חיפוש

מסגור – עמוד מושג וקישור לסרטון

מסגור - עמוד מושג וקישור לסרטון

מאת: מו"פ השקפה – מכון מופ"ת

מהו מסגור?

מסגור הוא ארגון של חלקים ופיסות לכלל מסגרת חשיבה והתבוננות שתיצור הגיון מסוים ותספק כיוון לחשיבה. כשנתקעים או מתקבעים בנקודה מסוימת, נדרשת פרספקטיבה אחרת כדי שהקבוצה או היחיד יוכלו להתקדם וכדי שהבנת הסוגיה תהיה מעמיקה יותר –(Reframing) זהו מסגור-מחדש. מסגור-מחדש מאפשר לראות דברים אחרת ולהרחיב את טווח האפשרויות להבנה ומתוך כך, לפעולה. מסגור-מחדש כרוך בהחלפת העדשה שבה אנו מתבוננים במשהו. מסגור-מחדש של נושא מסייע בפריצת דרך מחשבתית בהבנת הדברים ובחשיבה על אפשרויות פעולה והתמודדות חדשות.

מסגור מחדש

מסגור מחדש של סוגיה הוא למעשה הצעת פרספקטיבה חדשה להתבונן ולדון בה.הוא מעודד הרחבה והעמקה בהבנת הסוגיה ובחינת כיוונים חדשים להתבוננות.
תפקיד המנחה הקבוצתי או האישי, הוא להציע או להזמין את קהילת המורים או המורה היחיד להציע זווית ראייה שונה לסוגיה (הגדרתה-מחדש באופן אחר), לפרשנות לאירועים, לדברים של אחד המשתתפים וכדומה.

דרכים למסגור מחדש

לשאול:

"האם תוכלו לנסח את הבעיה בצורה אחרת?"

להציע:

"בואו נעבור מגורמים אישיים לבעיה שאנחנו דנות בה (שקשורים בדמויות, בפרסונות הפועלות) לגורמים מערכתיים ומבניים: איך מבנים במערכת תורמים להיווצרות הבעיה?"

"בואו נעבור משיח של האשמה לשיח של אחריות ונשאל: מה האחריות של כל אחת מן הנפשות הפועלות לאירוע שהתרחש?"

הצעה לחשוב או לכתוב על איך שחקנים אחרים בסיפור היו מנסחים את הבעיה. זה כרוך בשינוי נקודת המבט ובניסיון לראות את הדברים על יד "כניסה לראש" של אחרים.

"מבט על":

הזמנה להרחיב את המבט לשדה ראייה רחב, מערכתי, חברתי, פוליטי אפשר לשאול שאלות במישורים שונים כדי להבין את הבעיה ולמסגר אותה:
במישור הפסיכולוגי: אלו ערכים משפיעים על ההתנהגויות המתוארות במקרה הזה? איך אפשר לשנות אותם?
במישור הארגוני: מה מעצב את ההתנהגויות של הגורמים השונים במקרה הזה?
במישור הפוליטי: מי מקבל מה, לאילו מטרות ובאילו תנאים? לאילו אנשים יש את הכוח לחולל שינויים?
במישור התרבותי: מהם הנורמות, האמונות והטקסים הארגוניים שבאים לידי ביטוי במקרה הזה? כיצד חלקים במישור זה ניתנים לשינוי?

השקפה נוספת

עבודה עם ייצוגים

הכנו לכם סדרת סרטונים, כל סרטון מלווה בעמוד הסבר, הפניות לקריאה נוספת וכלים ליישום. הסרטון עבודה עם ייצוגים, מציע דרכים לפתוח את מסגרת הדיון והחשיבה שלנו בקהילה.

קרא עוד »

מתווה דיון AIW

עבודת דעת אותנטית (להלן AIW) היא מסגרת פדגוגית המגדירה הוראה איכותית כהוראה הדורשת הבניית ידע הכרוכה בחקר מעמיק מבוסס ידע דיסציפלינרי והיוצרת עבור התלמיד ערך ממשי מעבר לבית הספר. היא גם כלי ללמידה בקהילות מורים, המבוסס על ניתוח משותף של ייצוגי הוראה – משימות מורים, עבודות תלמידים והוראה בכיתות.

קרא עוד »

עץ הסוגיות

עץ הסוגיות הוא כלי מעולם החשיבה העיצובית שמטרתו היא לאפשר לקהילה לזהות יחד את גורמי עומק (שורשים) ואת ההשלכות (העלים) לתופעה בלתי רצויה או לחוסר הנחת של חברות הקהילה.

קרא עוד »

טוב מראה עיניים: עבודה עם ייצוגים | יחידת לימוד מקוונת

יחידה שמטרתה לבסס את השימוש בייצוגים במהלך השקפה.

למידה מהפרקטיקה מחייבת התבוננות בפרקטיקה. בהקשר של הוראה, המתבצעת מאחורי דלת הכיתה הסגורה, הדבר אפשרי בעיקר באמצעות ייצוגים, המביאים לתוך הקהילה את ההתרחשות הכיתתית.

קרא עוד »