ממצאי מחקר 'השקפה' שנה רביעית
מאת: מכון מופ"ת, רשות מחקר
מהלך "השקפה – קהילות מורים ליצירת ידע ואמנות בהוראה" פועל במערכת החינוך החל מראשית שנת הלימודים התשע"ו (2016). בבסיסו של המהלך עומד "חזון פיתוחה של תרבות מקצועית של שיח פדגוגי המחבר בין חוכמת התאוריה לבינת המעשה – במטרה לטפח ידע הוראה שיתופי ולשפר את איכות ההוראה והלמידה". במסגרת מהלך "השקפה", יחד עם המחוזות ובליווי גופים מקצועיים, קמות ופועלות קהילות מורים בית ספריות, המונחות על ידי מורות מובילות, אשר עוסקות בניתוח ובפיתוח דרכי הוראה.
בבסיס המהלך עומדת התפיסה הרואה את הפיתוח המקצועי המיטבי כפועל בהקשר עבודתו היומיומית של המורה; כיוצא מתוך בעיות אותנטיות של המורות והמבוסס על נתונים וייצוגים מעבודתן; וכמתאפיין בשותפות ובמעורבות פעילה של המורות בהליכי למידה ופיתוח פדגוגיים.
מטרות המחקר:
• לחקור אילו הקשרים ותהליכים היו מעורבים ביצירת הקהילות.
• לחקור את מגוון המודלים של הקהילות שהתפתחו במסגרת מהלך "השקפה".
• לחקור כיצד מתנהלות קהילות מורים, דפוסי העבודה והנושאים שלהן.
• לחקור את השינויים, שחלים בתפיסות ובפרקטיקה של המורים ושל בתי הספר.
• לחקור את אופן יישום מהלך "השקפה" בהתאם למדיניות המטה ולתפיסות המשתתפים.
להפיק לקחים
• באשר לעיצוב המסגרת החדשה ולשיפורה.
• ולגבי המדיניות של למידה מתמשכת של מורים.
מחקר הערכה זה עשוי לעניין, פרט למובילי המהלך ולמשתתפים בו, את כלל העוסקים בפיתוח מקצועי של עובדי הוראה.