חיפוש

מכון מופ"ת, רשות המחקר: דו"ח מסכם פברואר 2019

מכון מופ"ת: דוח מסכם פברואר 2019

מאת: מכון מופ"ת, רשות מחקר

דוח זה מסכם ארבע שנות מחקר הערכה, שליווה את שלבי ההקמה הראשונים של תכנית "השקפה" ואת יישומה. מהלך "השקפה" פועל במערכת החינוך החל מראשית שנת הלימודים התשע"ו (2016). בבסיסו של המהלך עומד "חזון פיתוחה של תרבות מקצועית של שיח פדגוגי, המחבר בין חוכמת התאוריה לבינת המעשה – במטרה 1 לטפח ידע הוראה שיתופי ולשפר את איכות ההוראה והלמידה" (מיכאלי, ,2016 עמ' 3).

במסגרת מהלך "השקפה", יחד עם המחוזות ובליווי גופים מובילים, קמות ופועלות קהילות מורות בית ספריות, המוּנחות על ידי מורות מובילות, שעוסקות בניתוח ובפיתוח דרכי הוראה. בבסיס המהלך עומדת התפיסה, הרואה את הפיתוח המקצועי האפקטיבי כפועל בהקשר עבודתו היומיומית של המורה; כיוצא מתוך בעיות אותנטיות של המורות והמבוסס על נתונים וייצוגים מעבודתן; וכמתאפיין בשותפות ובמעורבות פעילה של המורות בתהליכי למידה ופיתוח פדגוגיים.

במרכז הדוח לשנה זו, עומדות שתי שאלות מרכזיות: הראשונה, כיצד קהילות המורות בתכנית השקפה מיישמות את מדיניות התכנית, והשנייה, באיזו מידה קהילות השקפה מציעות הזדמנויות ללמידה של מורות. חלק א' של הדוח, יעסוק ביישום התכנית, מתוך מתן דגש לאופן בו מפרשות המורות המובילות, המורות המשתתפות והמנהלות את עקרונות התכנית. מתוך חלק זה ניתן יהיה לעמוד על מאפייני המאקרו ביישום התכנית. חלק ב' של הדוח, ינתח ארבע דוגמאות של שיח בקהילות, על מנת לעמוד על מאפייניו והמידה והאופן בה הוא מזמן למידה בקהילות. הדוח ייחתם בדיון בממצאים לאור הספרות ויציע מספר עקרונות לפעולה עתידית של התכנית.

השקפה נוספת

נקודת מבט לניתוח שיעור מצולם

הכלי שלפניכם מציע מסגרת רחבה להתבוננות בשיעורים מצולמים. מטרתו להפנות את תשומת הלב למגוון של נקודות התבוננות ובכך לאפשר תיאור של הנעשה בייצוג בצורה ממוקדת. כל אחד מהממדים המוצעים כאן יכול לסייע להבחין במאפיינים שונים של ההוראה ולתאר אותם בצורה עשירה. שימוש בכלי בשלב התיאור יכול להעשיר את שלב הניתוח ולקדם פרשנות מבוססת עדויות וחלופות מגוונות.

קרא עוד »

1000 מילים: ניתוח צילומי שיעור | יחידת לימוד מקוונת

לפניכם יחידה מקוונת המדגימה את תהליך ניתוח צילומי שיעור. ביחידה תוכלו ללמוד כיצד להשתמש בצילומי שיעור כבסיס לדיון ולמידה במפגשי הקהילה. הלימוד במסגרתה נעשה באופן אישי ובצמד, ואנו ממליצים לדון בתוכן היחידה עם עמיתיכם במהלך השקפה.

קרא עוד »

עץ הסוגיות

עץ הסוגיות הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו היא לאפשר לקהילה לזהות יחד את גורמי עומק (שורשים) ואת ההשלכות (העלים) לתופעה בלתי רצויה או לחוסר הנחת של חברות הקהילה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן