תוכנית מהלך השקפה "מכילים את המכילים" נוסדה במטרה לתרגם הלכה למעשה את התיקון לחוק החינוך המיוחד, שמטרתו הכללה אפקטיבית יותר של תלמידים במערכת החינוך. אגף הכלה והשתלבות, מכללת אורנים ומו"פ מהלך השקפה חברו יחד כדי לחקור, לפתח ולהטמיע תשתית של קהילות למידה החוקרות פרקטיקות. התוכנית מחזקת את תחושת המסוגלות ומפתחת כשירות להכללה בקרב צוותי החינוך בבתי הספר.
החל משנת תשפ"ב פועלת התוכנית "מכילים את המכילים" בכ-170 קהילות ברחבי הארץ. הקהילות הן מנוף ההשפעה העיקרי על בית הספר. בכל בית ספר פועלות בין 1 ל-7 קהילות, ולפחות 80% מחברות צוות בית הספר משתתפות בהן. הקהילות עוסקות בסוגיות של הכללה והדרה בבית ספרן במתודולוגיה של חקרנות אמפתית. מערכת חינוך מכלילה משקפת ערכים של הוגנות, צדק, שוויון וסובלנות. התוכנית מהווה עוגן מקצועי ליישומה עבור צוותי החינוך.
עקרונות, ייתרונות ותנאים להצטרפות ל"מכילים את המכילים"
מהם העקרונות של תוכנית "מכילים את המכילים" בבית הספר?
אבן יסוד חשובה במהלך השקפה "מכילים את המכילים" היא האוטונומיה של בית הספר לגבש, להוביל וליישם את העקרונות של מהלך השקפה בתוך בית הספר. כך לדוגמה, בתי ספר שונים גיבשו מודלים שונים בהתאמה לצרכים הייחודיים שלהם.
המודלים שונים זה מזה בהרכבי הקהילות, בתפקיד המנהלת, ובאופן העבודה המשותף של הקהילות השונות בבית הספר. עם זאת, יש כמה קווים מנחים משותפים לאופן ההפעלה, ולמיקוד של כל הקהילות בסוגיות של הכללה והדרה.
מה יקבלו המחוזות החדשים שיצטרפו לתוכנית "מכילים את המכילים"?
מה הם תנאי הסף להצטרפות לתוכנית "מכילים את המכילים"?
חוץ מתנאי סף האלה, למחוזות יש שיקולים נוספים באיתור ובבחירה של בתי הספר שישתתפו במהלך השקפה "מכילים את המכילים".