חיפוש

שאילת שאלות – עמוד מושג וקישור לסרטון

שאילת שאלות - עמוד מושג וקישור לסרטון

מאת: מו"פ השקפה – מכון מופ"ת

מאמר זה מבהיר את הערך שבעריכת מחקרי מורים באמצעות שלוש דוגמאות למחקרים כאלו. נוסף על כך, המאמר מזמין אותך לפעול באופן חקרני כדי לשפר את ההוראה.

איך נעודד שאילת שאלות שיניבו דיון מוצלח?

שאילת שאלות נחשבת לכלי מרכזי וחשוב בחינוך בכלל ובדיוני קהילות למידה בפרט. ההנחה המקובלת במחקר היא שככל שהמורה (בכיתה או המורה המובילה) מציגה יותר שאלות, כך המשתתפים מקבלים יותר עידוד לחשוב ולהשיב.

אך האמנם מורה שמרבה להציג שאלות, באמת מקדמת את הדיון בהובלתה? האם היא מעודדת בכך את המשתתפים להתבטא ומעוררת את מחשבתם? מחקר שיטתי בנושא מתחום החינוך מעלה כי ברוב המקרים קיים פער גדול בין אופיין המצוי והשכיח של השאלות לבין הפוטנציאל שלהן לעורר למידה (Dillon, J.T., 1982, בוזו-שוורץ, מ. 2013) .

צפו בסרטון הקצר המציע מספר דרכים לחשוב על השאלות שאנחנו שואלים, וכיוון לניסוח שאלות המסייעות לפתח דיון פורה.

השקפה נוספת

כלים להגדרת סוגיה פוריה

שלב הגדרת הסוגיה בקהילות השקפה מהווה את הבסיס והתשתית להמשך עבודה ממוקדת ואיכותית של הקהילה. בשלב זה משימת הקהילה היא להגדיר מתוך נושא רחב בו הקהילה בחרה לעסוק, סוגיה ממוקדת שתאפשר חקירה משותפת, דרכה תוכל הקהילה להצמיח פתרונות אפקטיביים לבחינה בכיתה…

קרא עוד »

כלי שאילת שאלות

יחידת משאבים העוסקת בשאילת שאלות ככלי מרכזי בהנחיה. ביחידה נעסוק בשאילת שאלות פוריות ע"י המנחה כביטוי לתפיסת העולם העומדת בבסיס של הנחיית קבוצות.

קרא עוד »

פנים אל מול פנים- משוב אישי על הנחייה

ביחידה זו אנו מזמינים אתכן לעשות זום אין על פרקטיקת ליווי חשובה – צפייה במורות המובילות בקהילתן, ומתן משוב לאחר מכן.
ביחידה זו תוכלו לקרוא חומר תיאורטי על תהליך של צפייה ושיחת משוב דיאלוגי, ולהתנסות בתכנון וביצוע של שיחה כזו. מצורף גם כלי המסכם את עיקרי הדברים ומומלץ לחזור אליו לקראת תכנון התהליך.

קרא עוד »

כלי החיצים

כלי החיצים הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית. מטרת השימוש בו היא לזהות ולאפשר דיאלוג שיסייע לקהילה להעמיק את ההבנה בדבר הגורם העיקרי (מבין מספר גורמים) לתופעה הבלתי רצויה או לאי הנחת של חברות הקהילה

קרא עוד »