פיתוח ידע ומסקנות בקהילת למידה

פיתוח ידע ומסקנות בקהילת למידה

מאת: טל כרמי

מסקנות הן רכיב חיוני עבור קהילות למידה. הן קושרות בין הלמידה בקהילה להוראה בכיתה. כשקהילה מצליחה
לנסח מסקנות כך שיהיו ברורות לכל חבריה ויגדירו דרכי פעולה המבוססות על הסברים הגיוניים, היא מממשת את
פוטנציאל הלמידה המשותפת )התועלת הפוטנציאלית(. כשדבר זה קורה, חברי הקהילה יכולים להתקדם לעבר
יישום המסקנות, וזאת כדי לשפר בפועל את הוראתם )התועלת היישומית(.
אלא שניסוח מסקנות טובות מהווה אתגר. הניסיון מלמד שלעיתים קהילות מתקשות בניסוח מסקנות ברורות
ושמסקנות מוצלחות לא תמיד מיושמות ולכן לא בהכרח מובילות לשיפור ההוראה. כדי שחברי הקהילות ייהנו
מהתועלת הנובעת ממסקנות משותפות עליהם להיות אקטיביים בקידומן. אל להם לצפות שהמסקנות ינבעו "באופן
טבעי" מהדיון המשותף.

המאמר מבוסס על:

Horn, I. S., Garner, B., Kane, B. D., & Brasel, J. (2 017). A taxonomy of instructional learning opportunities in teachers’ workgroup conversations. Journal of Teacher Education, 68(1), 41-54.
Popp, J. S., & Goldman, S. R. (2 016). Knowledge building in teacher professional learning communities: Focus of meeting matters.Teaching and Teacher Education, 59, 347-359.

 

השקפה נוספת

נקודת מבט לניתוח שיעור מצולם

הכלי שלפניכם מציע מסגרת רחבה להתבוננות בשיעורים מצולמים. מטרתו להפנות את תשומת הלב למגוון של נקודות התבוננות ובכך לאפשר תיאור של הנעשה בייצוג בצורה ממוקדת. כל אחד מהממדים המוצעים כאן יכול לסייע להבחין במאפיינים שונים של ההוראה ולתאר אותם בצורה עשירה. שימוש בכלי בשלב התיאור יכול להעשיר את שלב הניתוח ולקדם פרשנות מבוססת עדויות וחלופות מגוונות.

קרא עוד »

מבחנים כאמצעי לשיפור ההוראה

מאמר זה מציע דרך בת שלושה שלבים שבעזרתה אפשר להשתמש בנתונים העולים ממבחני תלמידים, לפענח את הקשיים הלימודיים שהם חווים ולהתאים את שיטות ההוראה לצורכיהם.

קרא עוד »
דילוג לתוכן