מהלך השקפה הוא מהלך כלל ארצי מקיף מטעם משרד החינוך לשיפור איכויות ההוראה והלמידה, באמצעות קהילות בתוך בית הספר החוקרות את פרקטיקות ההוראה שלהן. כיום, כ-15,000 מורות ומורים לומדים בקהילות בית-ספריות בפריסה ארצית. הקהילות יוצרות רשת של השתייכות ולמידה מקצועית למורות ולמורים, על ידי מורות ומורים, ולמען מורות ומורים בתוך בית הספר.
קהילות הלמידה של מהלך השקפה מתגבשות סביב תחום דעת או מוקד עניין פדגוגי משותף, וחוקרות יחד סוגיות המעסיקות את חברי הקהילה בעבודתם. מטרת הקהילות היא לשכלל את ההוראה, לשפר את למידת התלמידות והתלמידים ואת הישגיהם, וכן לפתח את מקצועיות המורה.
את הקהילה מנחה מורה מתוך צוות בית הספר המוגדרת כ"מורה מובילה", המקבלת הכשרה, ליווי והנחיה להובלת קהילת המורות בתהליכי למידה וחקר הפרקטיקה. המורה המובילה והמורות העמיתות שלה חוקרות יחד סוגיה פדגוגית, בוחרות פרקטיקת התערבות ומתנסות בה בכיתה, מתעדות את ההתערבות, מתבוננות יחד על התיעוד (ייצוג) מהפרקטיקה וחוקרות אותו יחד. מחקר הייצוגים המשותף הן מסיקות מסקנות ובוחרות חלופות להמשך, לטובת שיפור הוראתן.
המורות המובילות משתתפות בקהילות מחוזיות כחלק מתהליך הכשרתן,
ומקבלות הנחיה וליווי מקצועי, קבוצתי ואישי.
מהלך השקפה תורם לפיתוח מקצועי של צוותי החינוך לטובת שיפור דרכי ההוראה, לתחושת שייכות ולפיתוח אופק מקצועי למורים.
בשנים האחרונות מצטברות עדויות מהתנסויות בשדה וממחקרים בארץ ובעולם על כך שפיתוח מקצועי אפקטיבי מאופיין בעקרונות הבאים:
הבסיס הרעיוני והעדויות מהמחקרים סוכמו בדוח "מורים מובילים כסוכני שיפור במערכת החינוך", שהיה הבסיס להשקת תוכנית מהלך השקפה.
למהלך השקפה יתרון בתרומה לפיתוח המיומנויות המקצועית של המורה, לגיוון ולהעשרת התפקיד. כך נמצא גם במחקר מטה-אנליזה מקיף, שהוכיח כי קהילות בית-ספריות הן מדד מקדם לפיתוח מקצועי אפקטיבי של המורה.
החל משנת הלימודים תשע"ו פועלות קהילות הלמידה של מהלך השקפה בכל 9 המחוזות של משרד החינוך,
ביותר מ-1,000 בתי ספר, ובהשתתפות אלפי מורות.
מהלך השקפה מנוהל ברמה הארצית על ידי מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך ומו"פ השקפה במכון מופ"ת.
ברמה המחוזית התוכנית מנוהלת על ידי המפקחות על הפיתוח המקצועי, מדריכות השקפה מחוזיות ומדריכות השקפה בית-ספריות.
אנחנו מאמינות ומאמינים שכדי לשפר את הלמידה ואת ההישגים של התלמידות והתלמידים יש לפתוח בפני המורה הזדמנויות לפיתוח מקצועי וללמידה אפקטיבית.
העקרונות המובילים לפיתוח מקצועי מיטבי ואפקטיבי:
יותר מ-9 שנים שתוכנית מהלך השקפה פועלת ברחבי הארץ. היא כוללת 5,650 מורות מובילות, הפועלות בקהילות בית-ספריות
שבהן חברות 36,725 מורות עמיתות, ב-1,617 בתי ספר ב-9 מחוזות בפריסה ארצית.
בשנת תשפ"ה תוכנית מהלך השקפה מיושמת בכל הארץ וכוללת: 8,600 מורות בקהילות למידה בית-ספריות,
1,081 מורות מובילות,640 בתי ספר,9 מחוזות ברחבי הארץ.
מהלך השקפה מנוהל על ידי האגף להכשרת עובדי הוראה במינהל עובדי הוראה,
בשיתוף פעולה הדוק עם יחידת מו"פ מהלך השקפה