שיח עמיתים מבוסס נתונים לצורך למידה ושיפור
מאת: מו"פ השקפה
למידת מורים המבוססת על נתונים יכולה לשפר את ההוראה והלמידה, ולסייע בניהול של תהליכי השתפרות ושינוי. אולם למרות הפוטנציאל הרב של למידה כזאת, היא אינה נפוצה בבתי הספר, מכמה סיבות עיקריות: קושי באיסוף נתונים, זמינות מוגבלת של נתונים או חוסר ידע בניתוחם, בדיון בהם ובהובלת מהלכי הערכה מעצבת על בסיס המסקנות. נוסף על כך, התרבות הבית-ספרית והעמדות של המורים כלפי נתוני הערכה מציבות חסמים בפני שיח מבוסס נתונים לצורך קידום מהלכים של הערכה מעצבת.
מהי למידה מבוססת נתונים לצורך למידה ושיפור?
בלמידה מבוססת נתונים לצורך למידה ושיפור המורות חוקרות סוגים שונים של נתונים, במטרה לפתח מיומנויות וידע רלוונטיים. שיח מבוסס נתונים יכול לתרום למורים מכמה היבטים:
- שיפור מתמיד: זיהוי תחומים לשיפור, והבנת האתגרים וההזדמנויות;
- תמיכה בהחלטות פדגוגיות: קבלת החלטות מושכלות המבוססות על נתונים;
- שקיפות ואחריותיות: עידוד תרבות של שקיפות ואחריותיות בקרב חברי הצוות החינוכי.
למורות ולמורים יש תפקיד מכריע בתהליכי הערכה מעצבת, והאופן שבו הם מיישמים את המסקנות ממהלך ההערכה הוא מהותי למימוש הפוטנציאל שלה להוביל למהלכי שיפור.
גורמים המעודדים שיח מבוסס נתונים לצורך הערכה מעצבת
ידע ומיומנות
- קביעת מטרות ברורות ומדידות לשיפור;
- איסוף מגוון נתונים ממוקדים ורלוונטיים;
- יכולת וכלים לנתח את הנתונים ולהסיק מסקנות ליישום;
- מתן סיוע למורים לעשות שימוש פרודוקטיבי בנתונים.
גורמים חברתיים
- יחסי אמון המאפשרים שיח שיתופי המעודד דיאלוג פתוח סביב הנתונים;
- בעיות וסוגיות העולות מהנתונים נתפסות כהזדמנות ללמידה;
- למורים יש הזדמנויות משמעותיות לעבוד בשיתוף פעולה.
גורמים פסיכולוגיים
- המורים חשים אוטונומיה ובעלות על הנתונים, וכן על תהליך העיבוד שלהם;
- המורים חשים מסוגלות ואמונה ביכולתם להשתמש בנתונים לשיפור ההוראה.
מקומם של המנהלים בשיח מבוסס נתונים לצורך הערכה מעצבת
מנהלי בתי ספר ממלאים תפקיד מרכזי בעידוד ובטיפוח שיח מבוסס נתונים בקרב מורים, ובקידום תהליכי הערכה מעצבת בבית הספר. נוסף על כך, המנהלים אחראים להקצאת המשאבים והזמן המאפשרים לצוותי המורים סדירויות לקיום מפגשים ולדיון נתונים.
שימוש בכלי מילגו (milgo) בקהילת מורים כדרך לעידוד שיח מבוסס נתונים לצורך הערכה מעצבת
קהילות מורים יכולות להוות הזדמנות לשיח מבוסס נתונים ולקידום מהלכי הערכה מעצבת. כלי milgo שפותחו עבור קהילות "השקפה" יכולים לסייע למורים בקהילות לאסוף נתונים ביעילות ולתרגם אותם לתובנות ולתוכניות עבודה פרקטיות בקהילה או בכיתה. הכלים הדיגיטליים של milgo כוללים כלי מדידה מתוקפים והמלצות פדגוגיות מבוססות מחקר המותאמות ללמידה בקהילה. הכלים מונגשים למורות באמצעות אפליקציית ואטסאפ, ומספקים תמונת מצב עדכנית והמלצות ("סטוריז") בהתאם לצורך של הקהילה.
עד כה פותחו שני כלים לשימוש המורות המובילות והקהילות:
- כלי לבחירת סוגיה, שמטרתו לסייע לקהילה לבחור סוגיה ממוקדת ורלוונטית תוך שיתוף כלל הצוות החינוכי של בית הספר.
- כלי התועלות, שמטרתו לעזור למורה המובילה לבחון היכן נמצאת הקהילה במסלול התועלות.
—
מבוסס על:
Datnow, A., & Hubbard, L. (2016). Teacher capacity for and beliefs about data-driven decision making: A literature review of international research. Journal of Educational Change, 17, 7–28. https://doi.org/10.1007/s10833-015-9264-2
Lachat, M. A., & Smith, S. (2005). Practices that support data use in urban high schools. Journal of Education for Students Placed at Risk, 10(3), 333–349. https://doi.org/10.1207/s15327671espr1003_7
Schildkamp, K., van der Kleij, F. M., Heitink, M. C., Kippers, W. B., & Veldkamp, B. P. (2020). Formative assessment: A systematic review of critical teacher prerequisites for classroom practice. International journal of Educational Research, 103, 101602. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101602