חיפוש

מהלך השקפה – מקצועיות, התפתחות והשתייכות

מה הוא מהלך השקפה?

מהלך השקפה הוא מהלך כלל ארצי מקיף מטעם משרד החינוך לשיפור איכויות ההוראה והלמידה, באמצעות קהילות בתוך בית הספר החוקרות את פרקטיקות ההוראה שלהן. כיום, כ-15,000 מורות ומורים לומדים בקהילות בית-ספריות בפריסה ארצית. הקהילות יוצרות רשת של השתייכות ולמידה מקצועית למורות ולמורים, על ידי מורות ומורים, ולמען מורות ומורים בתוך בית הספר.

מה היא קהילת הלמידה של מהלך השקפה?

קהילות הלמידה של מהלך השקפה מתגבשות סביב תחום דעת או מוקד עניין פדגוגי משותף, וחוקרות יחד סוגיות המעסיקות את חברי הקהילה בעבודתם. מטרת הקהילות היא לשכלל את ההוראה, לשפר את למידת התלמידות והתלמידים ואת הישגיהם, וכן לפתח את מקצועיות המורה.

את הקהילה מנחה מורה מתוך צוות בית הספר המוגדרת כ"מורה מובילה", המקבלת הכשרה, ליווי והנחיה להובלת קהילת המורות בתהליכי למידה וחקר הפרקטיקה. המורה המובילה והמורות העמיתות שלה חוקרות יחד סוגיה פדגוגית, בוחרות פרקטיקת התערבות ומתנסות בה בכיתה, מתעדות את ההתערבות, מתבוננות יחד על התיעוד (ייצוג) מהפרקטיקה וחוקרות אותו יחד. מחקר הייצוגים המשותף הן מסיקות מסקנות ובוחרות חלופות להמשך, לטובת שיפור הוראתן.

המורות המובילות משתתפות בקהילות מחוזיות כחלק מתהליך הכשרתן,
ומקבלות
הנחיה וליווי מקצועי, קבוצתי ואישי.

במה מהלך השקפה תורם?

מהלך השקפה תורם לפיתוח מקצועי של צוותי החינוך לטובת שיפור דרכי ההוראה, לתחושת שייכות ולפיתוח אופק מקצועי למורים.

בשנים האחרונות מצטברות עדויות מהתנסויות בשדה וממחקרים בארץ ובעולם על כך שפיתוח מקצועי אפקטיבי מאופיין בעקרונות הבאים:

  • שיח עמיתים מתמשך הקשור לפרקטיקה.
  • התאמה לצרכים וליעדים בית-ספריים.
  • מעורבות גבוהה של צוותי ההוראה.

הבסיס הרעיוני והעדויות מהמחקרים סוכמו בדוח "מורים מובילים כסוכני שיפור במערכת החינוך", שהיה הבסיס להשקת תוכנית מהלך השקפה.

למהלך השקפה יתרון בתרומה לפיתוח המיומנויות המקצועית של המורה, לגיוון ולהעשרת התפקיד. כך נמצא גם במחקר מטה-אנליזה מקיף, שהוכיח כי קהילות בית-ספריות הן מדד מקדם לפיתוח מקצועי אפקטיבי של המורה.

איפה ואיך קהילות הלמידה פועלות במחוז ובארץ?

החל משנת הלימודים תשע"ו פועלות קהילות הלמידה של מהלך השקפה בכל 9 המחוזות של משרד החינוך,
ביותר
מ-1,000 בתי ספר, ובהשתתפות אלפי מורות. 

מהלך השקפה מנוהל ברמה הארצית על ידי מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך ומו"פ השקפה במכון מופ"ת.
ברמה המחוזית התוכנית מנוהלת על ידי המפקחות על הפיתוח המקצועי, מדריכות השקפה מחוזיות ומדריכות השקפה בית-ספריות.

מה מנחה אותנו בפיתוח של תוכנית מהלך השקפה?

אנחנו מאמינות ומאמינים שכדי לשפר את הלמידה ואת ההישגים של התלמידות והתלמידים יש לפתוח בפני המורה הזדמנויות לפיתוח מקצועי וללמידה אפקטיבית.

העקרונות המובילים לפיתוח מקצועי מיטבי ואפקטיבי:

  • שותפות ומעורבות פעילה של המורות בתהליכי הלמידה ובפיתוח הפדגוגי.
  • למידה מקצועית סדורה ומתמשכת: קהילות השקפה נפגשות באופן סדיר במשך כל שנת הלימודים, ורבות מהן ממשיכות לפעול במשך שנים.
  • מיקוד בקשיים מציאותיים המטרידים את המורה: התבססות על עדויות, נתונים וייצוגים מבית הספר. קהילות מהלך השקפה בוחרות את נושאי הלמידה שלהן ומקדמות אותם באמצעות שיח מקצועי חקרני, הממוקד בבחינה של עדויות ושל ייצוגים מהכיתות (חקר ולמידה מהפרקטיקה).
  • פעולה משולבת בתוך ההקשר הספציפי של בית הספר: קהילות מהלך השקפה פועלות בתוך בתי הספר, כחלק בלתי נפרד מיום העבודה של המורות.
  • חיבור הדוק ורלוונטי בין הלמידה בקהילה לבין ההוראה בכיתה: הקהילות של מהלך השקפה מעודדות את המורות להתנסות בכיתה בפרקטיקות שנלמדו בקהילה, ולשתף את הקהילה בתובנות מההתנסות, במטרה לשפר אותן.

 

היקף הפעילות של השקפה במהלך השנים

יותר מ-9 שנים שתוכנית מהלך השקפה פועלת ברחבי הארץ. היא כוללת 5,650 מורות מובילות, הפועלות בקהילות בית-ספריות
שבהן חברות
36,725 מורות עמיתות, ב-1,617 בתי ספר ב-9 מחוזות בפריסה ארצית.

מורות בקהילות
0
מורות מובילות
0
בתי ספר
0
מחוזות בפריסה ארצית
0
מורות בקהילות
0
מורות מובילות
0
בתי ספר
0
מחוזות בפריסה ארצית
0

בשנת תשפ"ה תוכנית מהלך השקפה מיושמת בכל הארץ וכוללת: 8,600 מורות בקהילות למידה בית-ספריות,
1,081 מורות מובילות,640 בתי ספר,9  מחוזות  ברחבי הארץ.

מהלך השקפה מנוהל על ידי האגף להכשרת עובדי הוראה במינהל עובדי הוראה,
בשיתוף פעולה הדוק עם יחידת מו"פ מהלך השקפה

 למה כדאי לבחור במהלך השקפה בסל גפ"ן?