חיפוש

טיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים – 4 מתווי שיח

טיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים - 4 מתווי שיח

מאת: מו"פ השקפה

חוברת זו מיועדת לכן, המורות המובילות, המדריכות והמנחות המשתתפות בתכנית לטיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים בתוך בית הספר, במסגרת מהלך השקפה. מטרת החוברת היא לסייע לכן במילוי תפקידכן המרכזי: טיוב ההוראה של המורות.

החוברת מורכבת מחמישה שערים:

השער הראשון כולל ארבעה מתווי שיח. בעמוד הראשון של כל מתווה תמצאו גרסה מקוצרת של המתווה, אותה תוכלו לצלם ולחלק למשתתפות בדיון. אחריו מופיע מתווה מפורט שכולל מהלכי הנחיה, הסברים ודגשים למנחה וכן הצעות לחלופות להנחיה.

השער השני כולל מערכי הנחיה מפורטים, מבוססים על מתווי השיחה המובאים בשער הראשון, אשר מלווים סרטי מערכי הנחיה כולל הוראה ועבודות תלמידים במגוון נושאים ותחומים. מערכים אלה מאפשרים התנסות בעריכת שיח פדגוגי מבוסס ייצוג עשיר של הוראה ולמידה בכיתה, ללא צורך בחשיפת ההוראה של אחת מחברות הצוות. אמנם, סרטי הוראה של מורות מתוך הצוות נתפסים בדרך כלל כרלוונטיים יותר, אך ההתנסות בדיון על סרטים של מורות מצוותים אחרים יכולה להקל על המנחה ולסייע בהפגת חששות בקרב מורות שנרתעות מהחשיפה.
בדף הראשון של כל מערך הנחיה מפורט תוכלו למצוא תקציר של המהלך, אותו תוכלו לצלם ולחלק למשתתפות בדיון. בנספחים המלווים את המערכים, תוכלו למצוא תמלול של הסרטים, עבודות של תלמידים וחומרים נוספים.

השער השלישי כולל ייצוגים וסוגיות: סרטי הוראה וייצוגים אחרים מלווים בהצעות לסוגיות לדיון, פעילויות מתאימות ושאלות מנחות, בהתאם למתווי השיחה שבשער הראשון. אלה אינם מערכי הנחיה מלאים, אלא רק הצעות חלקיות שעל בסיסן תוכלו לפתח מערך הנחיה שעונה לצרכים של הצוות שלכן. בנספחים המלווים את ההצעות תוכלו למצוא תימלולים של הסרטים.

בשער הרביעי תוכלו למצוא כלים נוספים שיוכלו לסייע לכן בהכנת המפגשים, כגון צילום, עריכה ועבודה עם וידאו, קווים מנחים לשיחה עם מורה לאחר צפייה בשיעור או צילום שיעור, קווים מנחים להכנת מקרה להיוועצות ושאלות לקידום שיח פדגוגי פורה.

בשער החמישי תוכלו למצוא כלים וחומרי עזר למדריכות ולמנחות שמלוות את המורות המובילות, כגון מתווה ללמידת עמיתות בעקבות צפייה משותפת בשיעור עברית, מודל לשיחת משוב דיאלוגי בעקבות צפייה בישיבת צוות, ומהלכי הנחייה לפורום מורות מובילות שעוסקים בעקרונות התכנית, בהכנת דיונים מבוססי ייצוגים, ובהנחיית שיח פדגוגי פורה.

השקפה נוספת

כלים להגדרת סוגיה פוריה

שלב הגדרת הסוגיה בקהילות השקפה מהווה את הבסיס והתשתית להמשך עבודה ממוקדת ואיכותית של הקהילה. בשלב זה משימת הקהילה היא להגדיר מתוך נושא רחב בו הקהילה בחרה לעסוק, סוגיה ממוקדת שתאפשר חקירה משותפת, דרכה תוכל הקהילה להצמיח פתרונות אפקטיביים לבחינה בכיתה…

קרא עוד »