חיפוש

מהלך השקפה בכנסים

כנס סאמית (summit) | סאן דייגו, קליפרניה

במהלך חודש מאי 2023, נציגות צוות מו"פ השקפה הציגו והשתתפו בכנס ה summit העשירי בסן דייגו. הכנס ממוקד בשיפור מתמיד של תהליכי הוראה ולמידה אליו מגיעים מידי שנה אנשי חינוך מכל העולם העוסקים בתהליכי שיפור ההוראה וחקר הפרקטיקה. 

במהלך הכנס הציגה משלחת מהלך "השקפה" את עבודתה ושיתפה בכלים שפיתחה כמו מחזור הלמידה, מסלול התועלות ומניפת ההתבוננות. המשלחת יצרה קשר עם בעלי תפקידים בכירים ממחוז סן דייגו וביקרה במספר בתי ספר המובילים חדשנות חינוכית בחוף המערבי.

כנס מכון מופ"ת להכשרת מורים וחינוך | תל אביב, ישראל

כיצד מנהלים תופסים את הפיתוח המקצועי של המורים בקהילות ואילו מתחים עולים מתפיסותיהם? 

בכנס שנערך במכון מופ"ת ביוני 2023 הצגנו את ממצאי מחקר הערכה שבדק את השאלות האלה. למנהלים תפקיד חשוב בהטמעת מהלכי למידה ופיתוח מקצועי של מורים בבתי הספר. ניתוח סקר שערכנו בקרב מנהלים העלה כי לתפיסתם של המנהלים, לקהילות למידה של מורים תרומה בשני היבטים מרכזיים: האחד חיזוק תחושת השייכות של המורים החברים בקהילה והשני הידוק השפה הפדגוגית הבית ספרית. לפי המנהלים שני היבטים אלו יכולים להוביל לשיפור ההוראה והלמידה בבית הספר.

אולם לצד היתרונות שעלו המנהלים על למידה של מורים בקהילות בית ספריות מצאנו שקיים מתח בין הרצון של המנהל בהטמעת שינויים בהוראה ובלמידה בעלי תוצאות מידיות, לבין הלמידה של המורים בקהילה המתרחשת בתהליכים ארוכי טווח. מתח נוסף שמצאנו היה בין הרצון של המנהל ללמידה של מורים ממומחים ומידע חיצוני, לבין התפיסה שהמורים בקהילה הם מקור הידע ולכן המורים בקהילה חולקים מניסיונם לומדים האחד מהשני. 

כדי לגשר על המתח בין הרצון לקדם למידה של מורים בקהילה לבין הרצון לראות תוצאות מיידיות ולהביא ידע של מומחים, הצגנו המלצות לפעולה בשלושה מעגלי השפעה מרכזיים: בית הספר, המחוז והמעגל הארצי. בבתי הספר יש צורך לערוך תיאום ציפיות עם מנהל בית הספר ולשתף אותו בתהליכי הלמידה של הקהילה. במחוזות יש צורך להקים קהילות מנהלים מחוזיות בהן המנהלים יחלקו קשיים וסוגיות ויחוו תהליכי למידה בקהילה. ואילו במעגל הארצי אנחנו ממליצים להגדיר קריטריונים לפיתוח מקצועי מיטבי של מורים המבוסס על קהילות למידה בית ספריות אשר מקדמות תהליכי למידה ארוכי טווח. כמו כן, יש להתאים את שיטות ההערכה הארציות למודל זה.

הכנס הבינלאומי השמיני של מכון מופ"ת בהכשרת מורים ובחינוך היה הכנס האקדמי בחינוך הגדול ביותר אי פעם שהיה במדינת ישראל, בו השתתפו נציגים מ- 25 מדינות ומ-160 מוסדות, והתקיימו בו 450 הרצאות ב-106 מושבים.

דילוג לתוכן