חיפוש

מכון מופ"ת, רשות המחקר: דו"ח מסכם פברואר 2019

מכון מופ"ת: דוח מסכם פברואר 2019

מאת: מכון מופ"ת, רשות מחקר

דוח זה מסכם ארבע שנות מחקר הערכה, שליווה את שלבי ההקמה הראשונים של תכנית "השקפה" ואת יישומה. מהלך "השקפה" פועל במערכת החינוך החל מראשית שנת הלימודים התשע"ו (2016). בבסיסו של המהלך עומד "חזון פיתוחה של תרבות מקצועית של שיח פדגוגי, המחבר בין חוכמת התאוריה לבינת המעשה – במטרה 1 לטפח ידע הוראה שיתופי ולשפר את איכות ההוראה והלמידה" (מיכאלי, ,2016 עמ' 3).

במסגרת מהלך "השקפה", יחד עם המחוזות ובליווי גופים מובילים, קמות ופועלות קהילות מורות בית ספריות, המוּנחות על ידי מורות מובילות, שעוסקות בניתוח ובפיתוח דרכי הוראה. בבסיס המהלך עומדת התפיסה, הרואה את הפיתוח המקצועי האפקטיבי כפועל בהקשר עבודתו היומיומית של המורה; כיוצא מתוך בעיות אותנטיות של המורות והמבוסס על נתונים וייצוגים מעבודתן; וכמתאפיין בשותפות ובמעורבות פעילה של המורות בתהליכי למידה ופיתוח פדגוגיים.

במרכז הדוח לשנה זו, עומדות שתי שאלות מרכזיות: הראשונה, כיצד קהילות המורות בתכנית השקפה מיישמות את מדיניות התכנית, והשנייה, באיזו מידה קהילות השקפה מציעות הזדמנויות ללמידה של מורות. חלק א' של הדוח, יעסוק ביישום התכנית, מתוך מתן דגש לאופן בו מפרשות המורות המובילות, המורות המשתתפות והמנהלות את עקרונות התכנית. מתוך חלק זה ניתן יהיה לעמוד על מאפייני המאקרו ביישום התכנית. חלק ב' של הדוח, ינתח ארבע דוגמאות של שיח בקהילות, על מנת לעמוד על מאפייניו והמידה והאופן בה הוא מזמן למידה בקהילות. הדוח ייחתם בדיון בממצאים לאור הספרות ויציע מספר עקרונות לפעולה עתידית של התכנית.

השקפה נוספת

SEL רשותי במע'אר

במהלך השנה האחרונה, קהילת עירונית מע'אר הפעילו 20 קהילות השקפה בעיר כחלק ממהלך ה- SEL הרשותי. בואו לקרוא את סיפורי הקהילות

קרא עוד »

מבחנים כאמצעי לשיפור ההוראה

מאמר זה מציע דרך בת שלושה שלבים שבעזרתה אפשר להשתמש בנתונים העולים ממבחני תלמידים, לפענח את הקשיים הלימודיים שהם חווים ולהתאים את שיטות ההוראה לצורכיהם.

קרא עוד »

מנהל בית ספר – שותף למהלך השקפה

למנהלי בתי הספר תפקיד חשוב בהובלת מהלך השקפה בבית ספרם, החל מההחלטה להצטרף למהלך, דרך הקמת קהילות המורים וכלה בתמיכה בהן לאורך זמן. המסמך הבא מתאר את תפקיד המנהל ביישום מהלך השקפה בשלבים השונים, ונועד לסייע לו בהבנת תפקידו, סוגיות מרכזיות העומדות בפניו, ופעולות מקדמות מול פעולות שעלולות לעכב את היישום.

קרא עוד »

1000 מילים: ניתוח צילומי שיעור | יחידת לימוד מקוונת

לפניכם יחידה מקוונת המדגימה את תהליך ניתוח צילומי שיעור. ביחידה תוכלו ללמוד כיצד להשתמש בצילומי שיעור כבסיס לדיון ולמידה במפגשי הקהילה. הלימוד במסגרתה נעשה באופן אישי ובצמד, ואנו ממליצים לדון בתוכן היחידה עם עמיתיכם במהלך השקפה.

קרא עוד »

"חקרנות אמפתית" ויצירת תרבות הכללה אמיתית בבתי ספר

מה קורה כשמפגישים בין מחקר פורץ דרך, מדיניות חינוכית ופרקטיקה בשטח? תכנית "מכילים את המכילים" היא הדוגמה המושלמת – יוזמה ייחודית שנולדה משיתוף פעולה בין מכללת אורנים, משרד החינוך ומהלך השקפה, ומטרתה אחת: ליצור מערכת חינוך מכילה יותר, דרך למידה קהילתית ואמפתית.

קרא עוד »