חיפוש

השקפה מחקרית 3 – מובילים מהשטח: סיפורי קהילות השקפה

השקפה מחקרית 3 – מובילים מהשטח: סיפורי קהילות השקפה

מאת: מו"פ השקפה

למה כדאי לך לקרוא?

בגיליון הנוכחי בחרנו להביא לקדמת הבמה את העשייה של קהילות השקפה.

המאמר הפותח ממקם את ההתפתחות המקצועית של מורים בהקשר הרחב יותר של תרבות פרופסיונלית, ומתמקד בתרבות של מקצועיות משתפת (professionalism collaborative) הרווחת במערכות החינוך המובילות באיכות כוח ההוראה שלהן. תרבות זו יוצרת יחסים של הקבלה והדדיות בין התפתחות המורה כיחיד, התפתחות הקהילה המקצועית והתפתחות מקצוע ההוראה כולו. הדבר גם מדגיש את הצורך להתבונן בעשיית הקהילות באופן מערכתי, מתוך תפיסתן כמושפעות מהתרבות הפרופסיונלית בבתי הספר ובה בעת כמחוללות אותה.

לקראת הכנת הגיליון ביקרנו בתשע קהילות המשתייכות למחוזות הוותיקים במהלך השקפה — מרכז, חיפה וצפון. התמונה שנפרׂשה לעינינו בביקורים אלה, שאותה אנו מציגים לפניכם בגיליון זה, מרתקת; כל קהילה בפני עצמה משקפת סיפור התנסות של קבוצת מורים, ולעתים אף של בית ספר, הטומן בחובו שאיפות, הזדמנויות, חדוות עשייה, הצלחות ואתגרים הכרוכים בבניית הקהילה, בפיתוח המיומנויות המקצועיות של חבריה ובשינוי ההוראה בכיתות. יחדיו, הקהילות מציגות מדגם מתוך קשת העשייה הענפה של קהילות השקפה.

השקפה נוספת

כלי פריחת הלוטוס

הכלי "פריחת הלוטוס" (Lotus Blossom) הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו לסייע לחברי.ות הקהילה להעלות חלופות מגוונות לסוגיה שבחרו לעסוק בה.

קרא עוד »

כלים להגדרת סוגיה פוריה

שלב הגדרת הסוגיה בקהילות השקפה מהווה את הבסיס והתשתית להמשך עבודה ממוקדת ואיכותית של הקהילה. בשלב זה משימת הקהילה היא להגדיר מתוך נושא רחב בו הקהילה בחרה לעסוק, סוגיה ממוקדת שתאפשר חקירה משותפת, דרכה תוכל הקהילה להצמיח פתרונות אפקטיביים לבחינה בכיתה…

קרא עוד »

כלי שאילת שאלות

יחידת משאבים העוסקת בשאילת שאלות ככלי מרכזי בהנחיה. ביחידה נעסוק בשאילת שאלות פוריות ע"י המנחה כביטוי לתפיסת העולם העומדת בבסיס של הנחיית קבוצות.

קרא עוד »