
כלי פריחת הלוטוס
הכלי "פריחת הלוטוס" (Lotus Blossom) הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו לסייע לחברי.ות הקהילה להעלות חלופות מגוונות לסוגיה שבחרו לעסוק בה.
הכלי "פריחת הלוטוס" (Lotus Blossom) הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו לסייע לחברי.ות הקהילה להעלות חלופות מגוונות לסוגיה שבחרו לעסוק בה.
נחש הרעיונות הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו לסייע לחברות הקהילה להעלות רעיונות רבים ומגוונים לחלופות עבור הסוגייה שבחרו לעסוק בה.
סיעור מוחות 3-6-5 הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית אשר עשוי לסייע לחברי.ות הקהילה להעלות רעיונות רבים ומגוונים לחלופות עבור הסוגיה שבחרו לעסוק בה.
השימוש בכלי מתאים לעד 6 משתתפים. כל משתתף.ת מעלה בכל סבב 5 רעיונות, וכל סבב של כתיבת הרעיונות נמשך כ-3 דקות (מכאן שם הכלי: 3-6-5).
בראיון האמפתי המראיינ.ת מנסה לזהות, להבין ולהרגיש את נקודת מבטו של הזולת על
נושא מסוים. הראיון האמפתי יכול להתבצע בשלב בירור הסוגייה, בשלב החקר על הסוגיה,
לפני ההתערבות (חלופה) ולאחריה. תמלולי הראיונות או ההקלטות שלהם, יוכלו להוות
ייצוגים עשירים במידע, מהם יוכלו חברות הקהילה ללמוד יחד ולהתקדם במחזור הלמידה.
תצפית היא כלי חקר המשמש לטובת איסוף מידע והסקת מסקנות. התצפית יכולה להתבצע בשלב בירור הסוגייה, בשלב החקר על הסוגייה, לאחר שזו נבחרה וכן ביישום החלופות בכיתה. תיעוד כתוב ומפורט של התצפית, יוכל להוות ייצוג עשיר במידע, ממנו ילמדו חברות הקהילה יחד ויוכלו להתקדם במחזור הלמידה.
חלופה היא פעולת התערבות הנותנת מענה לסוגיה שנבחרה בקהילה. כלי זה יסייע
לקהילה לתכנן את יישום החלופה ואת תיעודה, כך שהחברות/ים בקהילה יוכלו להתבונן
בה ולהעריך את הצלחתה. תכנון מהודק של החלופה (מבחינת זמנים, פעולות, הכנות וכו')
יקדם את היישום של החלופה בפועל, וכן את הלמידה ממנו.
עץ הסוגיות הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו היא לאפשר לקהילה לזהות יחד את גורמי עומק (שורשים) ואת ההשלכות (העלים) לתופעה בלתי רצויה או לחוסר הנחת של חברות הקהילה.
כלי החיצים הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית. מטרת השימוש בו היא לזהות ולאפשר דיאלוג שיסייע לקהילה להעמיק את ההבנה בדבר הגורם העיקרי (מבין מספר גורמים) לתופעה הבלתי רצויה או לאי הנחת של חברות הקהילה
מתווה חקרנות אמפטית המיועד לשימוש עבור אנשי ונשות חינוך הרוצים לקיים חקר פרקטיקה המבוסס אמפתיה.
במתווה זה אנו מציעים מהלך קצת שונה של למידה מהפרקטיקה המתמקד במספר ייצוגים (בניגוד לייצוג בודד). מהלך זה שם במרכז רצף של שניים, שלושה ואפילו ארבעה רכיבים מתוך שרשת ייצוגים משלימים (משימה, תוצר ומשוב).
עבודת דעת אותנטית (להלן AIW) היא מסגרת פדגוגית המגדירה הוראה איכותית כהוראה הדורשת הבניית ידע הכרוכה בחקר מעמיק מבוסס ידע דיסציפלינרי והיוצרת עבור התלמיד ערך ממשי מעבר לבית הספר. היא גם כלי ללמידה בקהילות מורים, המבוסס על ניתוח משותף של ייצוגי הוראה – משימות מורים, עבודות תלמידים והוראה בכיתות.
הכלי שלפניכם מציע מסגרת רחבה להתבוננות בשיעורים מצולמים. מטרתו להפנות את תשומת הלב למגוון של נקודות התבוננות ובכך לאפשר תיאור של הנעשה בייצוג בצורה ממוקדת. כל אחד מהממדים המוצעים כאן יכול לסייע להבחין במאפיינים שונים של ההוראה ולתאר אותם בצורה עשירה. שימוש בכלי בשלב התיאור יכול להעשיר את שלב הניתוח ולקדם פרשנות מבוססת עדויות וחלופות מגוונות.
התבוננות בקהילות השקפה – לשם מה, איך ומה? כלי ההתבוננות נועד לתת קוים מנחים להתבוננות בקהילות השקפה, והוא מתמקד במרכיבי הליבה של עשייתן.
למה מחזורי למידה? הדגש במחזורי למידה הוא על שיפור הידע המעשי בעזרת חקירה אישית – מה אני עושה? ולא בעצת מומחה -מה לדעתך אני צריך לעשות?
תוצרי תלמידים יכולים לשמש ייצוג פורה לשיפור ההוראה. בשונה מייצוגים אחרים,
תוצרי תלמידים ממקדים את תשומת הלב בלמידה ולא בהוראה. ואף על פי שמורים
בוחנים תוצרי תלמידים באופן תדיר, לרוב הם משמשים לצורך הערכת הישגי התלמידים
בלבד. כאן אנו מציעים תהליך ובו שלושה שלבים, שבעזרתו יכולים מורים לא רק להעריך
את הישגי התלמידים, אלא גם להעלות השערות לגבי הידע וההבנה שלהם ולפתח דרכים
שיסייעו בקידומם.