פסג"ה ותוכנית "עלמא – א' תחילה". הובלת מרכזי פסג"ה מבטאת שיתוף פעולה הדוק בין המחוז לבין הרשויות, ומבטיחה שמהלך השקפה יצמח באופן אורגני, בזיקה הדוקה לתפיסות חינוכיות עירוניות, ותוך כדי שליטה מלאה של המורות המובילות בכל רשות ומרכז פסג"ה.
מחוז תל-אביב שואף לעשות את העבודה בקהילות הלמידה ואת חקר הפרקטיקה לתרבות למידה ולמיקוד של כלל הצוות החינוכי. כך בתי ספר יהפכו לבתי ספר לומדים בקהילות:
המורות המובילות במהלך השקפה משתתפות בתהליך הנחיה וליווי בהובלה של הרפרנטיות ומדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) בכל מרכז פסג"ה. ההנחיה מתבצעת ב-3 מסגרות:
שלוש המסגרות משלימות זו את זו ומקנות למורות המובילות את הידע, הכלים והתמיכה הנדרשים להן להובלת הקהילה הבית-ספרית.
חלק מהרפרנטיות וממדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) במרכזי פסג"ה הן בוגרות תוכנית מהלך השקפה בעצמן. כל מדריכת השקפה בית-ספרית (מנחה) משתלמת וממשיכה לקבל כלים וליווי בעבודתה כמנחה וכמדריכת מורות מובילות בבתי הספר.
חברות צוות ההנחיה מתמקצעות ומובילות תהליכים לפיתוח תוכניות ההכשרה, להרחבת מהלך ההשקפה ולהתאמתו לשינויים בשטח.
מחוז צפון מחויב להצלחת מהלך השקפה, ולכן מעמיד מערך הדרכה מקצועי ומיומן להכשרה ולהנחיה אישית של כל מורה מובילה. לאחר תהליך מיון ארוך וקפדני נבחרות מדריכות השקפה בית-ספריות (מנחות) מסורות ומקצועיות, רובן בוגרות מהלך השקפה. מדריכות השקפה בית-ספריות גם לומדות ומתפתחות לאורך כל השנה כקהילת מדריכות חוקרות. הלמידה מתבצעת באמצעות עבודה אישית אימונית על פי תפיסת החינוך למשמעות, כלים בחקר פרקטיקה דוגמת סימולציות ועבודה עם ייצוגים.
עם התקדמות מהלך השקפה במחוז מתגלה השפעתו על רובדי עשייה נוספים במחוז: סגניות המנהלות ב-19 מרכזי פסג"ה הפועלים בו הן שותפות מרכזיות ביצירת המסגרת הארגונית הפדגוגית להובלת המהלך. ההחלטה לשתף את מרכזי פסג"ה מבוססת על גישה לוקאלית, המבטיחה קשר הדוק עם הרשויות והרחבה של השותפויות עם המנהיגות החינוכית היישובית.
במהלך הזמן התחולל שינוי תרבותי בתפיסת הלמידה במחוז כולו. מהלך השקפה הצמיח מנהיגות ביניים בבתי הספר, ובמקביל מצמיח מנהיגות המובילה את תוכנית מהלך השקפה עצמה.
זו השנה הרביעית ששדרת הפיקוח של המחוז לומדת בקהילות. 22 מפקחות ובעלות תפקידים במחוז מובילות ב-CO קהילות המקדמות מטרות ויעדים מחוזיים. בתהליך מקביל, כל אחת ממובילות הקהילות משתתפת בתהליך למידה ומתנסה בהובלת קהילה. לצד המטרות המחוזיות שמקדמות הקהילות, הובלת הקהילות הפכה למטרה בפני עצמה.
מדי שנה בתום התהליך נשאלות המשתתפות אם ימליצו למחוזות אחרים ללמוד כך. התשובה לכך היא תמיד חיובית.
במחוז תל אביב, אנו רואות במנהלת בית ספר הבוחרת לקחת חלק במהלך השקפה שותפה המעורבת בהובלת התהליך בבית הספר, במפגשים הסדירים עם המורות המובילות בבית הספר ועם צוות ההנחיה ומנהלות מרכזי פסג"ה. עם זאת, נבקש ממך לאפשר לקהילות מידה של אוטונומיה וחופש פעולה לעסוק בנושאים העולים כצורך מהשטח.
מנהלת בית הספר בוחרת במערכת הגפ"ן ב"מהלך השקפה – מורים מובילים", כחלק מסל ה"מנהיגות", בתקופה שמערכת הגפ"ן פתוחה להרשמה.
מנהלת בית הספר היא שממליצה על המורות המובילות ושותפה בבחירתן. מורות שבוערת בהן התשוקה להנחות ולהוביל שינויים פדגוגיים מוזמנות גם הן להציע את עצמן בשיחה עם מנהלת בית הספר.