מתווה דיון AIW

עבודת דעת אותנטית- AIW

עבודת דעת אותנטית (להלן AIW) היא מסגרת פדגוגית המגדירה הוראה איכותית כהוראה הדורשת הבניית ידע הכרוכה בחקר מעמיק מבוסס ידע דיסציפלינרי והיוצרת עבור התלמיד ערך ממשי מעבר לבית הספר. היא גם כלי ללמידה בקהילות מורים, המבוסס על ניתוח משותף של ייצוגי הוראה – משימות מורים, עבודות תלמידים והוראה בכיתות.

התפיסה והכלים של עבודת דעת אותנטית פותחו ומיושמים במאות בתי ספר בארצות הברית. יישום AIW במהלך השקפה נעשה בתמיכת AIW Institute. בהמשך העמ' תוכלו למצוא חומרי רקע אודות המסגרת הפדגוגית וחומרי עזר לעבודה בקהילות.

AIW - שאלות ותשובות

AIW מגדירה מהי הוראה איכותית ומקדמת למידה מקצועית של מורים בקהילות מורים. AIW כוללת מסגרת מושגית וכלים מעשיים לחקר הפרקטיקה, בדגש על היבטים קוגניטיביים, והיא מיועדת לקדם חשיבה מסדר גבוה בקרב כלל התלמידים. מחקרים מראים שהוראה המבוססת על AIW משפרת את הישגיהם של תלמידים, לרבות תלמידים בעלי לקויות למידה, ללא תלות ברקע האקדמי או ברקע החברתי-כלכלי שלהם. לכן AIW עשויה להתאים לכל בית ספר המחויב לשיפור תהליכי הוראה-למידה בדגש על היבטים קוגניטיביים.

העמקה באמות המידה של AIW מקדמת חשיבה מסדר גבוה אצל תלמידים, מעמיקה את הרלוונטיות של ההוראה עבורם ומעודדת אותם להתמודד עם שאלות מורכבות הדורשות העמקה. מחקרים שנעשו בארצות הברית ובאוסטרליה מעידים שהוראה התואמת את אמות המידה של AIW מובילה לשיפור הישגיהם של תלמידים במבחנים סטנדרטיים.

בהחלט. AIW אינה שיטת הוראה המבקשת להחליף את העשייה הקיימת בבית הספר; זוהי מסגרת להתבוננות במלאכת ההוראה ללא תלות בפדגוגיה ספציפית כלשהי. היא מאפשרת למורים לחדד את ההוראה שלהם באופן שיעודד ויעמיק את למידת התלמידים. היא עשויה לשפר תהליכי הוראה-למידה במגוון רחב של יוזמות ושיטות הוראה הקיימות בבתי הספר.

המסגרת הפדגוגית של AIW ממקדת את הלמידה בקהילה בשני היבטים: האחד, הגדרת אמות מידה ספציפיות שההוראה-למידה נבחנת ביחס אליהן. אמות המידה מסייעות למורים לשלב בלמידה שלהם רכיבים שיש בהם ערך ללמידת התלמידים. השני, מתן מתווה ברור למפגשי הקהילה, המבוסס על תהליך מובנה של ניתוח ושיפור משימות/מטלות שהמורה הכין, עבודות של תלמידים והוראה בכיתה. בכך היא מבטיחה מיקוד של השיח וקשר הדוק בינו לבין הנעשה בכיתה.

השיטה מתמקדת בהתבוננות שיטתית בתהליכים קוגניטיביים בהוראה ובלמידה. אלו הם היבטים מרכזיים בעשייה הבית-ספרית, אך הם אינם היחידים. אין מניעה לכך שקהילות מורים המאמצות את הגישה של AIW ימשיכו לעסוק בנושאים אחרים במסגרת המפגשים שלהן, כל עוד הן מקפידות להקדיש די זמן ל-AIW.

על הדירוג

בכל מפגש מביאה המורה המציגה ייצוג שהיא רוצה לשפר: משימה שהכינה, עבודה של תלמידים או קטע הוראה מצולם. כל אחד מחברי הקהילה מדרג באופן אישי את הייצוג לאור אמות המידה של AIW, ואז משוחחים כולם באופן מובנה על הדירוגים במטרה להעמיק את ההבנה ולשפר את הייצוג.

הדירוג אינו מטרה בפני עצמה, אלא קרש קפיצה לדיון. הדירוג מאפשר לחבר בין אמות המידה לבין הייצוג באמצעות עדויות, מסייע למקד במהירות את השיחה במקומות שקיימים בהם חילוקי דעות, ומספק הזדמנות לכל המורים לקחת חלק בדיון.

ידע מוקדם או בקיאות בדיסציפלינה אינם בהכרח יתרון. מורים מדיסציפלינות אחרות בוחנים את הייצוגים ללא הנחות מוקדמות ומסוגלים להעניק נקודת מבט רעננה על הייצוג וכן לשקף בצורה אותנטית את נקודת מבטו של התלמיד. מורים יכולים להיתרם בעבודתם מאופני העבודה והחשיבה של מורים מדיסציפלינות אחרות.

הדירוג מאפשר לכל אחד מהמורים בקהילה לחדד לעצמו את הבנת אמות המידה ואת האופן שבו הן משתקפות בייצוגים השונים. הוא מסייע לקהילה לזהות אזורי חוסר הסכמה שכדאי ללבן ולקבוע סדרי עדיפויות לדיון. המורה המובילה היא חלק מהקהילה, ואף שיש לה ניסיון רב יותר בדירוג, היא לוקחת חלק בתהליך למידה מתמשך.

לכל חברי הקהילה יש מטרה משותפת – שיפור ההוראה והלמידה. דירוג נמוך של משימה מעיד על מידת הנוכחות של אמות המידה במשימה (והוא אינו ציון למורה) ומהווה הזדמנות לכולם ללמוד ולשפר אותה. גם מורים טובים מאוד יכולים לשפר את משימותיהם. החשש או ההימנעות מדירוג עלולים להפוך את הדיון לשטחי ולא עקר.

אנחנו לא מדרגים מורים, אנחנו מדרגים ייצוגי הוראה. ייצוג הוראה ספציפי אינו יכול להיות – ואינו צריך להיות – קנה מידה לטיב ההוראה של המורה או לטיבו של המורה עצמו.

הדרך הטובה ביותר להעמיק בהבנה של אמות המידה היא התמדה בתהליך החקר והלמידה המשותפים של חברי הקהילה. אפשר גם להיעזר בחומרים הנמצאים באתר "השקפה" ובדוגמאות המבהירות את היישום של אמות המידה. כן ניתן להקדיש בקהילה פרק זמן ייעודי לקריאה משותפת של אמות המידה ולשיחה עליהן.

לא. משימה שמדורגת נמוך היא משימה שאמות המידה של AIW מתבטאות בה באופן חסר. יש משימות הנחוצות לצורך למידה ומטרתן מלכתחילה אינה עבודת דעת אותנטית (נניח, הקניה או שינון של אוצר מילים), ולפיכך הן אינן מצופות לשקף את אמות המידה. עם זאת, במפגשי AIW מוצע לעסוק במשימות שנועדו לקדם עבודת דעת אותנטית.

הבנת אמות המידה ותהליך הדירוג דורשים תרגול והעמקה, וככל שמבינים ומתרגלים כך גם גדל הביטחון בדירוג. עם זאת, צריך לזכור שהדירוג הוא רק אמצעי, וחשוב להנכיח את התהיות בדיון עצמו. בכל מקרה, בחוברת הדירוג יש כלים לדירוג ואפשר להיעזר בהם.

כדאי לשאוף לקונסנזוס המשקף הבנה משותפת, אך קונסנזוס אינו מטרה בפני עצמה. הדיון והבירור המשותף מקדמים התקרבות בין דירוגים מרוחקים ועשויים למנוע פערים משמעותיים בין הדירוגים שנתנו חברי הקבוצה.

על בחירת ייצוגים לקהילה

אפשר לבחור בדרך זו או אחרת, אך בהחלט כדאי לשקול להעביר את החומרים עוד לפני מפגש הקהילה. עיון מוקדם בייצוג יחסוך זמן במפגש עצמו ויסייע בהכוונת הדיון.

כדאי להביא משימה שעתידה להינתן שוב, משימה שביצועי התלמידים לגביה לא עמדו בציפיות המורה, או משימה שדורשת עיבוד נוסף. אין טעם להביא משימות שמלכתחילה מדורגות גבוה על פי אמות המידה, כי הערך המוסף של הדיון בהן יהיה מועט. גם לא כדאי להביא משימות שמלכתחילה לא נועדו לשקף את אמות המידה של עבודת דעת אותנטית (כגון משימות זכירה או הקניה).

כדאי להביא ביצועי תלמידים ממטלה שמתוכננת להינתן שוב, או ממטלה שביצועי התלמידים בה לא עמדו בציפיות המורה.

קיימות אפשרויות שונות לבחירת עבודות התלמידים. אפשר לבחור בכמה עבודות מייצגות, או להפך – בעבודות הטובות ביותר ו/או הגרועות ביותר. לחלופין, אפשר לבחור בעבודות מאתגרות להערכה, או בעבודות אחדות של אותו תלמיד. מנעד של עבודות התלמידים יחדד את תמונת הלמידה בכיתה ואת הקשר בין ההוראות שניתנו לתלמידים לבין הביצוע בפועל.

בהחלט. אמנם אין צורך לדרג את המשימה טרם חקירה משותפת של ביצועי התלמידים, אך הצגתה תעמיק את הבנת ההקשר הלימודי ואת מטרות המורה.

על יישום בבתי הספר

ממולץ שחברי הקהילה יהיו מורים שמחויבים לשיפור ההוראה שלהם ומעוניינים להקדיש לכך את הזמן הצוותי. יש יתרון לצוות המורכב ממורים מתחומי דעת שעונים ומשכבות גיל שונות, מכיוון שאלה מבטיחים ריבוי נקודות מבט.

הניסיון מראה שיש ערך ביישום הדרגתי של AIW. בשלב הראשון רצוי שקהילה או שתיים יתנסו ב-AIW ואלה ישמשו בסיס להמשך ההרחבה וההטמעה בבית הספר בשנים הבאות.

מפגש קהילה צריך לאפשר די זמן לדיון משמעותי בייצוג הנבחר. הזמן הדרוש משתנה מקהילה לקהילה ותלוי בעיקר במיומנות של חבריה בעבודת הדירוג ובהבנת אמות המידה. בכל מקרה, לא כדאי לתכנן מפגש שאורכו פחות משעה, וחשוב לקיים את הפגישות בקביעות.

המורה המובילה צריכה לשמור את הייצוגים, את הדירוגים ואת תיעוד ההצעות לשיפור שגובשו על ידי חברי הקהילה. "תיק העבודות" שייבנה במשך הזמן יאפשר לחברי הקהילה פרספקטיבה על השיפור שחל בעבודת ההוראה, בהתאם לאמות המידה.

שינוי חל בכמה מישורים. את ניצניו אפשר לראות כבר לאחר המפגשים הראשונים, כשהייצוגים משתפרים כך שהם מעודדים עבודת דעת אותנטית (חשיבה מסדר גבוה, חקר וחיבור ממשי לעולם שמעבר לבית הספר). במשך הזמן, עם ההטמעה של אמות המידה ויצירת שפה משותפת, אפשר לצפות לשינוי בדרך החשיבה והיישום של המורים בקהילה, המשפיע על אופן תכנון ההוראה והלמידה בכיתות. השינוי ברמת בית הספר כולו תלוי במספר הקהילות הפועלות בו ובדרך שבה המסגרת הבית-ספרית מעודדת את המורים המובילים ומורי הקהילה להיות סוכני שינוי בחדר המורים כולו.

ניתן להחיל את אמות המידה של AIW על כל שכבות הגיל, מהגן ועד י"ב. כמובן, יש לדרג את הייצוגים בהתאם לדרישות הספציפיות מהתלמידים, בהתאם לגילם.

קהילות הלמידה העוסקות בעבודת דעת אותנטית מתקיימות במסגרת מהלך השקפה – מורים מובילים. מנהלים או מורים מובילים שמעוניינים למקד את קהילות הלמידה שלהם ב-AIW מוזמנים לפנות לרכזים המחוזיים או ליצור קשר עם מו"פ השקפה לקבלת פרטים נוספים.

חומרי רקע

כאן תוכלו למצוא חומרים כלליים על המסגרת הפדגוגית של AIW כמו גם על אמות המידה.

מבוא לעבודת דעת אותנטית

רקע כללי אודות המסגרת הפדגוגית של AIW והתאמתה למיומנויות המאה ה-21.

כיצד הוראה מכוונת עבודת דעת אותנטית משפיעה על למידת התלמידים?

סיכום מקצת מתוך השדה המחקרי אודות פיתוח מקצועי הנתמך במסגרת הפדגוגית של AIW. המחקרים מראים יתרונות בהעלאת הישגי התלמידים, ללא תלות ברקע אקדמי או סוציו אקונמי.

חוברת הדרכה לעבודת דעת אותנטית

חוברת המלווה את עבודת הקהילות. החוברת כוללת פירוט של אמות המידה ודגשים למתווה הדיון בקהילה.

كراسة العمل الفكري الاصيل חוברת הדרכה לעבודת דעת אותנטית- בשפה הערבית

חוברת בשפה הערבית המלווה את עבודת הקהילות. החוברת כוללת פירוט של אמות המידה ודגשים למתווה הדיון בקהילה.

מבוא לעבודת דעת אותנטית- בשפה הערבית

רקע כללי אודות המסגרת הפדגוגית של AIW והתאמתה למיומנויות המאה ה-21.

כיצד הוראה מכוונת עבודת דעת אותנטית משפיעה על למידת התלמידים? בשפה הערבית

סיכום מקצת מתוך השדה המחקרי אודות פיתוח מקצועי הנתמך במסגרת הפדגוגית של AIW. המחקרים מראים יתרונות בהעלאת הישגי התלמידים, ללא תלות ברקע אקדמי או סוציו אקונמי.

חומרי עזר לעבודה בקהילות

כאן תוכלו למצוא את חוברת הדירוג וכלים נוספים להטמעת AIW בהכשרת מורים מובילים ובקהילות המורים.

מתווה דיון AIW

חוברת הדרכה לעבודת דעת אותנטית

חוברת הדרכה לעבודת דעת אותנטית- בשפה הערבית

הבניית ידע

ביטוי עשיר

ערך מעבר לבית הספר

מתווה דיון AIW - בשפה הערבית

הבניית ידע - בשפה הערבית

ביטוי עשיר - בשפה הערבית

ערך מעבר לבית הספר - בשפה הערבית

השקפה נוספת

מתווה דיון AIW

עבודת דעת אותנטית (להלן AIW) היא מסגרת פדגוגית המגדירה הוראה איכותית כהוראה הדורשת הבניית ידע הכרוכה בחקר מעמיק מבוסס ידע דיסציפלינרי והיוצרת עבור התלמיד ערך ממשי מעבר לבית הספר. היא גם כלי ללמידה בקהילות מורים, המבוסס על ניתוח משותף של ייצוגי הוראה – משימות מורים, עבודות תלמידים והוראה בכיתות.

קרא עוד »

דיאלוג לימודי פורה

דיאלוג לימודי פורה הוא מעין "תהליך חשיבה בקול רם". חשיבותה של איכות השיח בכיתה נתפסת כמרכיב ראשי לקידום תהליכי למידה…

קרא עוד »

מבחנים כאמצעי לשיפור ההוראה

מאמר זה מציע דרך בת שלושה שלבים שבעזרתה אפשר להשתמש בנתונים העולים ממבחני תלמידים, לפענח את הקשיים הלימודיים שהם חווים ולהתאים את שיטות ההוראה לצורכיהם.

קרא עוד »

כלי שרשראות ייצוגים

ביחידה זו אנו מציעים מהלך קצת שונה של למידה מהפרקטיקה המתמקד במספר ייצוגים (בניגוד לייצוג בודד). מהלך זה שם במרכז רצף של שניים, שלושה ואפילו ארבעה רכיבים מתוך שרשת ייצוגים משלימים (משימה, תוצר ומשוב

קרא עוד »
דילוג לתוכן