חיפוש

מחזור למידה – מסגרת למידה מהפרקטיקה לקהילות השקפה​

מחזור למידה – מסגרת למידה מהפרקטיקה לקהילות השקפה

מאת: העיבוד נעשה על ידי ד"ר טלי אדרת גרמן, המעבדה לחקר הפדגוגיה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד"ר אורית בר, מכללת בית ברל, גל חירות, מו"פ השקפה, מכון מופ"ת וד"ר יעל פולברמכר, מכון כרם.

למה מחזורי למידה?

מטרת הפיתוח המקצועי המסורתי היא לסייע לאנשי מקצוע לשפר את הידע והמומחיות שלהם, בדרך כלל על ידי מומחה המנחה את אנשי המקצוע כיצד לפעול. לעומתו, מחזורי למידה מזמנים מודל אחר של פיתוח מקצועי, שבו אנשי מקצוע מאתגרים אלה את אלה ותומכים זה בזה בחפשם אחר דרכים חדשות וטובות יותר לבצע את עבודתם. הדגש במחזורי למידה הוא על שיפור הידע המעשי בעזרת חקירה אישית (מה אני עושה?) ולא בעצת מומחה (מה לדעתך אני צריך לעשות?).

מהם מחזורי למידה?

מחזור למידה הוא מתודה ללמידה מהפרקטיקה, המסייעת לקידום ההוראה והלמידה באמצעות שיח פדגוגי וחקרני בקהילות השקפה. במסגרתו, קהילה בוחרת לעצמה סוגיה ועוסקת בה באופן מקצועי, במטרה לשפר את הפרקטיקה של חבריה.

איך נראה מחזור למידה?

מחזור למידה כשמו כן הוא: תהליך מחזורי ספירלי, הכולל כמה וכמה שלבים מתפתחים. קיימות המשגות שונות למחזורי למידה. בקובץ המצורף נתאר מחזור למידה שתואם את הצרכים והדגשים של קהילות מורים ושותפים נוספים במהלך השקפה. חשוב לציין כי יכולה להיות יותר מנקודת כניסה אחת למחזור למידה, וכי לעיתים אפשר לערוך שינוי מסוים בסדר השלבים, או לחזור לאחור לשלבים קודמים, לאור תובנות המתגבשות בשלבים מתקדמים.

השקפה נוספת

מתווה דיון AIW

עבודת דעת אותנטית (להלן AIW) היא מסגרת פדגוגית המגדירה הוראה איכותית כהוראה הדורשת הבניית ידע הכרוכה בחקר מעמיק מבוסס ידע דיסציפלינרי והיוצרת עבור התלמיד ערך ממשי מעבר לבית הספר. היא גם כלי ללמידה בקהילות מורים, המבוסס על ניתוח משותף של ייצוגי הוראה – משימות מורים, עבודות תלמידים והוראה בכיתות.

קרא עוד »

כלי החיצים

כלי החיצים הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית. מטרת השימוש בו היא לזהות ולאפשר דיאלוג שיסייע לקהילה להעמיק את ההבנה בדבר הגורם העיקרי (מבין מספר גורמים) לתופעה הבלתי רצויה או לאי הנחת של חברות הקהילה

קרא עוד »

כלי לתכנון תצפית

תצפית היא כלי חקר המשמש לטובת איסוף מידע והסקת מסקנות. התצפית יכולה להתבצע בשלב בירור הסוגייה, בשלב החקר על הסוגייה, לאחר שזו נבחרה וכן ביישום החלופות בכיתה. תיעוד כתוב ומפורט של התצפית, יוכל להוות ייצוג עשיר במידע, ממנו ילמדו חברות הקהילה יחד ויוכלו להתקדם במחזור הלמידה.

קרא עוד »

מבחנים כאמצעי לשיפור ההוראה

מאמר זה מציע דרך בת שלושה שלבים שבעזרתה אפשר להשתמש בנתונים העולים ממבחני תלמידים, לפענח את הקשיים הלימודיים שהם חווים ולהתאים את שיטות ההוראה לצורכיהם.

קרא עוד »