חיפוש

מכון תובנות: סקר מורים מובילים ומורי קהילות

סקר מורים מובילים ומורי קהילות

מאת: מכון תובנות

מורים מובילים הינם מורים בצוות בית הספר, המנחים קהילת למידה של מורים עמיתים. מורים אלה זוכים להכשרה ולליווי מתמשך של מהלך "השקפה – מורים מובילים", המסייעים להם בביסוס הידע והמיומנויות הנדרשים להובלת קהילת למידה ותומכים בהם בהתמודדות עם אתגרים הכרוכים בתפקיד.
למורים מובילים ידע פדגוגי עשיר, איכויות הנהגה והתלהבות ומחויבות להובלת תהליכים מתמשכים של שיח פדגוגי, שיתוף ושיפור תמידי. יחד עם מורי הקהילות, הם תורמים לטיוב השיח הפדגוגי, לשיפור ההוראה והלמידה בכיתות, ולשיתוף חדר המורים וקהלים נוספים בתובנות ובתוצרים פדגוגיים.
"קהילות השקפה" הן קבוצות למידה של חמישה עד שמונה מורים הנפגשים בבתי הספר על בסיס קבוע לאורך שנת הלימודים, בהנחיית מורים מובילים. הלמידה בקהילות היא לב ליבו של מהלך השקפה; היא מקדמת את הלמידה המקצועית של המורים במגמה להביא לשיפור בלמידת התלמידים.
"קהילות השקפה" עוסקות במגוון רחב של נושאים הקשורים להוראה השגורה, ובהם שיפור ההוראה-למידה בתחומי דעת שונים, קידום פדגוגיה גנרית (כגון שאילת שאלות, משוב מקדם למידה והוראה דיפרנציאלית) ויישום דרכי הוראה חדשות (כגון משחוק [gemification], מרחבי למידה ולמידה מבוססת פרויקטים).
תחומי העיסוק של הקהילות נקבעים במשותף על ידי המורה המובילה ומנהלת בית הספר, ולעיתים בשיתוף עם חברי הקהילה. תחומים אלה יכולים להיות מתמשכים, או להשתנות על פי צורכי המורים החברים בקהילה.
בחודש פברואר 2020 התבקש מכון תובנות על-ידי מו"פ השקפה לבצע סקר טלפוני של שני קהלי יעד מרכזיים של מהלך "השקפה": מורים מובילים ומורים חברי קהילות, על מנת ללמוד על האופן בו הם מיישמים את המהלך, ועל תרומתו הנתפסת לפיתוח המקצועי שלהם ולהוראה שלהם בכיתות.

השקפה נוספת

כלי פריחת הלוטוס

הכלי "פריחת הלוטוס" (Lotus Blossom) הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו לסייע לחברי.ות הקהילה להעלות חלופות מגוונות לסוגיה שבחרו לעסוק בה.

קרא עוד »

איך הפכתי ממורה מובילה במהלך למובילת שינוי ארצית?

מה קורה כשמורה מוכשרת פוגשת תנועה חינוכית פורצת דרך? קרן לוזון, ממובילות מהלך השקפה במחוז המרכז, חושפת בפרק אישי ומרגש איך הפכה מראשוניות המורות במהלך – למובילת שינוי ארצית.
שיחה עם קרן לוזון- מהמורות המובילות הראשונות של מהלך השקפה.

קרא עוד »

ראמ"ה: הערכת מהלך השקפה בשנת הלימודים תשע"ז

מחקר משולב איכותני וכמותי. מבוסס על ראיונות עם 15 קהילות וסקר טלפוני בקרב 390 מובילים ו-1300 מורים חברי קהילה.
מטרותיו:
1. לבחון את ההיערכות ליישום ולהפעלה של המהלך
2. לבחון את ההכשרה, הליווי והתמיכה במורים המובילים
3. לבחון את עמדות הגורמים השונים כלפי המהלך

קרא עוד »